Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Samme koncept solgt flere gange?!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står i den lidt specielle situation, at jeg har købt og overtaget et koncept af en anden, inkl leverandørkontakter, lagerkontaker osv. For så vidt ikke noget underligt i det. Det lidt specielle er derimod, at jeg har modtaget et opkald fra en person, der har købt akkurat samme koncept med samme kontakter AF SAMME PERSON. I løbet af opkaldet fik jeg forklaret, at der desuden er MINIMUM to andre personer, der har købt samme koncept, således at vi i alt er fire forskellige virksomheder, der har købt AKKURAT samme koncept (hvis man ser bort fra forskellige domænenavne) af denne person.

Det vil med andre ord sige, at det koncept, jeg gik udfra nu var mit, og kun mit, også tilhører mindst 3 andre. Det må jeg indrømme at jeg er blevet ret harm over. Jeg blev på intet tidspunkt af sælger gjort opmærksom på, at dette koncept skulle sælges til flere personer før mig, og at det allerede var blevet solgt til andre inden. Havde jeg vidst dette kunne jeg aldrig have drømt om at købe dette koncept, simpelthen af respekt for den/dem, der havde købt det før mig. Derudover mindskes mulighederne i konceptet jo også drastisk, når der er (mindst) fire om at dele kagen.

Jeg synes det er moralsk forkasteligt at skumme fløden på denne måde, og jeg er træt af, at de kontakter, som jeg har betalt penge for at få, også er blevet solgt videre til andre efterflg. Jeg mener at sælger i det mindste kunne have spillet med åbne kort og forklaret, at konceptet ville blive solgt til flere personer, således at man vidste hvad man gik ind til. Desværre har sælger formentlig kun haft ussel mammon i tankerne, og skidt højt og flot på sine købere. Sælger havde desuden lovet mig at sende sine kundekontakter til mig efterflg, så der var adgang til potentielle købere, men det er heller aldrig sket. Man kan så tvivle på, hvorvidt sælger overhovedet har haft kundekontakter, og om sælgers firma nogensinde var aktivt, selvom sælger godtnok hævder dette.

Jeg er nu interesseret i at vide, om sælger har foretaget sig noget, der er direkte ulovligt? Jeg kan ikke lige selv gennemskue hvad det skulle være, men det kunne være, at en eller flere herinde fra kendte lidt mere til dette område, og derfor kunne svare på, hvorvidt sælgers handlinger er ulovlige eller ej, eller om der er andet, man vil kunne hænge vedkommende op på. Alle kommentarer, indskyninger, spørgsmål osv er meget velkomne.

 

Med venlig hilsen Thomas

(Jeg har fra start af valgt ikke at komme nærmere ind på, hvem sælger er, hvem de andre købere er osv., da jeg mener det er sagen uvedkommende, i hvert fald til at starte med. Jeg er dog parat til at omtale sælger ved navn, hvis det skulle blive en nødvendighed, således at andre Aminoer ikke skulle løbe ind i samme kedelige oplevelse, som jeg har haft. Jeg kan fortælle at kontakten mellem sælger og jeg blev skabt her på Amino, og at sælger har en aktiv Amino-bruger, så derfor synes jeg at det har ekstra relevans at få denne sag op netop på dette forum.)

 

Fra København
Tilmeldt 17. Apr 08
Indlæg ialt: 253
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det noget der er blevet købt igennem aminos virksomhedsbørs ? så vil jeg ihvertifald gerne vide hvem det er så jeg ikke tror jeg køber noget som kun jeg har

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej hxs.dk

Nej, det er ikke købt over virksomhedsbørsen. Der var oprettet et indlæg i selve forummet, hvorefter jeg henvendte mig til sælger.

Mvh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas!

Ligger der noget på skrift?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil starte med at sige, at jeg kan  se din problemstilling og det naturligvis er kedeligt at føle sig snydt.

Men udfra din beskrivelse se det ikke så godt ud. Hvis du har gjort opmærksom på, at du forventede eneret eller du er lovet eneret og du kan bevise det, vil det jo være aftalebrud.

Det lyder som om at du havde nogle forventninger som du gik ud fra var tilstede, som dog ikke blev fremlagt. Modsat har sælger sikkert også haft nogle forventninger og ment, at det enten ikke var væsentligt for dig (da du ikke selv nævner noget) eller ment at var underforstået, at det var situationen.

Du kan eventuelt ud fra dine første informationer om konceptet se på om der er noget, der rimelig klart kan give det indtryk at du egentlig bare overtager en forretning og ikke et koncept. Hvis du "bare" overtager en kørende forretning kan du jo nok forvente at det er forretningen med aktiviteter du køber. Hvis du køber et koncept ligger det mere i kortene, at det henvender sig til flere. Det er ikke til at sige noget nærmere, da det afhænger af hvad der præcist er anført. Det er også en god ide at se jeres aftale igennem om der er noget. Da du ikke skriver noget om det, lyder ikke som at der er noget at komme efter der.

Har du på skrift en aftale om at han skal sende dig sine kundekontakter eller kan du dokumentere det på anden måde. Ellers kan det være vanskeligt at løfte bevis for at han skulle sende det. Du bør rykke for at få det tilsendt, hvis du mener at det er aftalen. Selvom du ikke har fået det endnu så vil jeg ikke mene, at du har nok i det til at tale om at jeres aftale er misligholdt.

Hvad du aktuelt skal gøre er svært at sige. Hvis du er i tvivl om du har en sag, kan det anbefales at du lige tager en advokat med på råd, der kan se dit materiale igennem og drøfte sagen med dig. Hvis du ikke vil det, så vil det være en god ide at arbejde på, hvad du kan få ud af forretningen. Hvis du mener at forretningen nu er så dårlig at det ikke kan betale sig (og du alligevel ikke kan/vil forfølge sagen videre hos advokat) så er det desværre sure lærepenge. Ellers er det at gå i krig med forretningen.

Hilsen Jakob

 

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Peter

Ja, jeg har en kontrakt med overdragelsen. Jeg vil lige prøve at tage kontakt til dig senere i dag onsdag, hvis det er i orden?

 

@ Jakob

Jeg har ikke gjort opmærksom på eneretten, da jeg synes det giver sig selv, at der er eneret. Jeg synes ikke at sælger som udgangspunkt kan gå ud fra, at jeg er klar over, at han sælger idéen igen og igen.

Mht kundekontakterne, så er det desværre kun en mundtlig aftale, så jeg er indforstået med, at der desværre nok ikke er noget at komme efter (selv om det er møg irriterende med folk, der ikke holder hvad de lover, og handler som sælger har gjort i dette tilfælde).

Og mht til advokat, så regner jeg med at tage kontakt til en i morgen, så vi kan få gennemgået sagen.

 

Ellers mange tak for kommentarer, det er rigtig rart at der er nogen, der har mod på at hjælpe.

Mvh Thomas

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:44
Hvor mange stjerner giver du? :

> Jeg har ikke gjort opmærksom på eneretten, da jeg synes det giver sig selv, at der er eneret.

Jeg ved godt det ike hjælper så meget nu, men generelt skal man passe på med at antage noget som helst i handel mellem virksomheder. Alt hvad der er vigtigt bør skrives ned, da man ikke, i modsætning til forbrugere, er beskyttet så godt af lovgivningen. Der eksisterer en høj grad af aftalefrihed. Og det tror jeg de fleste af os i almindelighed synes er godt. Det er så, naturligvis, rigtig ærgeligt, når det fører til at den ene eller den anden part føler sig snydt.

I alle fald lyder det som en god ide, at du får fat i en advokat og får ham til at se på sagen. Med alle papirerne foran sig, er det jo muligt han kan hjælpe dig med en løsning ...

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 02:54
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Mikkel

"Jeg ved godt det ike hjælper så meget nu, men generelt skal man passe på med at antage noget som helst i handel mellem virksomheder."

Jeg er helt enig i dette. Dog er jeg af sælger ikke blevet gjort opmærksom på, at idéen ville blive solgt igen og igen. Han har måske nok ikke rent juridisk pligt til at oplyse dette, men jeg synes i den grad at jeg bliver ført bag lyset, når han ikke forklarer mig det. Jeg mener, han gør mig jo ikke opmærksom på alle aspekter i salget. Jeg ved, at der inden for ejendomshandel er regler for, at en handel kan gå tilbage, såfremt sælger ikke har oplyst om eksempelvis skader, der er af større betydning for ejendommen og dens prisfastsættelse, så jeg håber på at der måske kunne være noget lign. i mit tilfælde, selvom det godtnok ikke har noget med ejendomshandel at gøre.

Men ja, jeg må lige have fat i en advokat hurtigst muligt!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 03:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er nu ikke så simpelt - selv med ejendomshandler. Jeg har selv en sag kørende, der har kørt i over 2 år nu, hvor sælger gav væsentligt forkerte oplysninger ved en ejendomshandel. Det kan koste meget dyrt, og tage meget lang tid, at få sin ret. Har man ikke råd - får man ikke ret. Jeg synes ikke det altid er helt rimeligt, men sådan er det.

Men en handel mellem 2 virksomheder er slet ikke det samme som en ejendomshandel - eller andre forbrugshandler. Forbrugere er helt anderledes beskyttet.

Det er som sagt muligt, at en god advokat kan finde en eller anden grund til at du kan kræve handlen går tilbage, eller du bliver kompenseret på anden måde. Du skal så bare også vurdere, om sælger faktisk kan betale, hvis du vinder. Selvom du vinder en eventuel sag er det nemlig langt fra sikkert du får dine penge. Hvis manden er på røvet og ingen penge har, så kan det have meget lange udsigter.

 

Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 03:11
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Mikkel

Nej, jeg ved godt at jeg ikke kan sammenligne med ejendomshandel, det var også blot et eksempel. Jeg er nemlig ikke 100% inde i, hvordan det foregår med køb og salg af virksomheder.

Og jeg kan kun give dig ret i, at de "rige" nogle gange er lidt forfordelt i retssystemet, men sådan er det desværre... :(  - Og så er det ikke engang altid at dem, der har ret, får ret. Nå, men jeg må se om advokaten kan hjælpe mig lidt på vej i denne sag.

Mange tak for gode inputs

 

Mvh Thomas

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)