Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af gavekort?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias

Oh no - for så har jeg jo fået gjort det forkert allerede :-o
Hvad dælen gør en klog så nu??
For jeg har allerede "solgt" de tre gavekortfaktura til den kunde, der skulle give dem videre i gave - arrgh kludder...

Kan du forklare, hvad dælen jeg så skal gøre? Lave en kreditnota på den faktura, og starte forfra?

Kan du forklare regnskabs-novicen, hvordan kunden der køber gavekortet egentlig får en kvittering på sit køb, når jeg ikke må lave en faktura på salget?

Og bare KÆMPE stor tak fordi du vil svare og hjælpe en helt grøn gavekortssælger - jesus krajst, det er ikke nemt, når man ikke er en regnskabs-haj...

Mange hilsner
Pernille

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke gjort noget forkert :) 

Du skal stadig sende faktura osv som du har gjort, når kunden køber gavekortet.

Det er kun regnskabsteknisk at du ikke må indregne omsætningen nu og her.

Så jo du laver en faktura fordi du jo sælger et gavekortet nu og her, som var det en vare du sælger. 
Forskellen rent regnskabsteknisk er bare at et gavekort er en fremtidig indtjening + fremtidigt træk på dit varelager, så derfor skal denne bare i din balance

Ja det er lidt kringlet.

Så overordnet, du skal ikke ændre noget ifht. allerede udstedte faktura:

Til dine kunder der køber gavekort: Håndtere du det bare som helt alm. salg, med faktura osv. 

Regnskabsteknisk: Debet bank, kredit periodiseret omsætning

Når gavekortet indløses: Debet periodiseret omsætning, kredit omsætning.

Og så husk at moms skal afregnes når gavekortet sælges jf. ændring af momsloven i 2017.

Håber det giver mening, ellers forsøger jeg gerne at forklare det igen :)

Venlig hilsen

Mathias

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias du er dagens mand i skysovs!!

Så jeg skal IKKE gøre mere lige nu?

NÅR gavekortene indløses, så skal jeg lave en post i regnskabet hvor jeg debeterer gavekort og krediterer bank - er det sådan?

Åh jeg håber, hende den spejlblanke endelig har fattet det - ellers hiver jeg lige lidt flere hår ud af hovedet :-D

TAK hvis du lige vil svare en sidste gang, så har du vist også skåret det ud i pap og bøjet det i neon :-D

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Både ja og nej :) 

Du skal ikke gøre noget ifht. faktura m.v som din kunde allerede har fået. 

Du skal ompostere din bogføring hvis du har bogført det som salg p.t, altså i omsætningen. 

Din postering skal se sådan her ud:

VED SALGET:

Debet bank, kredit periodiseret omsætning 

VED INDLØSNING:

Debet periodiseret omsætning, kredit omsætning (ex moms). 

Kredit varelager, debet vareforbrug

Du har jo allerede fået pengene på forhånd, så det skal behandles som en forudbetaling i regnskabet. 

Kunden har betalt for noget de endnu ikke fået mod et værdibevis/tilgodebevis (gavekort), så derfor skylder du kunden ydelser/varer svarende til værdien af gavekortet, deraf "Periodiseret omsætning (passiv)".

Venlig hilsen

Mathias

Fra Kr. Såby
Tilmeldt 28. Jan 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Og dér røg så resten af håret :-D

For jeg aner ikke, hvordan jeg kan ompostere noget som helst i regnskabet, når først noget ER godkendt som et almindeligt salg?? SUK burde nok slet ikke sælge gavekort, når det er så svært for mig at styre regnskabsmæssigt...

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal "bare" lave en postering i dit bogføringssystem sådan her:

Debet omsætning, kredit periodiseret omsætning.

Alternativt så noter det ned til din revisor når du skal lave regnskab, så kan han/hun korrigere dette, så behøver du ikke slås med det nu og her. 

Som du skriver har du allerede et excelark hvor du holder styr på det, så bare gem det, så kan revisor let korrigere for dette uanset om du er EMV, eller Selskab :) 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)