Hej, Vi skal ha' trykt nogle flyer's (som vi selv trykker) og skal bruge noget papir; Hvidt, A4, 120g eller 135g, 10.000 stk Hvor køber jeg det? Det skal være BILLIG BILLIG BILLIG :-) Hilsen AltoBYG |
Umidlbart vil jeg sige at du skal finde nogle kasser med papir på tilbud hos Metro eller tilsvarende.
Men, har I ikke overvejet at få trykt flyerne "ude i byen" - altså hos er trykkeri?
Jeg oplever af og til at folk tror at det er billigere at lave sådan noget selv, uanset mængden, hvis man selv har en printer der kan klare opgave.
Men det er ikke nødvendigvis korrekt - og ofte decideret forkert.
Papiret er den mindste omkostning, men der er de færreste som tænker på det.
Det som virkelig koster er forbrugsstofferne og "de usynlige omkostninger".
I en typisk hjemme/kontor-laserprinter (jeg går ud fra at det er en laser, da der ved inkjet er endnu højere omkostninger), sidder der enten en kombi-toner (indeholder alle 4 farver i én toner) eller separate tonere.
Den mest økonomiske udgave er med separate tonere - altså én for hver af CMYK-farverne.
Hvis jeg tager udgangspunkt i en af de pt. mest udbredte små laserprintere, en HP CP2025N, så koster én farvetoner omkring 630 kr.
Sådan en toner holder ifølge HP til 3.500 A4-ark med 5% dækning.
Hvvis jeg så blot holder mig til teorien, så vil der skulle bruges ca. 3 tonere, såfremt der kun er 5% dækning (hvilket svarer til helt normal tekst i én af grundfarverne). Men jeg vil så tillade mig at sige at det nok er mere realistiskt (skønnet ud fra hvordan en normal gennemsnitlig flyer plejer at se ud) at du skal bruge omkring 7 tonere. Det vil sige at omkostningerne blot til tonere kommer til at ligge på omkring 4.410 kr.
Dertil kommer så slid på printeren, andre dele (jeg kan ikke huske om der f.eks. skal skiftes fuser og transfer-ruller i sådan et dyr) og strøm - plus papiret.
Hvis du er ligeglad med kvaliteten og det blot skal være så billigt som overhovedet muligt, så vil jeg, uden at skulle skyde min egen forretning i sænk, anbefale dig at tage fat i et af lavpris-trykkerierne. Der vil du formentenlig kunne få trykt dine flyers til samme pris som bare tonerne alene ville koste dig.
Og så slipper du for selv at skulle sidde og lægge 30-100 ark af gangen i din egen printer og slide den helt ned.
/Jesper