|
Nej det er igen Cirkus Tumpe for voksne der er i spil her. Angste topchefer der lever med risikoen for at sakke bag ud i udviklingen og dermed blive fyret, hyrer dyre konsulenter for at fortælle dem hvad de skal mene og gøre. Konsulenterne fortæller topcheferne at brugerdreven innovation er det de unge vil have og så kører tosse-cirkusset på fuld skrue. Den eneste ændring jeg kan få øje på, er at Internet er blevet en væsentlig faktor i samspillet mellem kunde og virksomhed. Det er blevet lettere at "høre" kunden og det effektiviserer selvfølgelig processen. Men succesfulde virksomheder har alle dage lyttet til deres kunder og udviklet produkter i tæt samspil med dem og der er derfor ikke en bjælde nyt i den sag. Men fødekæden holdes jo selvfølgelig i live. Topchefen får sin "cover your ass" effekt og konsulenten kan fortsætte med at skifte sin BMW, kone og strandvejsvilla ud med jævne mellemrum. Verden vil bedrages... Læs mere skrammel her: http://www.thorborg.dk/blog/blogger.html |
Ja, jeg kan kun tilslutte mig dit udsagn. Det eneste nye her er, at nu hedder det ikke længere "forbrugerpanel" eller andet jævnt dansk. Det skal jo hedde noget fint og helst koste kassen i konsulenthonorarer, for ellers virker det jo nok ikke, vel?
Jeg tænkte også lidt som dig ang. det med at lytte til sine kunder. Det er jo sælgerens allerstørste opgave at lytte, både til indkøberens golfspil, børnenes fødselsdage og andet, der skaber relationer, men allermest - hvilke behov har kunden og hvad skal der til for at dække dem? Ikke alt kan bruges, når det nu er varer som Lego, men det har da aldrig været svært at stikke en finger i jorden og lytte til, hvad ungerne siger, når de leger med det? Lego har jo alle dage haft en masse unger ude på virksomheden for at "testlege" med varerne.
Flemming
Bliv gratis medlem