Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Passivhuse

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg har en mindre tegnestue og ønsker at skabe et godt fundament for fremtidige udvidelser, har jeg et enestående tilbud til jer brugere her på Amino. Da der er så meget fokus omkring miljø og co² i disse tider, ønsker jeg i samarbejde med mine faste samarbejdspartner at bevæge os over på markedet for miljørigtige huse, også kaldt passivehuse i daglig tale. Da vi kan se der er et potentiale i at skabe nogle huse der beskytter miljøet, men samtidige bidrager til en bedre udnyttelse af de ressourcer man har. Derfor vil vi give jer som bruger mulighed for at være med helt fremme i skoene, ved at bidrage med vores ydelser inden for projektering således vi sammen kan opnå et godt resultat. Da informationsniveauet omkring dette emne generelt er meget lavt i Danmark ønsker vi via denne proces at skabe noget viden der kan være med til at forbedre forholdene omkring disse byggerier. Derfor har tegnestuen valgt at give 2 Amino brugere mulighed for at erhverve vores assistance til langt under markedsprisen, blot vi kan bruge disse opgaver som videns indsamling til vores fremtidige projekter.

Skulle der være nogen spørgsmål er I meget velkommen til at rette henvendelse til os på nedenstående kontaktinformationer.

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 15:00

Hvordan kommer co2 ind i billedet? Vil i også bygge CO2 neutrale boliger? Et passivhus er mig bekendt ikke kendetegnet af at være CO2 neutralt.

Jimmy

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 08
Skrevet kl. 20:04

Jo Co² har meget at gøre med et passivhus, som teksten herunder forklare så kommer halvdelen af Danmarks Co² udledning fra produktion af energi.

"I Danmark kommer mere end halvdelen af udslippet af CO2 fra produktionen af energi. Derefter kommer transport med tog, busser, lastbiler, personbiler og færger. De står for mere end en fjerdedel af udslippet. Vejtransport er den største kilde og den er stigende. Danmarks totale udslip af CO2 har stort set ligget konstant i de sidste 20 år. I samme periode er udledningen af CO2 fra trafikken steget til nær det dobbelte.” 

(kilde:http://www.dmu.dk/foralle/Luft/CO2+ven+eller+fjende/CO2+udslippet+i+Danmark+og+resten+af+verden.htm)

Derfor kan man ved at aktivt gå ind og begrænse eller minimere husenes behov for udfra kommende forsyninger af energi, være med til at sænke Co² for produktionen af energi. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23

Hej Ronald

Vi er flyttet ind i nybygget hus 1. februar i år, og det er så ikke et passivhus. Det holder dog usigelig godt på varmen, så deraf har der nærmest ikke været tændt endnu.

Jeg vil lige høre mht passivhuse – det er vel mest opvarmning, der spekuleres i, når det skal være passivt. Men hvordan så, når nu sådan et nyt velisoleret hus simpelthen bliver for varmt at opholde sig i – så føler man sig jo nødsaget til at bruge energi på at få det kølet ned. Det er det, vi har kæmpet mest med denne sommer. Er det fokus på det område?

Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 10:50

Jeg ville høre om i eventuelt kunne være interesseret i et samarbejde omkring alarm i huset? :)

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 11:21

sandfær-andersen:
Jeg vil lige høre mht passivhuse – det er vel mest opvarmning, der spekuleres i, når det skal være passivt. Men hvordan så, når nu sådan et nyt velisoleret hus simpelthen bliver for varmt at opholde sig i – så føler man sig jo nødsaget til at bruge energi på at få det kølet ned. Det er det, vi har kæmpet mest med denne sommer. Er det fokus på det område?

Ja, for at det kan kaldes et passivhus, må varmebehovet maks udgøre 15 kWh/m2 pr. år, det tal siger dig måske ikke så meget, men har i fået bygget et nyt hus som du siger er godt varme isoleret så er det ikke ualmindeligt at det vil have behov for 45kWh/m2 pr. år, altså 3 gange så meget tilført varme.

15 kWh/m2 pr. år svarer faktisk ca. til den mængde varme som de elapparater og de personer der opholder sig i bygningen årligt udleder, så det er ikke meget. Fra år 2020 regner man med at alt nybyggeri skal opføres som passivhuse.

Den kvikke læser tænker nok at, vi knalder sgu da bare en elradiator op; men nej! Et andet krav for at opfylde betingelserne er mængden af husets samlede energibehov, det ligger på maks 120 kWh/m2 pr. år. Og netop nedkølingen af husene kræver jo energi, så det er man også begrænset af.

At bygge passivhuse er en yderst kompliceret proces, det kræver en del beregninger, man bliver meget begrænset i placering af vinduer, "bygningskroppen" vil ofte være mere kvadratiske, håndværkerne skal være MEGET omhyggelige med at lukke klimaskærme, dampspærret etc.

Ang. CO2´en så er det HELT forkert at liste en bemærkning ind om at over halvdelen af alt CO2 udslip kommer fra produktionen af energi; energi er meget andet end opvarmning af huse. En af de nye ting man arbejder på inden for byggebranchen er et CO2 regnskab. Det koster mere CO2 at bygge et passivhus (flere materialer, mere fragt, længere fragt, mere arbejde).

Jimmy

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 08
Skrevet kl. 12:14

Hej Jimmy

Først vil jeg starte med at sige det er helt vildt fedt du gider at bruge så meget tid på denne tråd. Jeg vil give dig ret i at et passivhus koster mere hvis man tænker på Co² regnskabet, men dette må ikke afskrækker forbrugeren. Da Solcellerne først komme på markedet brugte man lange mere energi i selve produktionen af dem en man kunne forvente de ville levere i deres levetid. Men produktionen stoppede ikke (heldigvis) man optimere og udviklede/udvikler bare produktet således at det heletiden bliver mere og mere fornuftigt at etablere. Man kan godt nedtone Co² snakken i denne tråd, men i bund og grund er det jo en konstatering af hvis alle hustande i Danmark reducerede deres energiforbrug så vil der også ske en reducering i udledning af Co² i forbindelse med produktion af energi til opvarmning og evt. el. Det er kun godt at byggeri laver Co² regnskab men når først et hus et bygget skulle det gerne med ordentlig vedligeholdelse kunne blive stående de næste 100 år. Men alle kommentar er velkommen da dette kan skabe lidt større fokus på emnet.

Og endnu engang Jimmy, Keep up the good work.

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 08
Skrevet kl. 19:18

Ja eftersom der ikke har været den helt store efterspørgelse, så må man heller udvide området. Hvis der er nogle som evt. har planer om et klasse 1. hus er de da også velkomne til at tage kontakt.

Fra Helgenæs, Århus
Tilmeldt 30. Apr 06
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 00:58

Danmark er et u-land hvad passivhusbyggeri angår. Jeg formoder, at de færreste husbyggere ved, hvad et passivhus egentlig er. Men at emnet bliver aktuelt er der ingen tvivl om. Det meste energiudslip foregår hidtil igennem vinduerne. Vinduer fra danske producenter med en samlet u-værdi (ikke kun glasset) under 0,8 kan man faktisk ikke finde. Derfor har vi nu skrevet kontrakt med en tysk leverandør der kan levere vinduer der ligger under 0,5. Vinduerne er certificeret hos det tyske Passivhausinstitut i Darmstadt.

Skulle det have interesse for jeres projekter er I velkomne til at kontakte mig.

mvh.

Klaus   

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 01:15

Se, Klaus, dét var jo et spændende tiltag i denne tråd som jeg tror en del mennesker har fulgt med i - inkl. undertegnede ;)

Jeg har dog hverken viden eller indsigt nok i emnet til at kunne snakke med om det, så derfor ingen tekniske indvendinger herfra.

Men det er absolut interessant at se på konkrete produkter (som nu f.eks. et vindue) hvor det viser sig at det grønne Danmark der så gerne vil være Verdens lille miljøbarn, ikke selv evner at producere produkter der opfylder nyere miljøkrav ;-))

Spændende emne!

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)