Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slips eller kasket

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
  I en anden tråd herinde på Amino er overfladen omkring betydningen af påklædning blevet ridset op.

Jeg har så valgt at lave denne tråd som en fortsættelse, da jeg faktisk syntes det er ret interessant hvad ens påklædning betyder for de signaler derigennem man sender til kunder og samarbejdspartnere.

Jeg arbejder, som de fleste herinde ved, i den grafiske branche. Men jeg er nok også lidt atypisk hvad angår min påklædning. Umidlbart falder jeg uden for den stereotypiske kreative person med skateboard/rulleskøjter, grønt hår og en påklædning der mistænkeligt kunne stamme fra en UFF-container.

Min påklædning er mere i retningen af skjorte/slips/sweater. Jeg har en samling af slips som efterhånden er ret omfattende og jeg går meget med dem. Det er dog ikke de klassiske "TV-vært/politikker"-slips, men derimod farvestrålende og kreative slips. Sjovt nok er disse også ofte dyrere end de normale slips - og så er de også sværere at få fat i, da kedelige slips helt klart er markedsdominerende. Men generelt er skjorte/slips/jakke ikke en påklædning som man forbinder med en kreativ person, og det er da også sket at folk har "fejl-placeret" mig på grund af dette. Men omvendt, så sker det da også at mine skaters, cowboybukser, sweater og et-hjulede kommer en tur på kundebesøg.

Umidlbart, så vejer jeg ofte mit tøjvalg ud fra hvilke kunder jeg skal til. Nogle kunder vil jeg aldrig dukke op til i skjorte/slips da jeg ved at det øjeblikkeligt vil fremmedgøre mig, hvorimod der er andre steder hvor jeg på forhånd ved at jeg dårligt vil kunne komme inden for døren, hvis jeg dukkede op i en mere kreativ påklædning.

Men hvad er Jeres overvejelser omkring påklædning ved kundebesøg? Er det noget I decideret tænker over og tager højde for? Har I måske ligefrem prøvet at have noget tøj på, hvor I efterfølgende har haft en klam fornemmelse af at det måske ikke lige helt var den rigtige påklædning på det rigtige tidspunkt? Eller har I det mere a-la "de må tage mig som jeg er"?

/Jesper

www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:53
Hej Jesper.

Er det ikke her jeg skal springe til med lidt hjælpsomhed?

Det er jo lige mit "fag".

med venlig hilsen

Charlotte

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 23:05
Og Jesper jeg vil så være fræk at blande mig i denne tråd også

Som nævnt tidligere, er jeg blevet døbt "Danmarks mest velklædte fotograf" - da det af mange modtages med stor overraskelse (gerne positivt) at når fotografen ankommer med sit 40 kg udstyr på slæb, kommer han dælme i jakkesæt og skjorte!! Hva handler dét nu om?!

Møder, networking, events, foredrag og de foto-optagelser der kan ''bære'' det - er jeg stort set altid i en nogenlunde god præsentabel påklædning...

Derimod sker det af og til, at jeg skal ud på Lars-Ty**ds mark eller på et værksted og sidde på en lastbil, hvor jeg foretrækker at møde i cowboybukser og en t-shirt/trøje alt efter årstid..., ligesom udendørsfotograferinger en vinterdag heller ikke foregår i jakkesæt...

Håber det kunne bruges i din lille ''analyse'' her...

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 23:08
Dato: 5/18/2006 10:38:53 PM
Forfatter:Jesper Norbøll
Men hvad er Jeres overvejelser omkring påklædning ved kundebesøg? Er det noget I decideret tænker over og tager højde for? Har I måske ligefrem prøvet at have noget tøj på, hvor I efterfølgende har haft en klam fornemmelse af at det måske ikke lige helt var den rigtige påklædning på det rigtige tidspunkt? Eller har I det mere a-la ''de må tage mig som jeg er''?

/Jesper

www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion    jesper snabelA mediamouse.dk

Ja, jeg går rigtig meget op i det, men det  betyder til en vis grad alligevel at  "de må tage mig som jeg er".
I de tilfælde, du nævner, hvor det var en klam fornemmelse og ikke den rigtige påklædning,
så har man måske taget fejl af situationen, og en tabt ordre er måske en fordel, frem for at have
taget fejl længere henne i processen, og lavet en ordre, der ikke er acceptabel af  kunden.
Man passer ikke ind alle steder, og sorteringen skal laves, så derfor kan påklædningen
også være signalet til hvem man er, og en frasortering tidligt i processen kan være positiv.

Man kan selvfølgelig også klæde sig passende til lejligheden, men forkert i forhold til sin personlighed,
og signalere noget, man ikke er.
Ja, det har nogen uden tvivl også succes med, men ... ?

Ja, hvem er vi, og hvad vil vi ?
Og er vi beviste og ærlig over for os selv, og handler efter det ?
Henning Buddig
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 23:19
Dato: 5/18/2006 11:08:25 PM Forfatter: Henning Buddig [QUOTE]Dato: 5/18/2006 10:38:53 PM
Man kan selvfølgelig også klæde sig passende til lejligheden, men forkert i forhold til sin personlighed,
og signalere noget, man ikke er.
Ja, det har nogen uden tvivl også succes med, men ... ?

Netop det du bringer på banen her er så rigtigt som det kan siges Henning...

Jeg tænker personligt over hvordan jeg ser ud, hver evig eneste gang jeg skal ud af min hoveddør... Jeg kan risikere at møde min næste kunde/samarbejdspartner eller endda en person som kender én der kender én der kan bruge mig, og så nytter det ikke jeg står i køen til supermarkedet søndag morgen med en ordentlig omgang tømmermænd og ligner l*rt..., ved vaskehallen eller hos bageren for den sags skyld...

To konkrete eksempler jeg har, er netop en kunde jeg fik i et pizzaria en søndag dagen-derpå, og i en vaskehal på Shell i Næstved...Begge havde jeg ikke haft samme effekt, hvis jeg havde stået og lignet én der skulle være blevet hjemme under dynen :-)...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:51
Jeg er en "Cameleon" når det handler om tøj. Om det skyldes mange år med teater og musik ved jeg ikke, men jeg har altid syntes det var sjovt at klæde mig ud. Nogle gange for at provokere (prøv at tage et pænt jakesæt på i ungdomshuset - eller "UFF uniformen" til VU''s landsmøde), nogle gange for at passe ind og virke annonym (det er nu ikke så tit) og ofte for at "stikke ud" på en possitiv måde, så folk har noget tydeligt visuelt at binde min person op på. Det sidste har været meget effektivt i forhold til de mange konferencer jeg taler på rundt omkring i verden. Her er jeg blevet meget kendt på mine lidt "ekstravagante" jakkesæt - stilrene, men markante. Denne fremtoning ville nok bare ikke have virket så godt, hvis det ikke var fordi det hænger godt sammen med mine bastante og højlydte udtalelser om ting i branchen. fremtoning, budskab og leering hænger sammen.

I Danmark har jeg valgt en lidt mere afslappet stil. her møder jeg som regel op i cowboybukser, morgenhår og hættetrøje, med mindre det er helt nye, og meget store kunder - så vælger jeg nogle gange den annonyme model med et gråt jakkesæt og en pæn skjorte og nogle gang slips (men SÅ bliver det altså også lidt i den italienske ende hehe).

I Danmark er det meget populært at sige at man ikke går op i tøj. Hvis du spørger dem i Undgomshuset hvorfor de har det tøj på de har, vil de alle sige at det er fordi det bare passer dem bedst - det er det de bedst kan lide. Det samme vil slipsedrengene i VU sige. men hvordan kan det så være at de alle sammen, helt tilfældigt, har valgt nøjagtig samme uniform? Det er fordi de går lige så meget op i tøj som os andre der indrømmer det :)

Selv et fravalg er et valg. Min gamle far vil til sin død påstå at han overhovedet ikke går op i tøj. det resulterer i at han køber det meste tøj i billige tøjbutikker af en bestemt type, og det kan man se. det kan man så lide eller lade være, men det er lige så meget et valg, og en "uniform" som alt andet.

Den største forskel på en person som min far, og så mig selv, er nok at jeg er lidt mere opmærksom på hvordan andre folk opfatter det tøj jeg har på - hvad man så lige vil bruge det til kan som sagt variere :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:15
Påklædningens betydning...

Nogle her har jo så fået et billede af, at jeg normalt optræder i slips og kravetøj...

Det er så ikke helt virkeligheden...

Påklædningen afstemmes og tilpasses efter situationen...

Hvilket betyder, at mit efterhånden ret så berømte slips, pæne bukser, skjorte og jakke...

kun kommer frem ved kurser, eksterne forretningsmøder - samt ved repræsentation af klienten...

Når jeg ved, at lejligheden og de mennesker jeg står overfor...kræver det...

Til daglig...d.v.s. på kontoret...finder jeg mig bedst tilpas i cowboybukser og en Polo T-Shirt!

Jeg kommer dog også i situationer, hvor jeg må trække i gammelt udslidt tøj og gummistøvler...

f.eks. , som nyligt...hvor jeg brugte 3 dage på at rydde op i en brandtomt sammen med en af vore klienter...

Pias påklædning...er altid det man vel vil betegne som smart/velklædt...

På kontoret...som i butikken...hvilket vel egentligt giver sig selv, når hun tager imod klienter - og designer

+ forhandler eksklusivt børnetøj...

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:44
  Så kom der gang i tråden .

Jeg må sige at det dårligste eksempel på tøjstil, som jeg selv ihvertfald selv har oplevet, var en sælger i en virksomhed jeg var i for en del år tilbage. Han kunne dukke op på arbejde iført slidte cowboybukser og en Steen & Stoffer -tshirt med svedskjolder under armene. Når han så skulle tage på kundesøg så havde en han sort habit-jakke som han tog ud over.

Det var ikke fordi det ligefrem fik ham til at se mere præsentabel ud - tværtimod, så lignede han mere en eller anden som var blevet rullet og havde fundet sig selv liggende i rendestenen næste morgen. Men det var nok også grunden til at han og ledelsen blev enige om at han nok ikke var så egnet som sælger alligevel....

/Jesper

www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

Tilmeldt 14. Apr 06
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 09:25
Dato: 5/18/2006 10:52:46 PM
Forfatter: Charlotte (cphSTYLING)
Hej Jesper.

Er det ikke her jeg skal springe til med lidt hjælpsomhed?

Det er jo lige mit ''fag''.

med venlig hilsen

Charlotte

Ja, du kunne vel godt tænke dig at style os alle individuelt , men kunne du ikke være behjælpelig med lidt generelle ledetråde om skik og brug, trends osv.

Det gamle ordsprog "skik følge eller land fly" kan vel også bruges i denne sammenhæng.

Hilsen
og god weekend til alle
Flemming
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 10:41
Som andre også skriver er det meget en vurdering fra gang til gang. Generelt er vores pålædning afslappet og uformel.

Skal jeg fx på kundebesøg ved en helt ny kunde, som har et blazer/skjorte image - så er det ligeså her. Er det ude ved en murermester ude på landet, ville selv samme påklædning fremmedgøre mig.

Er det en kunde der allerede kender os, må de sq bare tage os som vi er

...men slips er det sq aldrig

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)