Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad har Danmark lært af Muhammad krisen?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jan 06
Indlæg ialt: 462
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

I forbindelse med noget studie har jeg udarbejdet en analyse af tegningekrisen og hvad det danske erhvervsliv har/eller burde lære af denne krise.

Det bliver en præsentation på 25 min d. 22.06.05 på Ingeniørhøjskolen i samarbejde med DI. På nedenstående link bliver i videreført til pressemeddelelsen vedr. selve præsentationen. Kig ind på vores hjemmeside og klik jer igennem.

Vil meget gerne høre jeres holdning.

MVH... Den Innovative

PS: Hvis I umiddelbart ikke kan se det på pressemeddelelsen, så er vores hjemmeside: www.10sec.dk

Tilmeldt 23. Jan 06
Skrevet kl. 11:27
Hej med jer igen,

Havde håbet på at I ville have kigget mit link igennem og derved komme med nogle kommentarer....;)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:47
Jeg synes ikke, der er så meget at kommentere.

I har lavet et stort arbejde og indsamlet en masse viden, som I vil fremlægge i et spændende foredrag.

Jeg har fulgt med i medierne og kan måske se nogle linier i, hvad vi kunne lære af krisen.

Mine husmandsbetragtninger vil dog ikke komme på niveau med jeres analyser.

Derfor har jeg læst - men unladt at kommentere.

Dybest set, tror jeg ikke, vi har lært så meget. Jeg tror vi har fået en lille rystelse, og i løbet af nogle måneder er den ikke glemt, men gemt, og vores adfærd og selvbillede vil vende tilbage til det normale: Vi vil igen betragte os som ét af verdens bedste samfund, hvor de sande holdninger er lig med vores egne holdninger. Nogle enkelte af os vil være blevet klogere og have fået ny viden om vores medmennesker fra andre samfund - andre af os vil have fået bekræftet og nuanceret noget af det, vi vidste i forvejen.

De, der som udgangspunkt mener at alt udansk er noget skidt, vil have fundet nye vinkler til at underbygge deres holdning.

Vi, der som udgangspunkt mener, at mennesker har gavn af at lære af hinandens kultur og livssyn, vil have fundet nye vinkler til at underbygge vores holdning.

Kun ganske få af os vil have afsat den fornødne tid til at analysere fakta - derfor har vi brug for spændende rapporter som jeres, når vi skal nuancere vores syn på vores omverden.

mvh Hans

Tilmeldt 23. Jan 06
Skrevet kl. 12:57
Hej Hans,

Tak for dit svar. Jeg vil gøre opmærksom på, at vi vil fokusere på det danske erhvervslivs læring og hvad der burde gøres for at være proaktive i fremtiden.

Hvad er din vurdering af hjemmesiden?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:28
Dato: 5/24/2006 12:56:32 PM Forfatter: Den innovative
 Jeg vil gøre opmærksom på, at vi vil fokusere på det danske erhvervslivs læring og(...)

... og jeg svarede som en del af det danske erhvervsliv.

Mon det specielt er eksportvirksomhedernes læring, I er interesserede i?

Hvad mener I selv, at vi har lært..... og hvad brude vi lære?

mvh Hans

PS - få nogen andre til at kommentere hjemmesiden - jeg har kun læst pressemeddelelsen.

Tilmeldt 23. Jan 06
Skrevet kl. 01:28
Hej Hans,

Tusind tak for dine svar. Der er ikke et simpelt svar, det har jo været en lang læringsporces for det danske erhvervsliv. Ja, det er mere eller mindre de danske eksportvirksomheder, der har eksport til det mellemøstlige marked eller et sådan potentiale, vi fokuserer på.

Sådan umiddelbart er der 4 punkter som vi synes danske eksportvirksomheder burde lære af

• Skilled inkompetence

• Reaktive frem for proaktive

• Etnocentrisme

• "Ud af boksen" - tænkning

• Tonen på uddannelsestederne

Nu vil jeg naturligvis ikke "afsløre" vores oplæg, men vi mener, at det danske erhvervsliv har nogle kompetencer de ikke benytter optimalt eller; ikke kan finde ud af at bruge. Der er en meget firkantet tænkning i eksportvirksomheder, hvor man ikke har indset vigtigheden af at forstå den mellemøstlige kultur og den store kløft, der er opstået. Samtidig har det danske erhvervsliv ikke været proaktive og kunne lære en del af Maersk, der kom helskindet ud af krisen.

Jeg kunne også tænke mig at rette fokusen på de danske merkantile uddannelser. I interkulturel marketing etc. bliver man undervist i at japanere, kinesere osv. er konservative og der er eksamer med fokus på kun dette område. Derved er man sikret, at merkantile folk har en basisviden omkring disse kulturer. Derimod er det meget sjældent, at merkantile uddannelse vælger at fokusere på forretningsgangen i Mellemøsten og i stedet for det finde ord; konservatisme, er muslimerne er fundamentalister. Der er ingen tvivl om at Kina og Japan som eksempel er meget store og relevante markeder. Men det muslimske/mellemøstlige marked burde derfor ikke negligeres.

Det var bare sådan kort og godt.... Håbede jeg kunne starte en lærerig og sund debat ;) 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:30
Jeg vil give Hans ret i, at det nok er de færreste af os "erhvervsfolk" som har analyseret data på samme omhyggelige måde som I har med jeres projekt. Og derfor er det godt at I gør det. Spændende projekt. Som privatperson har jeg naturligvis min holdning til såvel hele sagen, som de ting vi burde lære af den, og den ligger nok ikke så langt fra Hans''. Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg gerne ser et endnu mere multikulturelt Danmark, mere indvandring og mere åbenhed. Både fordi jeg personligt bedre kan lide det spændende, og brogede, samfund det giver (som jeg f.eks. kender det fra andre dele af verden) og fordi jeg tror at et meget lille land som vores ikke på sigt har gavn af en issolationspolitik. Vi har brug for andre, mere end de har brug for os.

Jeg lagde mærke til en interessant detalje i et interview med en af Arlafoods leder (muligvis var det direktøren), der erkendte at de ikke havde haft nok lokale ledere, men hidtil havde opført sig for "impiralistisk" i forhold til specielt markederne i mellemøsten. Så nu var de begyndt at ansætte flere lokale ledere. Tidligere var alle lederne hvide danskere, og alle "gulv-arbejderne" arabere. Ved at få flere lokale folk ind på højere niveauer håber de på at få en bedre lokal integration hvilket så måske kan være med til at sikre dem bedre i tilsvarende sager fremover. Det tror jeg er et klogt valg.

Der er mange ting jeg ville håbe Danmark, danskerene og danske virksomheder har lært af dette, men som Hans er jeg nok bange for at de fleste hurtigt glemmer det og vender tilbage til den sædvanlige "vi-i-danmark-være-de-bedste" holding. Jeg tror desværre der vil gå nogle år endnu, før vi, som nation, vågner op, kommer ud af sneglehuset og opdager at der er en verden udenfor andedammen, som faktisk byder på en hel masse fantastiske ting, mennesker og viden vi ikke engang vidste vi ikke havde.

Det mest sørgelige ved sagen er dog, at dem der har forvoldt skaden (JP) og dem der skal betale prisen (alle os andre i almindelighed, og udvalgte virksomheder i særdeleshed) ikke direkte har noget med hinanden at gøre. JP har, og havde, jo ikke noget avissalg i mellemøsten og derfor intet de kunne tabe der. Og så er det jo let nok at være "provo". Den del af erhvervslivet der havde noget at tabe på dette, derimod, havde ingen mulighed for at øge indflydelse på JP''s beslutning om at pisse de mellemøstlige eksportkunder ned ad nakken.

Tilmeldt 23. Jan 06
Skrevet kl. 03:54
Hej Mikkel DeMib,

Tusind tak for dit svar. Havde ærligt ventet på dine indlæg - altid ærligt, konstruktiv og lidt provokerende, på den gode måde

Jeg kan kun være enig med dig og Hans. Kunne godt tænke mig at høre hvad jeres holdning er til, at danske eksportvirksomheder med handel til muslimske lande, burde prøve at ansætte etnisk danske "merkantile" og kompetente muslimere i deres eksportsafdeling? Personlig tror jeg at loyalitetsforholdet ville kunne genetableres pga. kulturelle attributter.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 08:17
>  Personlig tror jeg at loyalitetsforholdet ville kunne genetableres pga. kulturelle attributter.

Det er svært at opbygge loyalitet. Det er 100 gange så svært at genopbygge tabt loyalitet. Prøv bare at bedrag din kone, og se så selv hvor svært det er at genetablere loyaliteten :) Når folk bliver alvorligt stødt på deres (personlige, kulturelle eller religiøse) følelse kan det være meget svært, og tage virkelig lang tid at rette op på det igen. Nogle vil tilgive hurtigt, andre langsomt og nogle vil aldrig tilgive. En sag som den vi har været igennem kan ikke undgå at efterlade permanente negative spor.

Jeg er på det punkt enig med Arlafoods ledelse, der har udtalt at de ikke tror, at de nogensinde kommer op på samme eksport som de havde før tegningerne. I hvert fald ikke de første mange, mange år.

I den konkrete sag tror jeg ikke at danske muslimer i salgsafdelingen kunne have forhindret den boycutt som bl.a. Arlafood har lidt under. I almindelighed tror jeg dog at der kan være mange fordele i at have folk i en eksportafdeling, som kender de lande og kulturer der eksporteres til virkelig godt. Det kan være med til at forhindre at virksomheden selv begår utilgivelige "fejl", som f.eks. for mange år siden da den danske kødeksport til mellemøsten var ved at gå i nul, efter et dansk slagteri have mærket en større forsendelse af svindekød med HALAL! Man behøver ikke vide ret meget om muslimsk kultur for at vide at svindekød aldrig kan blive Halal

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)