En ting er meget komplicerede regler - den slags har fanden i samråd med revisorne opfundet :)
- Det gavner kun revisionsbranchen - og skader på den anden side demokratiet (da jeg mener, det er grundlæggende vigtigt for et demokrati, at folk forstår de regler der gælder)
Jeg elsker indledningen til Jyske Lov fra 1241, hvor der bl.a. står:
Loven skal være ærlig og retfærdig, taalelig, efter Landets Sædvane, passende og nyttig og tydelig, saa at alle kan vide og forstaa, hvad Loven siger.
Man kunne godt ønske sig, at dette var blevet skrevet ind i Grundloven!
Men noget helt andet er, og meget værre, er de regler som ingen kan give helt klare svar på - hvor der er en reel skattemæssig risiko forbundet med en ellers helt legitim aktivitet (som f.eks. at drive forretninger på tværs af grænser - også for mindre virksomheder).
Store virksomheder har bedre mulighed for at tilsidesætte de nødvendige midler til at dække sig ind mod sådanne risici. Små virksomheder og iværksættere har som regel ikke de midler, der skal til og må derfor tage chancen - eller lade være (eller prøve at snyde sig ud af det, som også mange gør). Som almindelig borger her i landet - og verden, synes jeg ikke det er en god løsning!
Bindende svar fra SKAT i Danmark - uanset om man så kan få dem eller ej i den konkrete situation, løser slet ikke problemerne og fjerner de risici der er da deres svar naturligvis ikke dækker det, eller de, andre lande der er involveret. Og det er ikke sikkert de andre lande kan eller vil give tilsvarende bindende svar. Og selvom de gør, aknde to svr konflikte med hinanden på uforudseelige måder.
Jeg er forretningsmand og har derfor heller ingen problemer med at tage kalkulerede forretningsmæssige risici. Det gør jeg hele tiden. Men jeg synes det er dumt, at samfundet tilføjer flere risici end nødvendigt i form af uklarheder med skatten. Lad mig da, som iværksætter, bruge kræfterne på de forretningsmæssige udfordringer. Det er rigeligt! Jeg kan slet ikke se, hvordan det skulle gavne nogen som helst andre end revisorne, at der ikke er bedre og simplere regler og en højere grad af samarbejde mellem lande.