Forestil dig, at du bestiller, betaler og overnatter EN nat på hotel. Og når du checker ud om morgenen kræver hotellet, at du skal betale for EN HEL EKTRA nat!!! Du opsagde jo ikke værelset TO TIMER før du spiste morgenmad og checkede ud. Baseret på erfaringer, vil jeg advare mod Surftown.dk - firmaet bagved hedder egentligt "COHAESIO A/S". Betingelserne hos Surftown er simpelthen urimelige, hvis ikke ulovlige i.h.t. markedsføringsloven. Surftown forsøger at håndhæve forretningsbetingelser, der gør, at kunderne AUTOMATISK forlænger deres kontrakt, hvis kunden ikke opsiger sit abonnement hos dem en hel måned før udløbet af det første eller efterfølgende år. Det er, hvad normale mennesker populært kalder "bonde-fangeri". I årevis har Forbrugerombudsmanden været på jagt efter firmaer der forsøger at binde kunder på denne urimelige måde. Sø- og Handelsretten har afgivet en dom den 15. juni 2005 en dom mod Viasat for at have betingelser helt ens med dem hos Surftowns. Sådanne AUTOMATISKE forlængelser er simpelthen ulovlige når fristerne er urimelige - og Visat er blevet beordret til at stoppe med den praksis. Det nemmeste er at læse dommen direkte, prøv: http://www.domstol.dk/media/-300011/files/v003003_og_v003103.pdf Selve dommen findes på sidste 1-2 sider. Et vigtigt punkt i dommen: "Det forbydes Viasat A/S i aftaler om løbende tjenesteydelser vedrørende levering af tv-signaler over for forbrugere at anvende en kontrakt som indeholder følgende eller lignende vilkår: ”Hvis kunden ikke opsiger aftalen med mindst 30 dages skriftligt varsel til udgangen af en abonnementsperiode, forlænges aftalen automatisk med en tilsvarende abonnementsperiode og så fremdeles”." Flere har prøvet at gøre dem opmærksom på problemet, men Surftown ( COHAESIO A/S) er selvfølgelig bedøvende ligeglad med deres ulovligheder. Hvis man vil opsige et abonnement hos Surftown skal man klikke på en lille grøn/rød knap et eller andet sted på deres web site (hvis man får logget ind og ikke får fejlmelding). Det har Surftown selvfølgeligt gjort meget svært, men det er anstrengelsen værd ! Jeg vil mene at der fortsat ikke er noget til hindre for at en service udbyder stadig automatisk kan forlænge et abonnement, man skal blot tydeliggøre dette, og evt. sikre sig at kunden i tide kan opsige abonnementet. Sådan, så var det sagt. |
Det er korrekt, at der er afsagt dom på urimeligt lange bindinger og at forbrugerombudsmanden har interesseret sig meget for dette de sidste par år - der var også nogle sager omkring mobiltelefoner.
Det er dog ikke min opfattelse, at disse kendelser vedrører handelskøb, hvor kunden er en erhvervsvirksomhed, som ved hvilke betingelser de skriver under på. Jeg ved jo ikke, om det er tilfældet her!?
Mvh.
Claus
Claus