Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. kørepenge i privat bil

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

I min Ligningsvejledning for 2006 står der følgende: "

Når kørebog ikke foreligger

I tilfælde, hvor der ikke er ført km-regnskab, må den skattepligtige angive kilometerantallet for sin private kørsel efter skøn. Hvis der ikke foreligger særlige forhold, bør myndighederne normalt anerkende en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan foreligge særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere."

Læg lige mærke til "normalt". Man skal holde det op imod den altovervejende hovedregel: Vil man have et fradrag skal man kunne dokumentere det. Dvs. det er den erhvervsdrivende der har bevisbyrden. Har man kørt 50.000 kilometer går opgaven således ud på at dokumentere/sandsynliggøre at man har kørt eks. 40.000 erhverv, og kan man ikke det, eksempelvis fordi virksomhedens art og omfang ikke berettiger til det, kan man glemme alt om en privat andel på 8.000 km.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 08:32
Jeg er ikke enig Bent - eller også taler vi forbi hinanden.

Jeg netop vundet en sag med henvisning til den administrative formodningsregel på private kørte kilimeter på 8.000 km. Det er selvfølgelig rigtigt, at det resultat man når frem til ved at benytte denne formodningsregel skal virker sandsynligt, men gør det, så bliver skattemyndighederne nød til at acceptere det - selvom der ikke er ført kørebog.

Det er også sådan det administreres af de fleste skatteansættende myndigheder.   

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 09:10
Hej Bent og Torbjørn

Jeg har gennem de sidste 6 år kørt ca 55.000 km årligt, heraf køres ca 45.000 km i min virksomhed.

gennem alle år har jeg ført et omhyggeligt regnskab, med kørselens formål , destination, kørt km, dato,

samt km tællerstand ved start og slut. dette har jeg brugt ved beregning af kørselsgodtgørelse til mig selv privat,

i virksomhedens regnskab.

At bilen kører ca. 55.000 km årligt kan jeg selvfølgelig dokumentere i form af km stand på div fakturaer

ved servicebesøg på værksted, ved syn , samt ved den mdl. betaling af benzinkorts regning.

Mit spørgsmål er derfor om jeg kan lade være med at bruge tiden på at føre kørebogen og blot henvise

til ovenstående, og herefter få fradrag for kørte km, dog fratrukket 8.000 km privat?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 09:21
Thorbjørns svar vil formentlig være ja ud fra ovenstående. Spørgsmålet er så bare om han også vil lægge rådgiverforsikring til det svar. Mit svar er nej. Medmindre kilometerregnskabet viser en privatkørsel på 15-20.000 km. vil du til enhver tid være bedre stillet med kilometerregnskabet.

Jeg tror og håber da at vi taler forbi hinanden. Jeg kan dårligt tro at nogle rådgivere kan være uenige i at bevisbyrden for at få et fradrag hviler på den skattepligtige.  

Naturligvis kan man da argumentere med udgangspunkt i de 8000 km. i en skattesag og i nogle situationer også vinde sagen, men det er meget individuelt. Dvs. det handler om situationen og de omstændigheder som gør sig gældende. Som Thorbjørn skriver: Det handler om at kunne sandsynliggøre. Det man skal sandsynligøre er den erhvervsmæssige kørsel.

Det jeg oplever er at skattemyndighederne i højere grad rejser sager om omfanget og definition af den erhvervsmæssige kørsel, herunder den såkaldte 60 dages regel.  

Hvis Hans som kører så mange kilometer årligt er ude i en situation hvor han tit kører mellem sin bopæl og et bestemt arbejdssted/kunde og derved kører samme strækning jævnligt kommer han nemt ind i 60 dages reglen: At han indenfor en vilkårlig 24 måneders periode har kørt pågældende strækning i mere end 60 arbejdsdage. har han det er den overskydende kørsel at betragte som privat kørsel = almindeligt befordringsfradrag som lønmodtagere (som ligningsmæssigt fradrag). har man ført og afleveret et kilometerregnskab hvor det viser sig at man har overskredet den regel - ja så kan man sige at man selv har leveret krudtet til skattemyndighederne i form af kilometerregnskabet.  

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 09:45
Takker for svaret Bent, det ligger i tråd med hvad jeg fik oplyst hos lokale skattevæsen for 6 år siden,

men jeg var lidt i tvivl om der var blevet lempet på kravet,

så jeg fortsætter med kørebogen , just to be sure

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 09:58
Hej Hans.

Jeg vil mene "ja" efter det som de centrale skattemyndigheder selv har udmeldt.

Men du skal være opmærksom på, at man bevismæssigt står stærkere, hvis man har en afstemt kørebog.

Så hvis skattemyndighederne på en eller anden måde begynder at postulere, at din erhvervsmæssig kørsel virker usandsynlig stor, så er det rart at have en afstemt kørebog.

Men det er meget sjældent, at skattemyndighederne begynder at påstå, at den private andel er større end 8.000 km - med mindre der er yderest tungtvejende grunde til det.

Mvh

TKKH

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:17

Jeg er enig i dine betragtninger. Hvis omfanget af virksomheden og dens art berettiger til den omfattende erhvervsmæssige kørsel, dvs. hvis den erhvervsmæssige kørsel ikke virker usandsynlig stor, bør og vil skattemyndighederne normalt acceptere en privatkørsel i det niveau. Det man skal holde sig for øje er at der er nogle skattefolk der har det med at se kritisk på tingene blot fordi et fradrag eller en omkostning er stor og det holder selvfølgelig ikke.

Men vil du have en egentlig sikkerhed for at kunne støtte ret på den selvangivne private andel bør du føre kilometerregnskabet. Gør du ikke det beror det på et skøn.  Derfor  bør svaret være "nej" eller et "ja" med forbehold. Da du spørger om du kan få fradraget udover de 8.000 km.  (uforbeholdent) er mit svar som rådgiver "nej"

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 10:40
enig

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 18:08
....og hvad nu hvis man låner en bil, hvordan føres regnskabet så?

- Normalt kører jeg i min lille FIAT Cinquecento [500], men har i denne uge haft mulighed for at låne en større FIAT... Jeg regnede bare med at jeg så skriver kilometertallene ind i min sædvanlige ''Statoil-kørebog'' (med en note om at det er en anden bil med reg.nr. "XX12345") - lyder det fornuftigt? - Det ser jo lidt sjovt ud i i kørebogen at kilometertallene ''springer'' og ikke er kontinuerlige (da der naturligvis er forskellig kilometerstand mellem min egen bil og lånebilen)??!

Martin
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 18:56
Hej

Vil lige tilknytte et ekstra spørgsmål til denne debat..

Hvad hvis "min" bil eksempelvis står i min kones navn.. Kan jeg så stadig få fradrag for de kilometer jeg kører i forbindelse med MIN virksomhed? Eller skal det være ens egen bil man kører i?

/Charly
Side 2 ud af 4 (31 indlæg)