Der er flere gode grunde til, at vi opdaterer de samlede rapporter på SEO Supporten en gang om måneden.
For det første mener vi ikke, at der rent fagligt er nogle rigtig gode grunde til at gøre det oftere. Det er rigeligt, rent SEO-fagligt, at få den samlede rapportering - hvoraf ranking rapporten kun er en lille del, en gang pr. måned.
Rapportering i SEO Supporten er en helhed, hvor de forskellige datakilder bruges til at skabe et overblik over din - og dine konkurrenters, samlede synlighed i søgemaskinerne. Det vi sælger er således ikke i traditionel forstand bare simple ranking rapporter (det kan man få så mange stedr) - men i højere grad en "search visibility rapportering", hvor ranking som indgår som et element. De samlede rapporter kan således ikke genereres før alle datakilder er opdateret.
Udgangspunktet for denne type benchmark-rapportering er tilsvarende rapporter, som tidligere har været lavet i hånden af konsulenter. Jeg har selv lavet mange af den slags til større kunder. Men netop kun større kunder, fordi den slags typisk tager 2-3 dage at lave (og derfor bliver relativt kostbart - selv hvis konsulenten har en lavere timeløn end undertegnede), når det hele skal samles samen i hånden og alle beregninger skal laves i f.eks. Excel - for både kundens og konkurrenternes websites.
Enkelte af rapporterne, som f.eks. Konkurrenthitlisten, har jeg aldrig lavet i den fulde form i hånden - det ville ganske enkelt tage alt for lang tid, og koste mere end jeg synes den er værd.
Et stykke arbejde, der manuelt ville tage 2-3 dage at lave - HVER måned, synes vi faktisk er en ret god deal at få automatisk leveret for under 500 kroner pr. måned :) ... Og dertil skal så lægges de to andre, ikke helt uvæsentlige dele, af SEO Supporten: Den meget store videns-del (guides, resurser, referencer, nyheder) og ikke mindst den ubegrænsede support. Se lige på prisen igen ... under 500 kroner. Jeg synes faktisk man får rigtig meget for pengene.
Og så er vi ved prisen, der er en anden væsentlig faktor for vores beslutning om månedlig rapportering. Det var fra starten af vigtigt for os, at lave en service, som alle havde råd til. Vi har derfor undladt de ting, som kunne fordyre det væsentligt og kun glæde ganske få - herunder en meget højere frekvens på rapporterne (f.eks. dagligt, eller "real time"). De få, der ønsker noget væsentligt anderledes end det store flertal kan leve med - og betale for, må vi så bare acceptere ikke er i vores målgruppe.
Når det så er sagt, arbejder vi faktisk med en omlægning af en del af selve datastrukturen, af forskellige årsager andre årsager. I den forbindelse vil der blive mulighed for, at køre rapporterne oftere, samt at opsætte differentierede dataindsamlingsfrekvenser. Nogle typer af data giver det nemlig ABSOLUT ingen mening at indsamlere oftere end hver måned (f.eks. Google PageRank) mens der for nogle datatyper kan være enkelte kunder der gerne vil betale for en højere frekvens.
Men hvor meget mere ville du betale ekstra for ugentlige eller daglige opdateringer? (altså 4 eller 30 gange højere frekvens). Personligt ville jeg nok vælge månedligt, men jeg er jo også sådan lidt nærrig og kan godt lide at spare penge der hvor jeg kan - og bruge dem der hvor de gør mest gavn :)