Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til idé af brætspil/havespil

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.. :)

Jeg vil lige starte med og fortælle, at jeg går på Handelsskolen, og har fået en opgave som lyder på, at lave et nyt spil, eller viderudvikle på et "gammelt" spil. Jeg skal så komme med et godt koncept (det behøver ikke blive lavet i virkeligheden), og prøve at "sælge" det til min lære og censor til en eksamen. :)

Så jeg kommer nu med en forespørgsel på, om der er nogen af jer, som har en god idé til hvad min rapport skal indeholde, for at kunne have styr på de fleste detaljer til eksamen?

I får lige min idé, så ved I ligesom hvad det drejer sig om.. ;)
Idéen er ikke planlagt at skulle på markedet fra min side, jeg skal bare tage udgangspunkt i, at jeg vil prøve at sælge spillet fiktivt. :)

Spillet består af en spillemåtte, en drejeskrive med 4 farver på, 4 sæt kort også i de 4 farver, og 3 bolde.
Når man trækker et kort, skal man vælge en sværhedsgrad, og så får man point derefter hvis man rammer rigtigt:

Nem - Middel - Svær - Meget Svær
1 - 2 - 3 - 4 point

Ideen går ud på, at det er et slags havespil, lidt i form af Twister, og så alligevel ikke.
En stor plastic spillemåtte skal lægges ud på græsset, hvor der er 10 felter på, med tal fra 0 - 9.
Derefter skal man dreje på en plade, med en pil på. (Ligesom i Twister) Den kan så ramme på¨4 forskellige farver, hvoraf hver farve repræsenterer enten plus, minus, gange eller dividere.

Så skal man trække et kort i den farve, f.eks. plus stykker.
Så bliver man spurgt hvad sværhedsgrad man vil satse på, f.eks. Middel.
Hvis så stykket lyder, "Hvad er 12+6?"
Så skal man kaste med 2 bolde efter ét-tallet og otte-tallet. Boldene og pladerne er i en slags velcro, så man ikke kaster forbi.
Rammer personen rigtigt får man 2 point, da sværhedsgraden var Middel. Rammer man ikke, er det modstanderens tur.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal skrive mere i min rapport, har skrevet idégrundlag og fordele/ulemper ved spillet i forhold til andre spil.
Jeg vil jo mene det er et meget lærerigt spil, på en lidt sjov måde. Så evt. kan målgruppen være skole som underviser på en anderledes metode, eller til familier med børn som ikke kan lære på "gammeldags"-facon.. :)

Men jeg aner intet om hvor dyrt det kan være at producere, og i hvor mange eksemplarer der skal laves, hvis det skulle udføres.

Jeg håber i måske kan hjælpe mig en lille smule, og vil selvfølgelig også gerne høre jeres tanker om min idé.. :)

Mvh.

Mathias

Spil

Tilmeldt 28. Aug 08
Skrevet kl. 00:19

Det ser ud til, at der ikke er så mange svar...

Og så er billedet også blevet blokeret, så uploader lige et nyt, og ser hvor lang tid det holder.. :)
Håber på et svar snart.. :)

- Mathias

Kast-Matik

Tilmeldt 28. Aug 08
Skrevet kl. 10:17

Slet ingen svar overhovedet? :O
Kan det passe at der slet ikke er nogen, som har bare en kommentar til noget af det, eller hvad?

Mvh.
Mathias

Tilmeldt 24. Sep 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:42

Hej Mathias87,

Held og lykke med dit projekt, jeg håber det vil gå godt. Eftersom du har sat spørgsmålet ind under patent-debatten, så regner jeg med, at du egentlig også spørger, om man kan få patent på et nyt spil.

Det er sådan, at i Europa og de fleste andre vestlige lande, anses spil ikke for at udgøre patenterbare opfindelser. Se for eksempel European Patent Convention, art.53, (2)(C) hvad der alene udgør "schemes, rules and methods for performing mental acts, playing games or doing business, and programs for computers" shall not be regarded as inventions. Imidlertid er f.eks. USA en undtagelse, hvor software programmer, business methods og spil anses for at være patenterbare.

Man kan derimod ikke opnå patent på en allerede offentliggjort opfindelse, heller ikke i USA, omend det i så tilfælde handler om, hvad der ikke er offentligjort i USA. At vise ideen på Internettet anses for at være en offentliggørelse i USA. Du har således ved at offentliggøre ideen ikke mulighed for at patentere den noget sted.

Derfor gælder ophavsretten til spillet alene. Du kan også overveje at design-beskytte selve spillebrikkerne, samt varemærke-registrere navnet på spillet.

Jeg håber dette hjælper dit projekt på vej. Ellers er du velkommen til at kontakte os via vor hjemmeside www.ideatech.dk.

MVH Louise

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)