Kære venner Jeg er ved at udvikle et nyt CMS (jaja endnu et CMS til et propfyldt marked), og har i den forbindelse behov for hjælp til at finde nogen der kan hjælpe mig med følgende: 1. ikeret server med Linux, GlassFish og PostGreSQL installeret. Med hensyn til mit CMS, er det programmeret i Java, og anvender Richfaces, JQuery, Spring med mere. 2. Mailserver med administrationsprogram. Mine kunder skal have muligheden for at oprette et antal mailkonti til deres domæne. Eftersom mine kunder sikkert vil sætte pris på at de ikke mister deres hjemmeside hvis serveren går ned, skal der også være daglig backup, og måske noget spejling? Jeg tænker på at hvis en disk går ned, tager en anden over. I samme åndedrag har jeg også behov for lidt hjælp til hvordan søren jeg skal gøre med hensyn til hosting af domæner. Er det ikke noget med at man skal godkendes for at hoste domæner? Venlig hilsen Jesper Nissen, Computerpeople p.s. Jeg var på iværksættermesse, og det var rigtig godt. Det kan varmt anbefales og jeg tager derind igen til næste år. |
Hej Jesper.
De krav du stiller til en dedikeret server er som sådan ikke så tunge. Du kunne formentligt klare dig med en VPS (måske endda nøjes med en shared reseller konto til at starte med) - og bruge dine penge på management og et kontrolpanel. Husk det er nemt af skalere...
Jeg er sikker på at Activewebs og Abakomp (der begge er aktive herinde) kan køre det uden problem. Du har brug for noget server management og et fornuftigt administrations program... Management, fordi du ikke gider forholde dig til kernel patching og ssl kryptering osv ... ellers ville du bruge det meste af din tid på at arbejde med anti-spam på den mail løsning du får kørende. Administrations program (a la cPanel, DirectAdmin, LxAdmin, ISPconfig) fordi du har behov for at lave databaser og sætte domæner op nemt. Med et fornuftigt administrationsprogram er det nogenlunde ligetil - og kan håndtere din daglige backup osv uden at du skal sidde med kommandoprompt.
Altså:
1. 'Nemt'. Kræver bare at du har en admin, der også sørger for at hærde og patche serveren. Det du leder efter mht til at en anden disk tager over er formentligt RAID1 ... det holder dig dog ikke online, hvis der er noget i vejen med serveren ... eller du bliver udsat for DoS.
2. Du kan sådan set være ligeglad, hvilken mail server der kører. Om det er sendmail eller postfix eller noget helt tredje er underordnet. Lad en anden tage den beslutning, eller din administrationssoftware. Vælg evt at bruge gmail til den slags - så kan du måske spare dig selv en hovedpine.
3. Alle kan som sådan hoste domæner. Hvis du mener sælge dem, kan du få en reseller konto fra en af de store. Tror de hedder ResellerClub og Enom ... eller noget i den stil. Hoste dem er ikke noget problem. Det er lidt noget andet med .dk domæner fordi de skal køre på godkendte navneservere (indtil videre) ... men det betyder blot at du kan bestille dem for kunder (eller de selv kan bestille dem) et sted, hvor de har kontrol over DNS (fx GratisDNS)... så peger du/de bare en A record eller to på serveren og så er den ude af verden. I hvert fald med kontrol panel... der tilføjer du bare domænet og det meste ordner sig selv. Burde ikke være noget problem.
Jeg ved ikke om det jeg skriver lyder nemt eller svært. Men det er til at overskue, hvis man får noget hjælp. Bare husk, at der sikkert er mange ting du ikke selv gider sidde og rode med, fx hvad for styresystem du egentlig skal køre. RedHat eller CentOS klon? Ubuntu? Jeg stopper her. Der er for mange.
Held og lykke med dit CMS.