Hej Mathias Oh no - for så har jeg jo fået gjort det forkert allerede :-o Kan du forklare, hvad dælen jeg så skal gøre? Lave en kreditnota på den faktura, og starte forfra? Og bare KÆMPE stor tak fordi du vil svare og hjælpe en helt grøn gavekortssælger - jesus krajst, det er ikke nemt, når man ikke er en regnskabs-haj... |
Du har ikke gjort noget forkert :)
Du skal stadig sende faktura osv som du har gjort, når kunden køber gavekortet.
Det er kun regnskabsteknisk at du ikke må indregne omsætningen nu og her.
Så jo du laver en faktura fordi du jo sælger et gavekortet nu og her, som var det en vare du sælger.
Forskellen rent regnskabsteknisk er bare at et gavekort er en fremtidig indtjening + fremtidigt træk på dit varelager, så derfor skal denne bare i din balance.
Ja det er lidt kringlet.
Så overordnet, du skal ikke ændre noget ifht. allerede udstedte faktura:
Til dine kunder der køber gavekort: Håndtere du det bare som helt alm. salg, med faktura osv.
Regnskabsteknisk: Debet bank, kredit periodiseret omsætning.
Når gavekortet indløses: Debet periodiseret omsætning, kredit omsætning.
Og så husk at moms skal afregnes når gavekortet sælges jf. ændring af momsloven i 2017.
Håber det giver mening, ellers forsøger jeg gerne at forklare det igen :)
Venlig hilsen
Mathias