Jeg har søgt alle steder synes jeg, men som det altid er med forbrugerjura - så er det ikke til at finde et klart svar nogle steder.. Jeg prøver herinde i håb om at noget har den viden / kompetence der skal til at svare.
Hvis man som momsregistreret sælger brugt IT udstyr til private, hvilke forpligtelser har man så rent garanti / reklamationsmæssigt ?
- Gør det nogen forskel hvis man KLART oplyser at der f.eks. er 3 Mdr / 6 Mdr reklamationsret idet varen er brugt, og at køber ved indgåelse af en handel kvitterer / accepterer af dette ?
Det virker jo helt pip - hvis man er forpligtet til 24 mdr. reklamationsret - samtidig med at prisen på netop brugt IT udstyr er faldende.
Håber nogle kan enten henvise mig til en klar beskrivelse (hvis det da findes i forbrugerjura) eller har erfaringer med sådanne problemstillinger..
Der gælder samme regler som ved salg af nyt udstyr, 2 års reklamationsret.
Men så igen, da den nye lov kom, blev det jo samtidig faktisk kun 6 mdr. garanti, da det efter 6. måned er kunden selv der skal bevise at produktet var i stykker da han købte det.
Ja, Købelovens regler er helt ens for nyt og for brugt udstyr.
Dine kunder har altså samme rettigheder, men må formentligt i et vist omfang acceptere, at varerne ikke har samme holdbarhed som nye varer. Netop mht. pc''ere vil man dog nok have en forventning om, at produkterne har en holdbarhed i en årrække, selvom de er brugte.
Så sælg kun brugte produkter af en ordentlig kvalitet, og forvent at få reklamationer, worst case op til 2 år.
Dato: 5/6/2006 8:25:31 AM Forfatter: Karsten Duch Lynggaard
Netop mht. pc''ere vil man dog nok have en forventning om, at produkterne har en holdbarhed i en årrække, selvom de er brugte.
Så sælg kun brugte produkter af en ordentlig kvalitet, og forvent at få reklamationer, worst case op til 2 år.
Men husk, at producentgarantien tæller ned fra første gang produktet sælges! Køber jeg f.eks en 1½ år gammel (self. brugt) Packard Bell gælder deres producentgaranti kun ½ år frem.
Dette er fordi producenten jo reelt ikke er forpligtet til at give noget garanti, men vælger at gøre det pga. konkurrencehensyn. De er jo heller ikke allesammen interesseret i at yde 3½års garanti på deres produkter
Hvis nu man er meget grundig til at beskrive de eventuelle problemstillinger der er med varen i både salgsmaterialet + købsnota så er man vel sikret imod at køber gør krav på ting man klart var enige om ved handlen ?
Jeg tænker på F.eks. formuleringer som :
- "Enkelte pixelfejl på skærm"
- Batteritid stærkt begrænset (ved laptops)
- Tastatur meget slidt
og lignende oplysninger i salgsøjeblikket / annonceringen.
Hvis disse ting er med på slagsbilag + annonce - er man så sikret imod at kunden mod bedre vidende kan påberåbe sig
garanti / reklamation omhandlende disse meget velbeskrevne begrænsninger ?
Det er nu heller ikke fordi jeg vil snyde mig udenom - og jeg er glad for at du skrev "snyde" i anførselstegn :-)
Det er faktisk imponerende hvor ufleksibelt det er blevet at handle med private... Jeg mener bare hvis man som firma sælger en vare som begge parter (køber og sælger) er helt enige om har den og den fejl / mangel og at prisen er aftalt ud fra dette - så kan køber mod bedrevidende alligevel påberåbe sig retten...
Det er ikke fordi jeg ikke synes forbrugerne skal være beskyttet - vi er jo alle forbrugere - men det undrer mig bare at de nærmest er overbeskyttede.
Jeg ved godt at der i købeloven er anført at kun aftaler ved købet der FORBEDRER kundens garanti/reklamationsret er gyldige - men ved brugte varer - der sælges som brugt, er grundigt beskrevne som brugte osv. mener jeg systemet er for firkantet..
og lignende oplysninger i salgsøjeblikket / annonceringen.
Hvis disse ting er med på slagsbilag + annonce - er man så sikret imod at kunden mod bedre vidende kan påberåbe sig
garanti / reklamation omhandlende disse meget velbeskrevne begrænsninger ?
Hvis køberen køber produktet vel vidende at det har visse konkrete mangler, kan han ikke senere gøre indsigelse mod disse. Men reklamationstiden ved andre fejl kan ikke begrænses i forbrugerkøb.
Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger om, at forbrugerbeskyttelsesreglerne i nogle tilfælde simpelthen kan hindre en god handel for begge parter - men der er jo ikke pokkers meget at gøre ved det. I mange tilfælde virker disse regler faktisk til fordel for den erhvervsdrivende i og med at de giver forbrugerne en generel tryghed, der virker positivt på deres købevillighed.