Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugerdreven innovation er Cirkus Tumpe for voksne

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Det store buzzword for tiden er Brugerdreven Innovation. Virksomsledere falder over hinanden for at prale med at de lytter til kunden og udvikler produkter i samarbejde med dem. Undskyld mig, men er det så fantastisk at lytte til sine kunder og udvikle produkter de gerne vil have? Hvad pokker har de gjort før?

Nej det er igen Cirkus Tumpe for voksne der er i spil her. Angste topchefer der lever med risikoen for at sakke bag ud i udviklingen og dermed blive fyret, hyrer dyre konsulenter for at fortælle dem hvad de skal mene og gøre. Konsulenterne fortæller topcheferne at brugerdreven innovation er det de unge vil have og så kører tosse-cirkusset på fuld skrue.

Den eneste ændring jeg kan få øje på, er at Internet er blevet en væsentlig faktor i samspillet mellem kunde og virksomhed. Det er blevet lettere at "høre" kunden og det effektiviserer selvfølgelig processen. Men succesfulde virksomheder har alle dage lyttet til deres kunder og udviklet produkter i tæt samspil med dem og der er derfor ikke en bjælde nyt i den sag.

Men fødekæden holdes jo selvfølgelig i live. Topchefen får sin "cover your ass" effekt og konsulenten kan fortsætte med at skifte sin BMW, kone og strandvejsvilla ud med jævne mellemrum.
Verden vil bedrages...

Læs mere skrammel her:
http://www.thorborg.dk/blog/blogger.html
Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg kan kun tilslutte mig dit udsagn. Det eneste nye her er, at nu hedder det ikke længere "forbrugerpanel" eller andet jævnt dansk. Det skal jo hedde noget fint og helst koste kassen i konsulenthonorarer, for ellers virker det jo nok ikke, vel?

Jeg tænkte også lidt som dig ang. det med at lytte til sine kunder. Det er jo sælgerens allerstørste opgave at lytte, både til indkøberens golfspil, børnenes fødselsdage og andet, der skaber relationer, men allermest - hvilke behov har kunden og hvad skal der til for at dække dem? Ikke alt kan bruges, når det nu er varer som Lego, men det har da aldrig været svært at stikke en finger i jorden og lytte til, hvad ungerne siger, når de leger med det? Lego har jo alle dage haft en masse unger ude på virksomheden for at "testlege" med varerne.
 
Flemming
 
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/29/2006 1:56:50 PM Forfatter:Martin Thorborg Det store buzzword for tiden er Brugerdreven Innovation. 

 

Kære Martin

 

Problemet med begrebet "Innovation" er at alle typer udvikling kaldes innovation, lige fra basisforskning på universiteterne, pølsemandens udskiftning af flagene på hans vogn, opfindelser og produktudvikling.

 

Med tilføjelsen "Brugerdreven innovation" får de mindre befarne (ingen nævnt, ingen glemt) mulighed for at overskue hvilken type innovation der er tale om. Og derved får de iværksætterer der forsøger at skabe en levevej, med deres helt unikke ide på et produkt der er baseret på ønsker fra end-users måske en mulighed for at trænge hurtigere igennem ved deres kapitalansøgninger.

 

Om dette buzword "Brugerdreven innovation" så reelt skaber en forskel, og ikke bare ender som endnu et emne for at starte nye seminarer, konferencer og kaffeklubber op, må tiden vise.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lars C


Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Først må jeg jo hellere melde rent flag og sige at jeg er en af de aktive artister i Cirkus Tumpe.

Brugerdrevet innovation er et efterhånden metaltræt ord, men ikke desto mindre så har det faktisk en væsentlig værdi og betydning for de virksomheder formår at arbejde målrettet og systematisk med inddragelse og involvering af deres kunder eller interessenter. Men det kan være at tråden handler mere om at det ikke er så forfærdelig nyt - og nej, det er det bestemt ikke! Men fra at noget er kendt (gammelt) stof til at det er tilgængeliggjort og efterlevet er der som bekendt noget af et spring... Og så kan man sige (hvis man er i det positive hjørne) at de forskellige management-buzzords-bølger kan være med til at give nyt liv til gamle begreber og principper (som vi så det med LEAN) og sætter noget bestemt på dagsordenen i en periode.

Men hånden på hjertet så tror jeg at vi er rigtig mange virksomhedsejere som sagtens kunne blive meget bedre til at turde involvere - eller bare lytte til - vores kunder, og ikke mindst turde tage konsekvensen. Nyt eller ej.

Konsulentens rolle bliver jo så ofte at være med til at gøre det tilgængeligt og ligitimt i virksomheden - og hvis alternativet er at det bliver "business as usual" så deltager jeg gerne i det "konsulentspil" der kører i mange virksomheder - og jeg skifter hverken kone, bil eller hus ud jævnligt;-)

Verden vil bedrages...Mener du Martin at brugerorienteret innovation er varm luft uden indhold, eller er det formen/spillet der tænder dig af?

De bedste hilsener/ Best regards Morten Ove Partner Chokoladefabrikken Klostergade 34, 3. sal DK-8000 Aarhus C moa@changepilot.dk www.changepilot.dk mobil: +45 31266039 KEEP THE CHANGE!
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-03-2007 13:47:33 Forfatter: Morten Ove Andersen
Først må jeg jo hellere melde rent flag og sige at jeg er en af de aktive artister i Cirkus Tumpe.

Brugerdrevet innovation er et efterhånden metaltræt ord, men ikke desto mindre så har det faktisk en væsentlig værdi og betydning for de virksomheder formår at arbejde målrettet og systematisk med inddragelse og involvering af deres kunder eller interessenter. Men det kan være at tråden handler mere om at det ikke er så forfærdelig nyt - og nej, det er det bestemt ikke! Men fra at noget er kendt (gammelt) stof til at det er tilgængeliggjort og efterlevet er der som bekendt noget af et spring... Og så kan man sige (hvis man er i det positive hjørne) at de forskellige management-buzzords-bølger kan være med til at give nyt liv til gamle begreber og principper (som vi så det med LEAN) og sætter noget bestemt på dagsordenen i en periode.

Men hånden på hjertet så tror jeg at vi er rigtig mange virksomhedsejere som sagtens kunne blive meget bedre til at turde involvere - eller bare lytte til - vores kunder, og ikke mindst turde tage konsekvensen. Nyt eller ej.

Konsulentens rolle bliver jo så ofte at være med til at gøre det tilgængeligt og ligitimt i virksomheden - og hvis alternativet er at det bliver ''business as usual'' så deltager jeg gerne i det ''konsulentspil'' der kører i mange virksomheder - og jeg skifter hverken kone, bil eller hus ud jævnligt;-)

Verden vil bedrages...Mener du Martin at brugerorienteret innovation er varm luft uden indhold, eller er det formen/spillet der tænder dig af?


 

Hej Morten,

 

Nu hedder jeg ikke Martin, men jeg synes alligevel at dit spørgsmål kan besvares af andre end Martin.

Som jeg ser ordet "brugerdreven" innovation, så ligner det til forveksling endnu et emne der kan tales meget om, et emne der kan danne basis for et hav af seminarer og workshops, uden at det reelt gør en forskel indenfor innovation eller produktudvikling.

Selvfølgelig skal der fokus på innovation og produktudvikling, fordi vi som samfund er nødsaget til at udnytte vort samfunds potentiale optimalt. En af de lidt kendte operatører på denne front er den amerikanske innovationsforsker Eric von Hippel, der sidste år udtalte at han undrede sig over at dansk erhvervsliv har en produktionseffektivitet på nær 96% i forhold til at maskiner etc kører optimalt, men alligevel er mere end 73% af alle produkter der kommer ud, ikke til at sælge!

Det tyder på, at der er mange, der ikke har fattet en meter af innovation som nødvendigvis må være baseret på kundernes ønsker og meget mindre på hvad trendmakere, investorer og virksomhederne selv mener er godt!

Det undrer mig dagligt at alle skal lærer at være innovative og opfindsomme, selvom der findes en vildtvoksende underskov af små virksomheder der er specialiserede indenfor dette område.

Det er da pudsigt at mange virksomheder ikke vælger at uddelegerer denne opgave til en underleverandør, på samme måde som f.eks. service af firmabiler - hvem kunne f.eks. forestille sig at få stillet en firmabil til rådighed med en stor værktøjskasse og et værksted på virksomheden hvor man selv skulle vedligeholde sin firmabil

Jeg ville sgu nødigt kører sammen med fru Hansen i hendes firmabil, som hun selv servicerede!

 

Blot mine 5 cent som professionel opfinder og produktudvikler.

 

Med venlig hilsen

Lars C


 

Tilmeldt 19. Oct 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er nogle heftige tal, der vel bare understrege at det ikke er givet på forhånd/det mest naturlige i verden for mange virksomheder at basere deres udvikling på brugere, kunder eller andre interessenters verden, feedback eller behov.



Jeg tror at vi har brug for at så mange så muligt er dygtige (og derfor arbejdes der i øjeblikket også meget med at sætte innovation/iværksætteri på skoleskemaet) til at indgå i og bidrage til kreative processer. Det er virksomhedens samlede ressourcer og viden der skal bringes i spil for at skabe virkelig gode løsninger der er forankret hos og i virksomheden - for vi ved jo alle sammen godt at det er de færreste lanceringer der ikke skal tilpasses, forbedres og videreudvikles inden man når at sige globaliseringsforandringshastighedstempo.

Derfor skal virksomheden i væsentligt omfang inddrages, og derfor er det en farlig strategi at outsource denne funktion. En anden snak er om det som udeforstående overhovedet kan lade sig gøre at levere en nøgleklar løsning der rent faktisk umiddelbart kan integreres og eksekveres i virksomheden efterfølgende? Min erfaring er at man ender med at bruge oceaner af tid og penge på research der i bedste fald bliver middelmådig og unuanceret, og med en løsning der er flot på papiret men langt fra virkeligheden...

Derfor siger vi nærmest konsekvent (der har været undtagelser hvor vi leverer snævert beskrevene del-elementer eller uforpligtende inspiration) nej til virksomheder der "bare" vil have et quick fix og en færdig løsning... Nå der kan skrives rigtig meget fra mange forskellige vinkler på dette - spændende tråd!



De bedste hilsener/ Best regards Morten Ove Partner Chokoladefabrikken Klostergade 34, 3. sal DK-8000 Aarhus C moa@changepilot.dk www.changepilot.dk mobil: +45 31266039 KEEP THE CHANGE!
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12319
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-03-2007 13:47:33 Forfatter: Morten Ove Andersen
Først må jeg jo hellere melde rent flag og sige at jeg er en af de aktive artister i Cirkus Tumpe.

Brugerdrevet innovation er et efterhånden metaltræt ord, men ikke desto mindre så har det faktisk en væsentlig værdi og betydning for de virksomheder formår at arbejde målrettet og systematisk med inddragelse og involvering af deres kunder eller interessenter. Men det kan være at tråden handler mere om at det ikke er så forfærdelig nyt - og nej, det er det bestemt ikke! Men fra at noget er kendt (gammelt) stof til at det er tilgængeliggjort og efterlevet er der som bekendt noget af et spring... Og så kan man sige (hvis man er i det positive hjørne) at de forskellige management-buzzords-bølger kan være med til at give nyt liv til gamle begreber og principper (som vi så det med LEAN) og sætter noget bestemt på dagsordenen i en periode.

Men hånden på hjertet så tror jeg at vi er rigtig mange virksomhedsejere som sagtens kunne blive meget bedre til at turde involvere - eller bare lytte til - vores kunder, og ikke mindst turde tage konsekvensen. Nyt eller ej.

Konsulentens rolle bliver jo så ofte at være med til at gøre det tilgængeligt og ligitimt i virksomheden - og hvis alternativet er at det bliver ''business as usual'' så deltager jeg gerne i det ''konsulentspil'' der kører i mange virksomheder - og jeg skifter hverken kone, bil eller hus ud jævnligt;-)

Verden vil bedrages...Mener du Martin at brugerorienteret innovation er varm luft uden indhold, eller er det formen/spillet der tænder dig af?



Jeg bruger "Brugerdreven innovation" hver dag, så jeg her ikke det mindste imod det. Jeg er bare træt at buzzwords og at gamle ting bliver hevet frem som nye. Det er konsulenternes paradis der gør at de kan score kasse på ingenting og det kan så afstive trætte gamle topchefer.
Hvis du læser mit indlæg, så tror jeg du bedre forstår hvad jeg mener.

 

Dbh Martin

Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 03:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 08-03-2007 15:14:42 Forfatter: Morten Ove Andersen
Det er nogle heftige tal, der vel bare understrege at det ikke er givet på forhånd/det mest naturlige i verden for mange virksomheder at basere deres udvikling på brugere, kunder eller andre interessenters verden, feedback eller behov.



Jeg tror at vi har brug for at så mange så muligt er dygtige (og derfor arbejdes der i øjeblikket også meget med at sætte innovation/iværksætteri på skoleskemaet) til at indgå i og bidrage til kreative processer. Det er virksomhedens samlede ressourcer og viden der skal bringes i spil for at skabe virkelig gode løsninger der er forankret hos og i virksomheden - for vi ved jo alle sammen godt at det er de færreste lanceringer der ikke skal tilpasses, forbedres og videreudvikles inden man når at sige globaliseringsforandringshastighedstempo.

Derfor skal virksomheden i væsentligt omfang inddrages, og derfor er det en farlig strategi at outsource denne funktion. En anden snak er om det som udeforstående overhovedet kan lade sig gøre at levere en nøgleklar løsning der rent faktisk umiddelbart kan integreres og eksekveres i virksomheden efterfølgende? Min erfaring er at man ender med at bruge oceaner af tid og penge på research der i bedste fald bliver middelmådig og unuanceret, og med en løsning der er flot på papiret men langt fra virkeligheden...

Derfor siger vi nærmest konsekvent (der har været undtagelser hvor vi leverer snævert beskrevene del-elementer eller uforpligtende inspiration) nej til virksomheder der ''bare'' vil have et quick fix og en færdig løsning... Nå der kan skrives rigtig meget fra mange forskellige vinkler på dette - spændende tråd!



 

Kære Morten,

 

Jeg kan sagtens se det fornuftige i at fremtidens voksne skal have god og stor viden omkring innovation og iværksætteri, jeg forstår blot ikke hvorfor dansk erhvervsliv stadig har en stærk tendens til at fastholde afvisningssyndromet "not invented here" og så med den anden hånd stiller krav til at der via folkeskolen kommer endnu flere der har behov for erhvervslivets goodwill.

Jeg mener det ville være meget mere fremtidsorienteret og visionært om dansk erhvervsliv vedtog at ændre den gamle stivsindede holdning til udefra kommende ideer.

For 8-10 år siden læste jeg første gang om en stor dansk virksomhed (MD-Foods) der havde engageret Daffo (Dansk forening til fremme af opfindelser) til at komme med nye ideer, sådan helt nede på workshop plan - og de var ifølge deres udviklingschef dybt imponeret over den iderigdom der kunne overføres til deres produktportefølje - så det er klart at nogle virksomheder er fremme i skoene - men det er ikke typisk for dansk erhvervsliv.

Jeg mener da også at det vil være langt ude, hvis ikke virksomheden inddrages i udviklingsprocessen, jeg har egentlig svært ved at se hvorfor underleverandørrollen i denne situation ses som et problem - hvem har nogensinde hørt om en virksomhed der bestiller en vare eller ydelse fra en underleverandør, uden at være med?

Det kunne være rart at se et par eksempler på denne farlige strategi for nu at bruge dine ord - bl.a. fordi det kan sætte fokus på både den rolle ordregiver har og det samme for den der skal udfører opgaven - det kunne måske også afmystificerer problemet.

 

Med venlig hilsen

Lars C


 

Tilmeldt 17. Feb 06
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvom jeg har meget lange sko, tendens til rødmende næse og gør mig som innovationskonsulent, så føler jeg ikke, at jeg er med i en cirkus-trup.(Men nu har jeg heller hverken BMW eller Strandvejsvilla).

Martin, jeg kan sagtens følge din harme (hvis jeg må kalde det det) over konsulenter, der tjener uhyrlige summer på at lukke luft ud og hjælpe en ansvars-udfordret leder med at se ud som om han/hun er noget ved musikken. Når det er sagt, så ER det altså muligt at skabe værdi for virksomheder ved som konsulent at bidrage til en nuancering af innovationsbegrebet (innovation forstået som en proces, hvor  man skaber  nye og brugbare idéer og realiserer dem med succes - hvadenten vi taler produkter, services, processer eller noget helt tredje).
Ja, langvarigt succesfulde virksomheder har altid været innovative, så der er ikke noget nyt under solen. Det nye består i, at vi i dag har meget mere viden om, hvad det kræver at være vedvarende innovativ. 'Brugerdreven innovation' er blot én vigtig byggesten, og som du selv nævner har Internet været med til at gøre dette fænomen lettere opnåeligt. Det nye i forbindelse med brugerdreven innovation er også (som jeg ser det) en voksende bevidsthed om, at det har større værdi at se, hvad brugerne GØR, frem for, hvad de SIGER de gør eller har behov for. Det aner de typisk ikke en klap om - specielt ikke, når det handler om, hvad de kunne tænke sig af ikke-eksisterende ydelser. Derfor er brugerdreven innovation på en intelligent måde ikke det samme som at lave 'forbrugerpaneler', som en anden bruger antyder.

Lars C, 'Not invented here'-syndromet mener jeg også er en stor barriere for, at virksomheder kan få snablen ned i uanede ressourcer. Problemet består nok til dels i, at det kræver mindst én ildsjæl at føre en idé fra fødsel til succesfuld implementering, og ildsjæle er typisk idéskaber eller andre, der har været tæt involveret i idéudviklingen og dermed har fået medejerskab. Uden medejerskab, ingen motivation og mindre stolthed, og derfor kan det virke mindre besnærende for store, stolte virksomheder at outsource idéuvikling, selvom det giver god mening i mange tilfælde. Dog ser vi jo megen outsourcing af udvikling i form at store virksomheder, der køber små iværksættervirksomheder og lancerer deres produkter og ydelser som deres egne.

Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Fra  Refurb ApS Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:
Jeg bruger "Brugerdreven innovation" hver dag, så jeg her ikke det mindste imod det. Jeg er bare træt at buzzwords og at gamle ting bliver hevet frem som nye. Det er konsulenternes paradis der gør at de kan score kasse på ingenting og det kan så afstive trætte gamle topchefer.
 

....Og vel også det der gør at du kan få 1900,- for E-pusher ;-) (MT's paradis)

Jeg synes din bog er fantastisk, men den hiver vel - basicly - også "gamle" ting frem som nye, eller ihvertfald vigtige?! - hvilket jeg vil mene er det samme med brugerdrevet innovation; vigtigt/nyttigt trods navnet.

Iøvrigt må det jo være dygtige forretningsfolk der kan skifte BMW og strandvejsvilla ved at score kasse på ingeenting :) 

 VH Ulrik

 

...hov - gammelt indlæg - nå vi poster alligevel.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)