Hej Jeg farer jo rundt i min egen private bil, og henter/bringer varer, smider visitkort ind til private, og sætter flyvers op i supermarkeder m.m. Hvordan kan jeg bogføre mine kilometer? Er klar over jeg kan få nogle kilometer penge, men skal jeg f.eks. have bevis for, at jeg har været i en by 60 km. fra min bopæl?? Kan jo få en person i den pågældende butik, til at give mig en underskrift på, at jeg nu har været der... Som almindelig lønmodtagere har man jo ikke trække de første 24 km fra pr. dag - hvordan er det når man har eget firma?? M.v.h. Stones |
Vedr. kørepenge i privat bil
Du kan se satser og hvordan man dokumeterer kørslen her: - og nej - kørsel fra hjem til arbejde (24-km. reglen) er noget helt andet. |
Jeg har langt om længe fået fat i en kørselsbog hos Q8, hvor den i øvrigt er gratis. Som du måske husker har jeg en privat bil, som jeg også bruger i mit erhverv. I skemaet er der en frygtelig masse felter, jeg skal udfylde. Skal jeg også udfylde kilometer for privatkørsel? Samtidig er der en side, der hedder driftsregnskab, skal denne side også udfyldes hver måned, når jeg køber fx benzin og er på værksted med dytten? Hilsen Joel |
Du skal kunne sandsynliggøre din kørsel og det gør du bedst med et kilometerregnskab. Den erhvervsmæssige kørsel skal specificeres. Den private ikke nødvendigvis, men husk at afstemme kilometertælleren. Du behøver nødvendigvis ikke at angive benzinudgifterne, men det kan være godt at have et samlet overblik over hvor meget benzin der er anvendt (hvor meget bilen har kørt). Som selvstændig får man ikke godtgørelser. Man fratrækker et beløb svarende til km.godtgørelsesatserne og det gør man i den personlige indkomst. hvis man Man ryger kun over i lønmodtagerfradraget (og begrænsningen på de 24 km.) hvis man har har kørt strækningen mellem bopælen og pågældende arbejdssted i mere end 60 dage set over en vilkårlig periode på 24 måneder. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
|
Hej. Hvis man ikke har et afstemt kørselsregnskab, benyter skattemyndighederne en administrativ formodningsregel, der indebærer, at de private kørte kilometer bliver fastsat til 8.000 km plus kørsel til eventuel fritdisbolig. De kilometer, der ligger udover 8.000 km anses herefter for erhvervsmæssige kørte kilometer, der berettiger til fradrag. Hvis man kører væsentlig mere end 8.000 km privat, så kan det være en fordel slet ikke at føre kørebog - eller i hvert ikke vise den til skattemyndighederne - og det betragtes som helt legalt. |
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Dato: 5/9/2006 4:13:47 PM Forfatter: Thorbjørn Hej. Hvis man ikke har et afstemt kørselsregnskab, benyter skattemyndighederne en administrativ formodningsregel, der indebærer, at de private kørte kilometer bliver fastsat til 8.000 km plus kørsel til eventuel fritdisbolig. De kilometer, der ligger udover 8.000 km anses herefter for erhvervsmæssige kørte kilometer, der berettiger til fradrag. Hvis man kører væsentlig mere end 8.000 km privat, så kan det være en fordel slet ikke at føre kørebog - eller i hvert ikke vise den til skattemyndighederne - og det betragtes som helt legalt. Det holder ikke helt. De 8.000 km. er et gammelt levn fra fortiden. Helt fra dengang jeg selv arbejdede i systemet. I nogle situationer vil myndighederne måske nok læne sig lidt op af den, ved vurderingen af hvad der er en rimelig privat andel, men bestemt ikke altid. Skattemyndighederne godkender ikke 42.000 km. erhvervsmæssigt blot fordi man har kørt 50.000 km. på et år. Har man kun kørt 8.000 kilometer på et år er det heller ikke sådan at skattemyndighederne ikke vil godkende en krone i fradrag, hvis det er åbenbart at der har været en erhvervsmæssig virksomhed og et kørselsbehov i den forbindelse. |
Ikke korrekt Bent. I ligningsvejledningen for år 2006 står: Den private kørsel fastsættes, medmindre særlige forhold gør sig gældende skønsmæssigt til 8.000 km. årligt med tillæg af kørsel mellem hjem og arbejde og eventuel kørsel til fritidsbolig." Men det er selvfølgelig kun en formodningsregel |
Hej Igen. Det er mærkeligt. Når jeg kopier fra Thomson skat, så forsvinder noget af det. Jeg prøver igen "Såfremt der ikke er ført en kørebog, der efter sædvanlige krav hertil kan danne udgangspunkt for, hvor stor en del af kørslen der vedrører den private anvendelse af bilen, eller der ikke kan fremlægges anden form for fyldestgørende dokumentation for den private anvendelse, kan den anvendelse, der skal beskattes som privat anvendelse, skønsmæssigt fastsættes efter nedenstående retningslinier: Den private kørsel fastsættes, medmindre særlige forhold gør sig gældende, skønsmæssigt til |