Hej Jeg har været med til at starte et internetsupermarked for nogle år siden, og det er mere kompliceret end som så. Som nogle allerede har været inde på, er logistikken hele nøglen til om man tjener penge eller ej. Hvis man tager udgangspunkt i kunderne, så vil de have et pænt stort udvalg af varer - lad os sige 2000 forskellige varenumre. Varerne skal være 100 % iorden, og de skal prismæssigt matche de eksisterende butikskæder. Derudover er "udsolgt" et fy-ord, da kunderne forventer at du har alle varer når de bestiller et stykke tid i forvejen. Kundens handletid er da ganske rigtigt et argument, men man må heller ikke glemme at mange nyder at lade sig inspirere når de handler. Prøv at gå rundt i et supermarked og samle alle de små lapper op. som kunderne har smidt. Der står ofte: "aftensmad" , "noget til weekenden" eller "gæster til fredag" osv. Det betyder at kunden vil inspireres i handlesituationen, og det betyder også at ca. 90% af kundens indkøb, bestemmes af supermarkedet - uanset om man kan lide det eller ej. Man skal også være opmærksom på, at de ca. 200 mest handlede varer (mælk, smør, brød osv.), kender kunden den eksakte pris på. Det betyder at man ikke kan skrue på avancen på en stor del af varekøbet. Og førnævnte varer, repræsenterer ikke meget avance... Med udgangspunkt i et online supermarked, skal man være sikker på at kunne tilbyde 2000 forskellige varer, tingene skal være friske, der må ikke være udsolgt og shoppen skal sættes op til at inspirere kunden i meget høj grad, da de nu mister deres mulighed for selv at "bestemme" deres indkøb. Din aftale med et evt. supermarked skal altså være klokkeklar, hvis du ikke skal tabe kunderne i din webshop. Hvis du skal have ansatte til at handle for dig i et supermarked, vil det tage alt for lang tid, da varerne typisk ikke står i den rækkefølge du skal bruge dem. De ligger netop i alle hjørner af butikken, da mange af dem er kravvarer og dermed butikkens mulighed for at trække egne kunder rundt i hele området. En stor del af det der dræbte ISO`s iøvrigt gode ide, var alle de lønkroner man brugte til at handle for folk, pakke det og opbevare tingene forsvarligt. Varene skal også transporteres til, og opbevares korrekt i din satelitbutik. samt udleveres rigtigt. Da kunden ikke ser varerne før han/hun kommer hjem, vil der opstå problemet med f.eks plettede bananer, forkert revet ost(det var ikke lige den man mente), frostvarer der er begyndt at tø osv. Ting der ikke betyder noget når kunden selv har handlet, men som betyder noget når andre har handlet for kunden. Kort fortalt bruges der rigtig mange lønkroner på sådan en løsning. Jeg ved at der findes sådanne løsninger rundt omkring i landet, men de tjener pengene på kommunernes velvillighed ift. leveringsgebyr ved levering til pensionister. En kommune regner en hjemmehjælpstime til omkring 300,-, - så er det billigere at få bragt varerne af en ekstern leverandør, hvor man også kan fratrække ydelsen i regnskabet.
Jeg kunne tale meget mere om de problemstillinger der opstår ifm. online supermarked, men jeg skal spare jer for mere her... Hvis i vil gå videre med jeres projekt, og mener at jeg kan bidrage med mere, er i velkomne til at kontakte mig.
C. |