Hmm, jeg ville vist skyde mig selv i foden, hvis jeg nu skrev: "Service er en by i Rusland", så det undlader jeg!![]()
Jeg kan kun tilslutte mig koret her! Det skal dog retfærdigvis siges, at vi snakker om den samlede detailhandel og ikke kun små næringsdrivende.
Efter mange år i detailhandelen har jeg erfaret en hel del: For det første, så er medarbejderne af en helt usandsynligt ringe standard i forhold til for 15 år siden. De har simpelthen ikke nogen som helst fingerspitzgefühl for det at yde service. Og hvis nogen siger, at det er mit ansvar, så har de ret. Selvfølgelig er det mit ansvar at lære dem disse ting, men de burde også have noget grundlæggende med i bagagen, når de starter i et servicejob (heraf ordet).
For det andet, så mener detailhandelen selv, at fordi de er hårdt presset på marginalerne, så er der ikke råd til den samme service som før i tiden. Nåda, jeg troede sgu service var et konkurrenceparameter? Det er og forbliver det, men nogen indehavere/selskaber vil bare ikke indse det.
Jeg kunne føje 50 situationer til Martins oplevelser, men det er vist ikke nødvendigt.
Vi står så også i den lidt uheldige situation, at beskæftigelsen er så høj som den er. Nu lyder jeg måske lidt negativ, men med en ledighed på 4,8% så betyder det, at man har aktiveret folk, som ikke fatter en rygende fis af noget som helst. Man hører ofte historier om folk, der næsten har været oppe og slås med en fragtmand, et avisbud, en servicemedarbejder eller noget andet.
I eksemplet ovenfor med Rusland er situationen en helt anden. De har ikke oplevet den samme vækst og velstand som vi har. Folk har simpelthen ikke råd til at miste deres job, og må gøre deres alleryderste hver eneste dag for at beholde det og gøre kunder og ejere glade.
Jeg har rejst meget og overalt i Asien og Østeuropa oplever man helt andre forhold end i Vesteuropa. Folk smiler mere, selvom de har mindre. De forsøger at hjælpe dig inden du knap nok har spurgt om hjælp.
Til sidst er der også kunderne. Nogle kunder vil gerne betale det som varen koster. Men ufatteligt mange skal altid tinge om prisen. Hvorfor? Jo, der er jo en masse
hjemmesider, der fortæller dem, hvor de kan få det billigere. Der hvor jeg står af, er når kunder forventer en masse service i en butik - for så at gå hjem og bestille varerne online, hvor de er billigere eller de vil have det til samme pris i butikken. De ville jo aldrig have fået hjælp, hvis de købte varerne på
nettet?
Jeg vil gerne betale det, som det koster, når jeg samtidig får hjælp til at finde de rette varer. Og jeg kunne ikke drømme om, at fordi jeg ikke kan få hjælp online, så går jeg ind i en fysisk butik, får al hjælpen og siger tak - for så at gå hjem og bestille varerne på nettet.
Det er en urimelig måde at handle på - for dem, der rent faktisk udstiller varerne, stiller medarbejdere til rådighed og iøvrigt også kan hjælpe mig, hvis jeg senere har problemer med varen?
Flemming