Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO: Tabel i design?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Et emne mange tråde : "Table vs. Divs iht. SEO" http://www.amino.dk/forums/t/40642.aspx

Begge elementer har sin berettigelse, og bruges til vidt forskellige formål.

Du bør ikke bruge tables til dit pagelayout. Du låser dit layout, og nested tables har det med at blive ekstremt uoverskuelige.

Hold din html kode til et minimum. Grupper evt. elementer logisk i div elemeneter, og hold alt dit layout i dit stylesheet.

Når du læser en bog, og de første 50 sider er lort. Så smider du sandsynligvis bogen væk. Søgemaskiner har det på samme måde, hvis den første halvdel af siden består af kryptisk html uden content, hvilket nested tables hurtigt blir. Så kan de godt vælge ikke at læse resten.

Jeg har set aspx sider, som ikke er blevet indexeret grundet et alt for stort viewstate (en base64-encoded streng). Efter vi flyttede viewstated fra toppen af siden (standard) til bunden blev siden korrekt indexeret igen.

Så uoverskuelig html kan medføre SEO mæssige konsekvenser!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:35

Lad os lige slå fast at det _ikke_ er brugen af tabels der har en negativ seomæssigt betydning - det er den FORKERTE brug.

På samme vis så læser google altså også CSS så hvis man er smart og flytter rundt på en masse content og ude af skærmbilledet osv. så vil den forkerte brug af div/css også give problemer.

Der er intet belæg for at sige at tabeller som udgangspunkt betyder en seo-mæssig forringelse men det er klart at det er et levn fra fortiden i forhold til side design, men derimod er det genialt til at liste data i matricer.

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 14:02

Hej Ronnick,

Ja, som jeg skriver har både html og div elementer sin berettigelse.

At flytte sit layout til et stylesheet har ikke nogen SEO mæssige fordele, men ikke desto mindre er det en god ide at splitte content fra layout.

Møder googles crawler en sider, hvor de første 50 linier er en base64-encoded streng, og de næste 200 består af et forsøg på at lave et nestede table layout. Så kan du være ret sikker på at crawleren springer resten over, og derfor aldrig når ned til dit content.

Du kan sikkert godt banke et søm i en væg med en skruetrækker, men det er nu bedst at bruge det rette værktøj til opgaven.

Ofte ser jeg også at folk har lavet en overskrift, som et span og derefter i deres css har gjort teksten større. Istedet for at bruge h1 elementet, som er beregnet til netop denne opgave.

Forkert brug af html kan have SEO mæssige konsekvenser.

Mvh

Anders 

Fra Aarhus V
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 347
Skrevet kl. 15:13

Thomas Rosenstand:

Det er lidt sludder, Mads Madsen :-) PageRank er et Stanford patent, og det kan du hygge dig med her. Mere lukket er det ikke - og det bruges heller ikke til at ranke efter. PageRank har ingen direkte indflydelse på placeringen i Google - i hvert fald ikke den, der er kendt via toolbar og via det patent, jeg har linket til her.

Der kan man bare se, så lærte jeg også noget nyt i dag :)

Mads Madsen

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 16:30

switch:

Jeg har skrevet en artikel på min blog om CSS til webdesign layout herunder hvorfor CSS er en fordel når det kommer SEO.

Nu er artiklen mildest talt ikke ikke særligt underbygget med udtalelser som "Jo mere koden er adskilt fra selve indholdet på dine sider jo bedre kan søgemaskiner lide dine sider. " uden at du kommer ind på hvorfor du mener det er tilfældet eller har links til artikler der underbygger det.

Følgende artikel: http://blog.searchenginewatch.com/blog/050202-111155 

...beskriver hvorledes der har eksisteret en 101K grænse for hvor meget af en side Google har indekseret. Uanset hvad grænsen måtte være i dag er det åbenlyst at man skal sørge for at have sit indhold inden for denne grænse (evt ved at lægge viewstate i bunden af siden, eller rydde op i html'en). Men derudover er der intet der peger på at Google skulle have præferencer for den ene type html frem for den anden.

Google prøver at holde deres førerposition ved altid at levere de mest relevante søgeresultater. Og om siden er bygget op i div tags eller tables er altså ikke et udtryk for dens relevans for brugeren. Undtagelsen er i de få tilfælde hvor uvigtigt indhold skal vises før vigtigere indhold på en side. Da kan man som tidligere nævnt bruge CSS til at bestemme i hvilken rækkefølge det optræder i html'en.

Mvh Jesper 

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Jun 07
Indlæg ialt: 181
Skrevet kl. 18:17

Hej...

Det er på en måde dejligt, når man kan få en saglig og god diskussion herinde. Fedt, når der er flere der kan lære af hinanden. Rent personligt er det også som jeg troede, men har bare ikke kunne komme med de argumenter, som i er kommet med! :D

Må jeg så stille et lille tillægsspørgsmål, hvad er hurtigst CSS opbygget layout eller tabel? hvis det altså er lavet "rigtigt".

Dbh Kristoffer

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 19:22

Div + css.

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 20:36

Jesper Jørgensen:
Nu er artiklen mildest talt ikke ikke særligt underbygget med udtalelser som "Jo mere koden er adskilt fra selve indholdet på dine sider jo bedre kan søgemaskiner lide dine sider. " uden at du kommer ind på hvorfor du mener det er tilfældet eller har links til artikler der underbygger det.

Artiklen bygger på de erfaringer jeg selv har gjort med design og optimering af Internetsider. Ved at flytte så meget af koden som muligt over i et style sheet bliver "html vs text ratio" bedre. Dette giver, som jeg beskriver en fordel i søgemaskinerne, dermed ikke sagt at det er en af de vigtigste faktorer, langt fra. Men er som sagt endnu et plus ved at gå over til CSS.

En søgning på "html text ratio seo"  giver bl.a. disse resultater Smile

http://www.darrenatkinson.co.uk/articles/boost-seo-css/

http://streamlinemarketing.co.uk/seoblog/what-is-code-to-text-ratio/

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 21:10

Du er med på at google også chekker css filerne ikke.

Men ja text to page ratioen vokser umiddelbart for det ene dokument og hvis man skulle sidde med tekst over 101 kb (tvivlsomt for et fokusment) så har det da en indflydelse - men i praksis er det vist ikke rigtigt noget der kan tillægges nogen videre værdi.

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 21:38

Ja, jeg ved godt at google læser CSS filer, men kan ikke lige se hvad det har med "HTML vs text ratio" at gøre. Så vidt jeg ved læser google kun CSS filerne for at se om man bruger CSS til spam. Fortæl endelig mere hvis det skulle forholde sig anderledes. Smile

Som jeg skriver er "HTML vs text ratio" ikke "en af de vigtigste faktorer, langt fra". Men kan jeg få dokumenter på et domæne en enkelt eller to pladser højere op ved at tage hensyn til mindre detaljer (som ovenstående) gør jeg det gerne.

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)