Jeg er nystartet i eget enkeltmandsfirma og beskæftiger mig med servicering af computere og netværk, både for private og erhvervskunder. Min privære indtjening består af salg af min tid, men i forbindelse med servicen er jeg tit udsat for at skulle bruge lidt ekstra hardware som kunderne gerne betaler for, og er i den forbindelse blevet oprettet som forhandler hos diverseleverandører og lignende. Det jeg siden hen har bemærket er at de større webshops til hver en tid kan slå de priser mine leverandører kører med, hvilket naturligvis giver mig lyst til bare at bestille igennem de pågældende webshops.
Problemet opstår så i forbindelse med garanti. Hvis jeg opretter mig som erhvervskunde får jeg naturligvis kun 1 års garanti på den købte hardware, hvilket er et problem overfor mine privatkunder som selvfølgelig skal have 2 års reklamationsret. Jeg kunne i teorien bare bestille og betale varerne som privat, bogføre dem, og fakturere dem som gennem mit firma. Men må jeg det?
Har præcis samme problem, jeg har dog fundet nogle levandører hvor jeg stadig kan tjene en skilling, også selvom fragten bærer en stor del.
Kunderne får en pris og accepterer de den jamen så bestiller jeg, hvis ikke så må de købe selv - og det gør de ikke for ellers var de ikke kommet til mig.
Ofte er kunder ligeglad med en kvittering på 300kr i arbejde og en stang ram til 250kr.. - ikke for at nævne sort arbejde, banker lige noget gæld af i firmaet. Så de får skam kvittering hvis de vil have. Så kan de ikke fremvise den så har de bare 1 års garanti eller producent garantien.
Du skriver bare hvis du skal have råd mht til indkøb af hw + leverandør liste.
"Du skriver bare hvis du skal have råd mht til indkøb af hw + leverandør liste."
Jo tak :)
Normalt giver jeg også mine kunder en pris inden jeg foretager mig andet, da jeg ikke er interesseret i at have det store varelager - Hvilket de for det meste accepterer, og med dag til dag levering er det ikke den store ventetid mine kunder oplever.