I almindelighed udelukker søgemaskinerne kun websites på grund af det de definerer som "
spam", når de objektivt kan konstatere, at de brud på deres redaktionelle linier de finder er udført af websitet selv. Hvis der f.eks. er skjult tekst på en side, kan de meget let, og helt automatisk, konstatere at dette er noget ejeren godt ved - eller burde vide. Det er hans side. På samme måde gælder det for andre "on-site" optimeringer. Hvis der oprettes et subdomæne, f.eks. www2.ditdomaine.dk eller noget andet under ditdomain.dk kan de på samme måde (normalt) konstatere at det er dig der står bag - det er kun der har ret til at oprette domæner under dit eget. Og der er mange andre sådanne "footprints" som kan bruges til at foretage en objektiv verificering af hvem der står bag den "spam" de ikke vil have.
Hvis man skal lave
cloaking, eller andre mere aggressive ting med søgemaskinerne, bør man gøre det på et domæne man kan leve med "dør" (hvis det gør det) og hvis der så skal peges, frames eller redirectes videre til et andet domæne er det afgørende at der IKKE er nogen form for objektive footprints der kan kæde de to ting sammen. Og der er meget ... Så det er lidt tricky at få helt på plads
Nogle gange smider søgemaskinerne websites ud, uanset ovensående logik. Vi har f.eks. konstateret at det er sket (og fået det bekræftet privat af
Google medarbejdere!) at mange "dårlige"
links fra bestemte typer websites "mod" et andet
website fik det til at blive slettet. Det burde jo ikke ske. På samme måde som korrekt udført, og ordentligt adskilt cloaking heller ikke bør gøre det. For tænk lige over hvad det ville føre med sig ...
I dag kæmper jeg med mine kunders konkurrenter om de bedste placeringer. Og ja, jeg benytter cloaking og alt muligt andet - hvad der nu engang skal til (indenfor lovens og min egen morals grænser) for at nå de ønskede mål.
Forestil jer at søgemaskinerne begyndte på, at slette både de websites der cloaker og de websites som de cloakede websites "peger" på - uanset om det udefra, og objektivt set kan verificeres om det er ejerne af websitet der cloaker - eller om de har bestilt cloakingen selv. Hvad tror I så jeg gør? ... Jeg sætter naturligvis 1000 cloakede domænmer op til at pege på alle konkurrenterne, og fjerner samtidigt cloakingen fra mine egne kunders websites :) Tror i virkelig at søgemaskinerne er så dumme at de på den måde ville udstede en fuldkommen fri "license to kill" til mig - og andre, der kan sådan noget? Nej, bare roligt - det kommer ikke til at ske :)