Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af koncern og sikring af de enkelte virksomheder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står i den situation at jeg på nuværende tidspunkt har et Aps men skal have oprette endnu et aps i forbindelse med distribution og administration af et nyt produkt.

Mit spørgsmål er her hvordan jeg bedste muligt for oprette dette? Skal mit første Aps være moderselskab og i den forbindelse hvordan er man så sikre i "worst case" hvis det ene ulykkeligvis skulle bukke under?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit nuværende ApS kan oprette et nyt ApS, hvor du har dine nye aktiviteter. Skulle det nye selskabkonkurs, så har du "kun" tabt det, du har indskudt i selskabet og ikke mere. Hvis du eller dit nuværende ApS skriver under på noget kaution eller andet, hvor I indestår for gæld i det nye ApS, så giver det problemer. Så enten lad være med det eller skriv aldrig under på at du/moderselskabet hæfter for mere end hvad I kan tåle at tabe uden at det giver yderligere problemer. Det er altid en god ide at sætte et fast beløb på hvad du/nyt selskab kan hæfte for. Så kan du styre risikoen. Hvis banken eks. ønsker en kaution for en kassekredit for alt, hvad der trækkes på kontoen, så er det en rigtig dårlig ide, hvis det går galt. Hvis kautionen begrænses til max. 20.000,- (et eksempel), så er der jo ikke nogen større risiko. Hvis selskabet går ned så hæfter du kun for de 20.000,-. Det er ærgerligt, men du går ikke konkurs med dit moderselskab af den grund.

Hvis moderselskabet går ned så er det selvfølgelig et problem for nye datterselskab. Derfor skal du overveje om dine nuværende aktiviteter i moderselskabet kan give økonomiske vanskeligheder. Hvis det er tilfældet skal du overveje om koncern-opbygning (tal med revisor om det skattemæssige), hvor du har et moderselskab/holdingselskab med eneste aktivitet er at eje dit nuværende selskab og dit nye selskab. Så er du sikret hvis både dine nuværende aktiviteter går galt eller hvis det nye selskab går galt.

Hilsen Jakob

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger også af om du har haft aktiv drift i dit nuværende ApS. Er det ikke tilfældet kan du (muligvis) roligt gøre som JakobN skriver, men har der været drift er det en overvejelse at etablere et nyt holding "ovenover" det nuværende. Dette gøres ved en (skattefri) ombytning. Du indskyder simpelthen dit nuværende driftselskab som var det en gammel bil som indskud ved etablering af et nyt friskt holdingselskab. Fordelen er jo, at holding bliver jomfrueligt og unden skeletter i skabene.

Har det gamle aps fx. drevet it konsulentvirksomhed og etablerer du et datter under dette selskab, og aktualiserer der sig et konsulentansvar mod det gamle selskab, og kan det ikke betale, så river det det nye selskab med sig i faldet. Du skal selvfølgelig vurdere om der er en risiko, om den er minimal eller ej. Det siger sig selv at jakobN's forslag er billigst.

Efter en ombytning kan du muligvis - hvis det i øvrigt set fra et ledelsessynspunkt er fornuftigt - låne 125.000 til det nye holding, der herefter stifter en søster til det eksisterende. derved har du etableret den ønskede koncern.

 

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med Jacob. Du kan sådan set også lave samme konstruktion med Jacob N's model og en efterfølgende skattefri anpartsombytning og udlodning af anparter til holdingselskabet, men så kan det ikke laves som en skattefri anpartsombytning uden tilladelse fra Skat (hvad JacobT's forslag kan). 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 18. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, det lyder lidt indviklet for mit vedkommende.. 

Vores forudsætninger er at der i det nuværende Aps er aktiv drift og også vil være det sideløbende med det nye selskab. De to selskaber skal være to selvstændige enheder men alligvel samlet under den samme hat. Hvis vi stifter et overordnet holding selskab, er det så muligt at skyde startkapitalen videre fra denne til start af det nye søsterselskab. Her tager jeg udgangspunkt i ideen om at låne 125.000 til det nye holdning og herefter stifte et søserselskab.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er/skal være drift i begge selskaber. Så bør der etableres et fælles holdingselskab. Du skal ikke ud og låne 125.000 kr. privat til et holdingselskab:

Du stifter holdingselskabet ved indskud af anparterne i det bestående selskab (skattefri anpartsombytning). Dvs. værdien af holdingselskabet er værdien af datterselskabet. Du kan så  enten via midler fra datterselskabet eller ved at optage lån i holdingselskabet etablere søsterselskabet.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)