Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til fradrags junglen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa alle amino''er ...

Jeg har li startet en virksomhed som laver digitalt design sammen med en kammerat. da vi som sagt laver digitalt design har vi besluttet os for at investere i 2 nye computere til en samlet værdi af ca. 29000. mit spørgsmål er så hvordan fungere afskrivning hvis vi investere det meste af omsætningen i virksomheden ... hvor meget kommer man reelt til at betale ? og hva vil det helt præcis sige at man afskriver ? 

desuden overvejer vi at investere i et økonomistyringsprogram der hedder hedder Mamut office standard er der nogle der har nogler erfaringer med det ?

Med venlig hilsen Michael Messerschmidt 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:13
Normalt afskrives investeringer på over ca. 12.000 kr. (kan ikke lige huske det helt nøjagtige beløb) med 25% om året, men jeg mener at jeg læste, at der fornyligt er faldet en afgørelse i en sag om computere som giver mulighed for at visse dele kan straks afskrives - altså samme år.

Jeg har altid ment at det var helt ude i skoven at netop computere skal afskrives over så lang tid. For mit egen vedkommende har de rent faktisk ikke en levetid på mere end 18 måneder MAKS!

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:48
Tak for det hurtige...

okey har du nogle ide om hvor du så den artikel ...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:53
Jeg mener det var på Virk.dk - skrevet af et par revisorer fra KPMG
Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 20:02
Dato: 5/15/2006 6:13:02 PM Forfatter: Mikkel deMib
Normalt afskrives investeringer på over ca. 12.000 kr. (kan ikke lige huske det helt nøjagtige beløb) med 25% om året, men jeg mener at jeg læste, at der fornyligt er faldet en afgørelse i en sag om computere som giver mulighed for at visse dele kan straks afskrives - altså samme år.

Det præcise tal er 11.111 kr - skørt tal, men dejligt let at huske.

Sidst jeg spurgte ind til min revisor om emnet, fortalte han noget om at hvis det kan omfattes som en helhed, skal det samlede beløb ligges sammen. Altså man kan ikke afskrive 100% fordi at man får 2 faktura, fx 3 computere til 10.500 på en faktura, og 6500 til skærme på en anden. Det opfattes som en samlet enhed - og derfor skal det afskrives over 4 år. Det samme med servere, printer mm.

Er HELT enig i din betragtning om levetid på maks 18 måneder, og at det burde afskrives med det samme. Hvis du kan finde link til den afgørelse du skriver om, ville det bare være maks tophat  

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 20:51
Beløbsgræsen for straksafskrivning af småaktiver er i år 11.300 + moms. Det kan man se i ligningsvejledningen, jeg har et uddrag liggende her - tjek understregningerne og læs kun resten, hvis du er virkelig interesseret:

Undtagelsen er software, som altid kan afskrives i anskaffelsesåret.

Mange hilsner

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:55
Hvis du kun læser understregningerne i det link får du ikke det med "samlesætsbestemmelsen" med og det er væsentligt her. 

Mere væsentligt er dog, noget som ikke fremgår af dette link eller ovenstående svar: Du kan altid straksafskrive anskaffelsesssummen uanset beløbsgrænser, hvis aktivet har en forventelig levetid på under 3 år, og det ville jeg da umiddelbart argumentere for.

Der ligger godt nok en afgørelse hvor man ikke har anerkendt synspunktet med en levetid på under 3 år  i forhold til EDB men den afgørelse er fra 1990 og der er sket meget siden, da udviklingen på EDB området går betydeligt stærkere idag. Det kræver så bare at man også kan overbevise skattemyndighederne om det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:15
> Det kræver så bare at man også kan overbevise skattemyndighederne om det.

Ja, og det kræver vel så også at skattemyndighederne vælger at forholde sig til den virkelige verden, hvilket de ikke altid er kendt for :)

Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 12:20
Dato: 5/16/2006 12:14:51 PM
Forfatter: Mikkel deMib

Ja, og det kræver vel så også at skattemyndighederne vælger at forholde sig til den virkelige verden, hvilket de ikke altid er kendt for :)

Ha ha ha - nej deeeeeet.... Knivskarp observation.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:30
Nu er det ikke alt hvad skattemyndighederne - her de lokale myndigheder/skattecentrene - siger man skal tage for gode varer. Der er et klagesystemt til det samme. Men det man skal hæfte sig ved er at der i afgørelsen fra 1990 står fysisk levetid. Vi har sikkert alle mange gamle computere stående som teknologisk set er forældet men som fysisk fungerer. Derfor kan det være et problem hvis man tolker reglerne ordret.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)