Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ALARM og OPROP !! Svensk regnskabs pligt for Dansk virksomhed (se også blog her på Amino)

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Staffanstorp
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Udrag fra en skatte uoverenstemmelse mellem det Svenske Skatteverk og en Svensk bosiddende Dansker der arbejder og har selvstændig viksomhed i Danmark

Onsdag den 14 November 2008

Jeg oplevede den anden dag det underlige at det Svenske Skatteverk ringede til mig og bad mig om at aflevere et regnskab for min selvstændig virksomhed i Danmark, mit firma foretager lokale udlejning i KBH Centrum og har derfor uden tvivl det som i lovtexten hedder fast driftsted i danmark. Det skulle ikke bare være regnskabet som jeg havde afleveret i Danmark, men et nyt regnskab der var revideret efter Svenske regler for afdrag og afskrivning og derudover skulle alt være i Svensk valuta. Langsomt gik det op for mig hvad det var de ønskede af mig, de ville have at alle poster for bla. diæter, mad til kunder, bil, transport , investeringer, afskrivninger osv skulle følge de Svenske regler for god regnskabsførelse. Der er bare det problem at på nogen punkter er reglerne i Sverige meget forskelling fra dem jeg har anvendt og budgetteret med i min Danske virksomhed, nogle er mere restriktive andre er mere fordelagtige. Når alt kommer til alt er jeg overbevidst om at en SVENSK version af mit regnskab ville påvirke mit virksomheds overskud, således at det ville blive højrere end det der står på min Danske årsopgørelse, og som jeg har betalt skat for i Danmark. Derfor ville jeg kunne forvente at skulle betale extra skat i SVERIGE, fordi et højere overskud villle betyde mere skat, selv efter at beløbet jeg har betalt i DANMARK ville være trukket fra som dobbeltbeskatnings aftalen mellem Danmark og Sverige har aftalt den skal. En en anden problematisk følge af det Svenske SKATTEVERKS anmodning ville være at jeg skulle betale en Svensk revisor (der er ret dyre) ca 10.000 Dkr for at gennemgå mine billag og skabe et korrekt svensk "justeret" årsregnskab.

Se resten af bloggen og hvad der er sket indtil idag fre 14 nov 2008 på følgende blog link:

http://www.amino.dk/blogs/daneswede/default.aspx

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:30

Ring til Clay-Skatterevision (http://www.clay-skatterevision.dk/). Ronni har haft mange sager/problemstillinger fra netop øresundgrænsegængere.

Eller spørg Bent (Skriver under brugernavnet Skattekonsulenterne her på Amino) fra Skat og Raad (http://www.skat-raad.dk/). Også der vil du kunne få kvalificeret hjælp.

Klovn

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 20:49
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:19

Det er utroligt at vi igen og igen skal høre på den her slags historier, hvor mindre iværksættere, der forsøger sig ud i blot den mindste smule globalisering bliver røvbollet af skattevæsnerne i den ene eller den anden ende. Samtidig smutter de store koncerner helt udenom, kanaliserer deres overskud ud af landet og ned til skattefri bananstater uden at der sker en skid.

Er det foprdi vores politikere er inkompetente er blot ligeglade? Er det regeringens (og den forrige, og den før dem osv), at McDonnals skal slippe for at betale skat, mens ærlige iværksættere, som dig, skal dobbeltbeskattes af en helt igennem legitim virksomhed?

Jeg savner sgu svar!

Fra Staffanstorp
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:43

Hej tak for link og svar men Jeg har set dit link før, og som denne test fra siden sir:

****Hela resultatet av din näringsverksamhet ska däremot redovisas och beskattas i Sverige, dvs. hemlandet. Sverige undanröjer dubbelbeskattningen genom att medge avdrag och/eller avräkning för den skatt du betalat i Danmark. Om du begär både avdrag och avräkning för den skatt du betalat i Danmark, tar vi vid avräkningen hänsyn till den skatteminskning som avdraget medfört. (Du får högst räkna av ett belopp som motsvarar den svenska skatten på inkomsten som beskattats i Danmark).****

-,skal jeg redovisas och beskattas i Sverige, og det fortolker de SKATTEVERKET så som at jeg skal aflevere SVENSK REGNSKAB for derefter at kunne blive beskattet rigtigt i Sverige.

Der udover henviser de lystigt nederst på siden til:

*****Vill du veta mer?

Vänd dig till Skat på + 45 72 22 18 18 eller skat@skat.dk.******

Og det ender man efter talrige omstillinger hos de føromtalte politiker opfunde SKAT ÖRESUND (burde være med dansk Ø) som ikke vil rådgive om SVENSKE skattespørgsmål.

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 09:57

Mikkel deMib Svendsen:

Det er utroligt at vi igen og igen skal høre på den her slags historier, hvor mindre iværksættere, der forsøger sig ud i blot den mindste smule globalisering bliver røvbollet af skattevæsnerne i den ene eller den anden ende. Samtidig smutter de store koncerner helt udenom, kanaliserer deres overskud ud af landet og ned til skattefri bananstater uden at der sker en skid.

Er det foprdi vores politikere er inkompetente er blot ligeglade? Er det regeringens (og den forrige, og den før dem osv), at McDonnals skal slippe for at betale skat, mens ærlige iværksættere, som dig, skal dobbeltbeskattes af en helt igennem legitim virksomhed?

Jeg savner sgu svar!

Der sker ikke dobbeltbeskatning. Der skal laves en opgørelse af indkomsten efter svenske forhold og den skat der måtte være betalt i Danmark modregnes så i den opgørelse.

Om det rimelige eller det urimelige i dette tilfælde vil jeg ikke starte en debat om - men blot igen understrege, at når man starter virksomhed på tværs af landegrænser, er det overordentligt vigtigt på forhånd at finde ud af betydningen af dette. Hvad indebærer forskellige selskabstyper, fordele og ulemper etc.

Selvom vi er i EU og meget er harmoniseret er der mellem landene stadigvæk store forskelle på hvordan skat opgøres og hvorledes der indrømmes fradrag. Jeg mener, at den bedste inestering man kan lave inden man laver grænseoverskridende virksomhed er at bruge nogle penge på rådgivere.

Klovn

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:40

Det er nu altså det der ren skatteteknisk kaldes for "dobbeltbeskatning" - da der jo netop ønskes to gange beskatning: Først i Danmark og derefter i Sverige. I dette tilfælde mener nogle af myndighederne så ovenikøbet, at det skal ske efter to forskellige sæt af regnskabsregler og valutaer. Og det er i den grad her kæden hopper af!

Problemet i denne sag er så ydermere, at ingen af myndighederne tilsyneladende kan give de svar, som der er brug for. Så at opfordre til bedre forarbejde er altså ikke en løsning i sig selv. Det kræver jo ligesom, at man faktisk KAN få nogle klare svar at indrette sig efter.

Jeg har oplevet samme problem i forbindelse med en etablering af virksomnhed i USA. Vi kunne ganske enkelt ikke få klare bindende svar om, hvordan vi ville være stillet i forskellige situationer - og risikoen var, at vi ville ende med en uacceptabel dobbeltbeskatning.

En ting er, at der findes dumme og meget svært forståelige regler - noget andet er, at jeg mener vi som borgere og iværksættere i det mindste må forlange, at der findes klare svar på de spørgsmål vi måtte have. Det er fuldkommen åndssvagt, at vi oven i den risiko der jo altid er ved at drive selvstændig virksomhed, skal bebyrdes med en urimelig skatterisiko. Og hvis ikke engang skattevæsnerne ved hvad de korrekte svar er, hvor er vi så henne?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:54

Hej

Nu har jeg haft enkeltmandsvirksomhed i Sverige i mange år og bopæl i Danmark, og som de fleste ved beskattes ejere af enkeltmandsvirksomheder ved opgørelse af firmaets overskud. Som man kan se på linket (i forenklet form) så er der forskelle på hvordan overskuddet kan beregnes. Det er her problemerne opstår.

Det er jo en interessant diskussion, og derfor håber jeg at linket giver et clue om hvad skattedelen handler om.

/Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Skrevet kl. 11:24

Mikkel,

Beklager min manglende viden ud i skattetekniske termer. Min pointe er stadigvæk at det bør ikke komme bag på nogen hvilken skattesituation man er havner i efter man HAR lavet dispositionen.  Et hurtigt kik på det svenske skattevæsens gav linket fra tidligere indlæg, hvoraf det fremgår at

"Hela resultatet av din näringsverksamhet ska däremot redovisas och beskattas i Sverige"

Allerede der burde alarmklokkerne have ringet.

Som jeg læser dit indlæg forsøgte du dig også FØR du etablerede  virksomhed i USA, at finde ud af betydningen af de skattemæssige forhold for dig.

For 300 kr. kan du få et et bindende forhåndstilsagn fra Skat før du laver skattemæssige dispositioner i relation til dine danske dispositioner.

Vi bliver aldrig uenige om, at det er for dårligt at de myndigheder, der er sat til at administrere lovene ikke kan svare for dem.

Jeg synes stadigvæk at skulle give et ring til en af de to skatterådgivere jeg tidligere har linket til, hvoraf jeg ved at den første har haft mange skattespørgsmål/sager relateret til netop grænsegængere mellem Sverige og Danmark. Der kan han stensikkert få et hurtigt svar.

Klovn

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:46

> For 300 kr. kan du få et et bindende forhåndstilsagn fra Skat før du laver skattemæssige dispositioner i relation til dine danske dispositioner.

Nej, bestemt ikke altid!

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)