Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler for ansættelse direktør?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er selvstændig og har én fast kunde, som jeg fakturerer mine timer til. Nu er jeg blevet spurgt om jeg vil tiltræde som direktør i deres firma (Aanpartsselskab), men jeg vil gerne fortsætte med at fakturere mine arbejdstimer og dermed ikke skulle lukke mit firma (enkeltmandsfirma).

Det er meningen at ejeren af Aps-firmaet kun skal fungere som ejer (han er direktør nu) og at jeg og hans kone begge skal være direktører (hun kreativ direktør og jeg adm. dirketør), dvs. at vi begge to skal anføres som direktører og dermed begge tegen firmaet. 

Er der nogen, der kan være behjælpelige med reglerne på området?

Kan jeg være adm. direktør i deres Aps-firma og fortsætte med at fakturere mine timer fra mit eget enkeltmandsfirma? (timerne vil som udgangspunkt variere mellem 30-40 timer pr. uge, så der er stadig tale om, at jeg ikke har et fast timeantal, ikke får betalt ferie, pension, etc)

Hvor kan jeg indhente mere viden om dette? Er det SKAT eller hvem rådgiver om reglerne på området?

På forhånd 1000 tak for de inpu der måtte komme! :-)

Mnage hilsner,

Katrine

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Katrine.

Direktører er i arbejdsretslig sammenhæng dårligere beskyttet end almindelige lønmodtagere: http://anettesand.dk/2008/den-stakkels-direkt%c3%b8r/.

Det kan være svært at argumentere for, at du ikke skal have udbetalt din løn som A-indkomst, når du arbejder så mange timer. Vil SKAT acceptere, at der er tale om en selvstændig virksomhed? Men hvis du har andre kunder ved siden af, bør det ikke være noget problem. Husk så bare, at det skal stå i din aftale, at det er OK, at du har andre kunder. I din honorarfastsætelse skal du tage højde for de omkostninger, du ikke får dækket, herunder formentlig også løn under sygdom, som ville være dækket , hvis der var tale om A-indkomst.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Klokkeklart nej er min vurdering.

søg her på amino.. jeg har andet sted gennemgået momenter for og imod problemstillingen.

tjek, skat.dk under "rådgiver" ligningsvejledning - selvstændig erhvervdrivende, der fremgår det med tydelighed...

Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Anette og Jacob,

1000 tak for jeres svar. Der er vist ingen tvivl om, at jeg skal foreslå en ansættelse og så drive min lille virksomhed ved siden af (og få det skrevet ind i vores kontrakt).

Mnage hilsner og god søndag til jer,

Katrine

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)