Udrag fra en skatte uoverenstemmelse mellem det Svenske Skatteverk og en Svensk bosiddende Dansker der arbejder og har selvstændig viksomhed i Danmark Onsdag den 14 November 2008 Jeg oplevede den anden dag det underlige at det Svenske Skatteverk ringede til mig og bad mig om at aflevere et regnskab for min selvstændig virksomhed i Danmark, mit firma foretager lokale udlejning i KBH Centrum og har derfor uden tvivl det som i lovtexten hedder fast driftsted i danmark. Det skulle ikke bare være regnskabet som jeg havde afleveret i Danmark, men et nyt regnskab der var revideret efter Svenske regler for afdrag og afskrivning og derudover skulle alt være i Svensk valuta. Langsomt gik det op for mig hvad det var de ønskede af mig, de ville have at alle poster for bla. diæter, mad til kunder, bil, transport , investeringer, afskrivninger osv skulle følge de Svenske regler for god regnskabsførelse. Der er bare det problem at på nogen punkter er reglerne i Sverige meget forskelling fra dem jeg har anvendt og budgetteret med i min Danske virksomhed, nogle er mere restriktive andre er mere fordelagtige. Når alt kommer til alt er jeg overbevidst om at en SVENSK version af mit regnskab ville påvirke mit virksomheds overskud, således at det ville blive højrere end det der står på min Danske årsopgørelse, og som jeg har betalt skat for i Danmark. Derfor ville jeg kunne forvente at skulle betale extra skat i SVERIGE, fordi et højere overskud villle betyde mere skat, selv efter at beløbet jeg har betalt i DANMARK ville være trukket fra som dobbeltbeskatnings aftalen mellem Danmark og Sverige har aftalt den skal. En en anden problematisk følge af det Svenske SKATTEVERKS anmodning ville være at jeg skulle betale en Svensk revisor (der er ret dyre) ca 10.000 Dkr for at gennemgå mine billag og skabe et korrekt svensk "justeret" årsregnskab. Se resten af bloggen og hvad der er sket indtil idag fre 14 nov 2008 på følgende blog link: |
Ring til Clay-Skatterevision (http://www.clay-skatterevision.dk/). Ronni har haft mange sager/problemstillinger fra netop øresundgrænsegængere.
Eller spørg Bent (Skriver under brugernavnet Skattekonsulenterne her på Amino) fra Skat og Raad (http://www.skat-raad.dk/). Også der vil du kunne få kvalificeret hjælp.
Klovn