|
> Men fødekæden holdes jo selvfølgelig i live. Topchefen får sin "cover your ass" effekt og konsulenten kan fortsætte med at skifte sin BMW, kone og strandvejsvilla ud med jævne mellemrum. Jeg har aldrig lagt skjul på, at når jeg udfører opgaver for store concerner, så er mine rapporter og anbefalinger i høj grad det jeg kalder "ansvarsfraskrivelser" - de bliver brugt til at sikre, at lederne i selskabet aldrig kan stilles til ansvar for det de beslutter. Sådan er det - særligt i USA. Således sagde en marketingdirektør for et MEGET stort Amerikansk firma (og min kunde) engang til mig, at hendes primære rolle var IKKE at tage beslutninger om noget - for hvis hun gjorde det kunne hun risikere, at blive hængt op på det, hvis det senere skulle vise sig at være en dum beslutning. Så hun brugte mig som ansvarsfraskrivelse - går det så galt, ryger jeg og hun kan beholde sit job. Det kan jeg godt leve med ... Særligt når jeg ser på hvad de betaler mig. For, for at ansvarsfraskrivelsen virker, er det afgørende at de hyrer branchens dygtigste konsulenter, og her spiller prisen alvorligt ind. Er du for billig dur du ikke!
|
Hej Martin,
Jeg er sådan set også ret træt af brugedrevet innovation, det er der jo ikke noget nyt i... det har vil altid gjort ... NEJ det har man faktisk ikke altid - helt uenig. og din kommentar
"Men succesfulde virksomheder har alle dage lyttet til deres kunder og udviklet produkter i tæt samspil med dem og der er derfor ikke en bjælde nyt i den sag."
Sludder - IBM blev grundlagt på ikke at lytte til deres kunder men diktere dem hvad de skulle og kunne bruge deres teknologi til ! - og et hav af andre fulgte trop !
Brugerdrevet innovation - Eller "lad være med at udvikle den dybe tallerken før der er nogen der har et behov for det" ... er faktisk en trend som ligger Efter .com crashet - før .com var det udbredt at vi udviklede og lavede løsninger som vi troede nok var fremtiden, blot tæl de mange kilometer vis af kode der er blevet spildt hos de helt store software huse og innovatører. for 5-10 år siden var det meget lettere og få financieret en god idé - uden at have en eneste kunde der kunne bruge den. - Sådan går det ikke idag, og det er måske en af grundende til at brugerdrevet innovation er det eneste der vel florere idag !
Bliv gratis medlem