Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webudvikling og forretningsplan

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
DK-Hostmaster åbnede sidste år op for de nye danske domænenavne med æ, ø og å. I den forbindelse lykkedes det mig, at erhverve et særdeles attraktivt domænenavn.

Jeg har masser af planer for domænet og med den kommende Internet Explorer 7, er tiden endelig ved at være moden til de nye domænenavne med æ, ø og å.

Men inden jeg kan lægge sidste hånd på min forretningsplan, og de tilhørende budgetter, skal jeg bl.a. anslå de forventede udgifter til webudvikling – og det er ikke nemt.

Jeg kan ikke udvikle hjemmesiden selv, og fra start vil der ikke være økonomi til at ansætte en webudvikler. Tilbage står beslutningen om hvorvidt udviklingsarbejdet skal foretages af et anerkendt dansk udviklingshus, en mindre virksomhed, en freelance-udvikler eller måske en af de billige østeuropæiske/asiatiske udviklere.

Hvad er din erfaring? Hvor går man hen, når man skal have lavet avanceret webudvikling af høj kvalitet? Hvad er evt. fordele og ulemper ved de nævnte typer leverandører?

Økonomien er naturligvis vigtig, men mindst ligeså vigtigt er det, at sikkerhed og kvalitet er på samme niveau som eksempelvis arto.dk og dating.dk.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Webudvikler: Det er svært at få en med bred nok kendskab til, at han kan klarer det hele selv. Som oftes er det enten programmering eller design der er specialet. Men mon ikke du kan få en til 18.000 i måneden, det tager de store huse sikkert hurtigt.


Anerkendt dansk udviklingshus: Jeg er altid bange for dem, da jeg har en idé om at de tager mere end man har råd til som opstarter - men vi to er nok så vidt forskellige steder på livets vej, at det er svært at udtale sig om. Det er helt klart en fordel at de snakker dansk, har folk med hver sit speciale og levere et samlet produkt tilbage til dig. Det er uden tvivl den letteste løsning, men jeg vil tro at de andre løsninger kan ende med samme kvalitet.

 

Freelance-udvikler: Billiger end de andre løsninger, og kan potentiel være bedre. Jeg kan da huske at nogle af de dygtigste programmører på www.exp.dk drev en freelance-virksomhed ved siden af. Men det kan igen være svært at finde en der kan begge dele.

 

Billige østeuropæiske/asiatiske udviklere: Betaling er svær og det samme er kommunikation, men de er uden tvivl billige og dygtige.

 

 

Kunne man ikke kombinere det? Tage en freelance programmør og så få ham til at stå for bestillingen af design hos en af de øst europæiske? Jeg ved at Martin Tygsen, som også deltager i dette forum, før har fået udviklet noget i Thailand - han har måske en erfaring at dele på det punkt. Hvis du kigger dig lidt for, og finder en af de dygtige på f.eks www.exp.dk er jeg sikker på at han vil kunnere levere noget til konkurrencedygtuge priser - og i en fin kvalitet, hvor der er taget højde for detaljerne.
Tilmeldt 1. Jun 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Peter og Tommy,

Der findes også en mellemvej, som hedder Indirect Sourcing.


Det er lige præcis det vores virksomhed tilbyder: i Dk står vi for projektledelse, kvalitets kontrol og kommunikation, udvikling foregår i Ru, hvor vi ejer et udviklingshus. Derfor få man alle fordeler: en god pris og kvalitets sikkerhed.


Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil høre mere om hvordan Indirect Sourcing fungere.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,


Det er helt klart billigere at få udviklet det af øst europæiske lande, ingen tvivl om det.


Jeg har lige fået udviklet et design som ville koste det tredobbelte herhjemme, det hele foregik på engelsk, og pengeoverførslen foregik via western union(som gik smertefrit)


Jeg ved der også findes firmaer der er danskere bag som bare har deres programmører i udlandet, en af dem er http://net4you.bg/ som tilbyder mange danskere billige løsninger på exp.dk

 

Mvh Martin Tygsen
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :
-> Martin Tygsen

Du skriver, at pengeoverførslen forløb smertefrit. Men hvad med selve udviklingen og samarbejdet - gik det også smertefrit?

Hvis det ikke er tys-tys, kan du så ikke skrive et par ord om hvor du fik det lavet og hvordan deres kompetencer er?
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hele gik smertefrit, vi leverede et dokument med en detaljeret beskrivelse af hvad der skulle laves samt vores ideer ( det var kun det grafiske vi fik udviklet)


Derefter stillede han nogle spørgsmål til dokumentationen, og så betalte vi efter vi havde set første udkast. nogle dage senere fik vi det endelige produkt leveret.

 

Vi brugte ikke noget firma men bare en freelancer da det var et mindre projekt( mindre beløb) det drejede sig om.

 

Nu hvor du skriver du skal til at lave noget budget over det, så ville jeg skrive en mail til den firma jeg tidligere gav link til og høre om de vil give et pris overslag, du kan eventuelt skrive på engelsk i første mail men skrive du helst vil snakke med en dansker ( jeg ved ejeren er dansker)

 
Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter,

 

Personligt har jeg ikke kendskab til nogen der har valgt at outsource webdesign-opgaver til Østen, men som det nævnes tidligere i denne tråd, så skal man meget nøje selektere sin leverandør. Det er svært at kommunikere, hvorfor der kan opstå problemer i arbejdets udførelse, fx fordi udvikleren ikke har forstået hvilken positionering din virksomhed har, og hvordan designet skal understøtte dette. Ligeledes er der måske misforståelser i valg af programmeringssprog, og hvad din egen webserver kan køre af databaser og udviklingssprog. Det er ærgeligt hvis leverandøren har udviklet hele din hjemmeside, og I så bagefter finder ud af, at din egen webudbyder ikke kan køre applikationen.

 

Hvis jeg skal anbefale dig noget, ville jeg finde en dansk webdesign-virksomhed, der dels har nogle flotte referencer der tiltaler dig, og som dels prismæssigt bevæger sig i et leje, hvor du kan være med. Hvis du skal bruge et budgettal til webudviklings-posten, vil jeg mene at 10.000 kr. er realistisk. Så har du mulighed for at få et flot design og en håndfuld funktioner der gør din hjemmeside nemmere at bruge for de besøgende. Tallet er så eksklusiv vedligeholdelse af webstedet, men vælger du de rigtige, kan du for mellem 5.000-8.000 kroner få et opdateringssystem (CMS) der gør det lige så let som at redigere i word .

 

 

Med venlig hilsen

 

Anders Larsen

Powerbooking

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for alle de foreløbige svar.

For de som følger lidt med i denne tråd, har jeg lavet denne status.

Der er indtil videre meget stor spredning i svarene.

Jeg har oprettet et indlæg, meget lig dette, i et community med mange webudviklere. Forslagene til budgetterede udviklingsomkostninger spænder her lige fra 5.000 kr til 3.000.000 kr.

For at få lidt mere kvalificerede beløbsstørrelser, er budgetlægningen derfor sat på standby - og istedet bruger jeg energi på kravspecifikation og flowcharts. Med disse dokumenter på banen, håber jeg at kunne opnå lidt mere sammenlignelige størrelser.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har meget svært ved at se hvordan det skulle gå galt ved valg af programmering sprog etc, de ord der bruges er internationale, hvis man beder om en løsning i ASP bliver det forstået i hele verdenen.

Selvfølgelig skal man ikke outsource sin opgave hvis man ikke kan snakke og forstå engelsk, ellers hvis det firma man outsourcer til ikke forstår eller snakker engelsk(eller et andet sprog man kan forstå)

Jeg har sjællendt hørt om firmaer der udvikler en hel løsning uden at stille spørgsmål undervejs, så derfor tror jeg ikke på der sker nogle katastrofale ting.

Det vigtigste i mine øjne er at du får udarbejdet noget godt dokumentation, og hvis du vælger at outsource så skriv det hele på engelsk så du kan sende det direkte til firmaet, sørg for konstant at holde en dialog, ligemeget om det er et udenlandsk eller dansk firma, forlang at se nogle ting løbende, istedet for bare at gå og vente og håbe på det bliver lavet som du forstiller dig det.

Sørg for at have afklaret hvilke ting der skal laves og hvilke ting der hører med ind i den pris du får til start, så du ikke står halvejs og får at vide nu er prisen opbrugt og resten skal du betale ekstra for.
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I den virksomhed jeg arbejder for anvender vi en selvstændig webudvikler hvilket betyder at vi har halveret timelønnen i forhold til da han arbejdede for et mindre webudviklingsfirma. Fordi han er selvstændig er der også meget mere fleksibilitet omkring udvikling og deadlines. For ham er det jo meget mere alfa omega at varen leveres til tiden - ellers kommer kunden ikke igen. Hos et webudviklingsfirma har medarbejderne ikke samme engagement mht. deadlines (min erfaring).




Dog vil jeg lægge vægt på at webudviklere IKKE er grafikere og du derfor selv skal være kreativ mht. layout eller bestille det ude i byen. 



Webudviklere laver alene den bestilte funktionalitet og ser ikke så meget på grafik og brugervenlighed.



Derudover skal du ikke undervurdere værdien af en søgemaskineoptimering af din kommende hjemmeside. Det kan derfor være klogt at beskrive siden og dens formål for et proff. firma der kan give dig nogle hints omkring søgemaskineoptimering. Der er meget omkring programmeringssprog og indhold.
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)