Dato: 5/3/2006 7:02:40 AM
Forfatter: AnjaKL Ejjj, Hans, det er da ikke særlig Amino-agtigt tænkt.
Det har du ret i - og dog.
Jeg vil gerne uddybe min skepsis lidt, for at give dig indblik i, hvilke barierrer, du skal overvinde.
Mit formål med dette indlæg er med andre ord ikke at dreje trådens emne til at handle om "Liv efter døden - er du for eller imod?" Det emne gider jeg nemlig ikke diskutere, med mindre der er rødvin involveret.
Barierre nr. 1.
Jeg skal købe en bog. Jeg køber ikke ret mange bøger. Når jeg endelig køber en bog, skal jeg være ret sikker på, at den vil sige mig noget. Det er derfor vigtigt at bogen fremstår indbydende og seriøs - både i sin fysiske form og i omtalen. Jeg skal gerne have læst/hørt en positiv anmeldelse i et medie, som jeg normalt stoler på -f.eks. P1.
Barierre nr. 2.
Der findes ufatteligt mange bøger - og mennesker for den sags skyld - som er missionerende. Jeg føler, de vil pådutte mig en sandhed, som jeg ikke er interesseret i at overtage. Jeg forholder mig voldsomt ensidigt til denne kategori af vidensformidlere, og de ligger i min bevidsthed i samme kasse som telefonsælgere. De står altså stort set til "automatisk afvisning". Gode argumenter som "han er ingeniør, så han ved, hvad han taler om" preller helt af på mig og tænder min De-forsøger-at-tage-røven-på-dig-lampe. Jeg flipper også helt ud, når du beskriver, at han ikke arbejder med tro, men med viden. Alle argumenterne om, at jorden en gang var flad får mig til at overveje, om mine tæer vil kunne rettes ud igen bagefter. At sidestille en bog om åndslivet med opdagelsen af universets opbygning er for mig at se helt ude af proportioner. Jo mere jeg hører af den slags, jo tættere lukkes mine øjne.
Barierre nr. 3.
Emnet rører mig ikke noget videre - i hvert fald ikke længere. Jeg har et forholdsvist afklaret forhold til døden, og jeg oplever ikke i den aktuelle fase af mit liv noget behov for at der skal komme noget efter. For mig er livet fint som det er. Det er ikke nødvendigt at opstille illusioner om, at det fortsætter selvom det slutter. Det ville selvfølgelig være behageligt, hvis det gjorde - hvis ellers vi kunne anvende de erfaringer, som vores aktuelle liv har beriget os med, men da jeg ikke føler mig i stand til at trække på erfaringer fra mine eventuelle tidligere liv, føler jeg heller ikke behov for at tilrettelægge mine eventuelt kommende. Jeg ved ikke, om din ingeniørs "Efterliv" skal leves i en ny krop på jorden, i én eller anden art himmel, eller måske i en ny og ukendt dimension, og det ville kræve en seriøs behandling i et program som f.eks. P1''s eksistens at vække min interesse for det.
Overvindelsen af disse barierrer er for mig at se ikke forenelig med en markedsføring overfor de traditionelle potentielle købere af din bog. Jeg vurderer, at segmentet "spirituelt interesserede" vil give dig et større
afkast end segmentet "spirituelt skeptiske", og du risikerer at markedsføringen overfor det ene segment modarbejder markedsføringen overfor det andet. Dette er baggrunden for mit råd om at holde dig på traditionernes løbebane.
Når det er sagt, kan du selvfølgelig godt tage nye midler i anvendelse. Hvis du kan få højrøstet kritik fra f.eks.
dialogcentret, har du måske mulighed for at nå nogle bevidst "antikristne" læsere, så send endelig et anmeldereksemplar til dem. En forarget artikel i Kristeligt Dagblad om endnu et kætterisk bud på et alternativ til "den virkelige sandhed", skal også nok sælge bøger.
Andre skeptikere kan godt være mere søgende og åbne end jeg er, og selvfølgelig skal du forsøge at afsætte din bog til dem. Men du