Jeg farer jo rundt i min egen private bil, og henter/bringer varer, smider visitkort ind til private, og sætter flyvers op i supermarkeder m.m.
Hvordan kan jeg bogføre mine kilometer? Er klar over jeg kan få nogle kilometer penge, men skal jeg f.eks. have bevis for, at jeg har været i en by 60 km. fra min bopæl??
Kan jo få en person i den pågældende butik, til at give mig en underskrift på, at jeg nu har været der...
Som almindelig lønmodtagere har man jo ikke trække de første 24 km fra pr. dag - hvordan er det når man har eget firma??
Du kan få kilometerpenge pr. kilometer når du kører erhvervsmæssig. Der er ikke noget med at de første 24 km. dagligt er "gratis". Du skal heller ikke få folk til at skrive under på hvor du har været. Det handler blot om at du kan sandsynliggøre overfor Skat hvor du har været. Den der med at sætte flyers op i supermarkeder og smide visitkort ind til private er formentlig en talemåde. Forhåbentlig bruger du dine kræfter og din benzin anderledes.
Du kan godt få kørepenge eller som selvstændig foretage fradrag hvis du kører i din kones eller din samlevers bil, forudsat at I er samlevende (en husstand). Dog ikke hvis bilen er stillet til rådighed for hende som fri bil.
....og hvad nu hvis man låner en bil, hvordan føres regnskabet så?
- Normalt kører jeg i min lille FIAT Cinquecento [500], men har i denne uge haft mulighed for at låne en større FIAT... Jeg regnede bare med at jeg så skriver kilometertallene ind i min sædvanlige ''Statoil-kørebog'' (med en note om at det er en anden bil med reg.nr. ''XX12345'') - lyder det fornuftigt? - Det ser jo lidt sjovt ud i i kørebogen at kilometertallene ''springer'' og ikke er kontinuerlige (da der naturligvis er forskellig kilometerstand mellem min egen bil og lånebilen)??!
Det kommer lidt an på hvordan du låner den. Udgangspunktet er at du selv (eller din husstand jf. ovenfor) skal have merudgifter ved at anvende bilen. Låner du eks. din fars bil vil den forudsætning ikke være opfyldt. Er der tale om en bil du lejer mod betaling er forudsætningen opfyldt.
Tak for svaret! Men, hvad nu når man låner en bil af familien. Jeg har reelt udgiften til at fylde tanken op ... skal/kan man så bare fratrække dette beløb, og så glemme de kørte kilometre??
Tak for svaret! Men, hvad nu når man låner en bil af familien. Jeg har reelt udgiften til at fylde tanken op ... skal/kan man så bare fratrække dette beløb, og så glemme de kørte kilometre??
Der kan du reelt ikke få eller fratrække kilometergodtgørelse. Derfor skal arbejdsgiveren faktisk også - når der er en arbejdsgiver/et ansættelsesforhold - kontrollere hvilken bil lønmodtageren kører i. Du kan heller ikke fratrække udgiften.
Hvis vi taler om at du måske har lånt familiens bil 2-3 dage om året ville jeg nok anlægge en praktisk/pragmatisk holdning til det og bare fratrække et beløb efter godtgørelsessatserne som normalt, men er der tale om et længerevarende låneforhold er det noget andet.
Hvis det handler om at bilen står registreret i eks. en fars eller en mors navn som følge af forsikringsmæssige forhold vil det blive betragtet som "din egen bil" hvis det kan dokumenteres at du afholder udgifterne på den og også har finanseret købet.
Nok engang tak - selvom det ikke var det jeg ville høre ..... Er det rigtigt forstået at jeg ikke kan fratrække én øre fordi jeg ikke har kørt i min egen bil, men har lånt min søsters bil (fordi min egen ikke var stor nok til at fragte varerne og fordi min egen bil skulle på værksted). Jeg kan jo sagtens ''dokumentere'' kilometrene på min søsters bils kilometertæller, og selvom det er et mindre beløb det drejer sig om (vel cirka 500 km), så er det da mærkeligt at det dermed kan betale sig form mig at leje en bil (varevogn) i stedet for at låne en stationcar billigt af min søster.... Kan jeg evt. udbetale hende DKK2000 som kompesnation for brug af hendes bil, og fratrække denne udgift??
Der er tale om at jeg har lånt den i én uge (mens hun var på ferie). Vi bor i København og hun i Sønderjylland, så det vil næppe gentage sig så ofte :-)