Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har du oplevelser med det offentlige?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har noget jeg gerne vil ha'' lavet om på, se-nr. beviset, det kan godt blive meget omfattende, jeg skulle ha ændret addressen på firmaet og på min privat add. Det kan man ikke bare lige gøre, man skal sende beviset frem og tilbage for hver ting der skal ændres og det kan godt blive rimeligt belastende.. for det gælder også hvis man har fået nyt tlf. nr. eller andet, jeg tænker at når de alligevel sidder med papiret og computeren så kan de vel lige så godt rette det hele på en gang....

Det gik helt galt da jeg skulle flytte tilbage til kbh. efter jeg havde haft en forretning i Sønderborg.. der troede jeg at jeg var rigtig smart og havde gennemskuet systemet... For jeg ville lukke mit daværende se-nr. og få et nyt, så jeg sendte to breve, det ene hvor jeg lukkede butikken og et andet hvor jeg åbnede en anden butik, med den nye add. og alt, men af en eller anden grund var min add. og så videre den samme som i den gamle butik selvom jeg havde udfyldt en ny anmeldelse, det er jo ikke særligt kvikt, så nu har jeg givet op og gidder ikke at gøre mere ved det... 

Den anden grund til at jeg ville ha'' et nyt se-nr. var så jeg ikke skulle køre videre med regnskabet fra den gamle butik Tænkte at det var nemmere både for mig og Told&skat. men det kan man ikke, det skal lige siges at begge butikker er og har været enkeltmandsvirksomheder. men det er da lidt ærgeligt for så skal jeg have det gamle regnskab med over i min nye butik selvom det er to forskellige ting jeg laver, det er da ikke særlig praktiskt, det er noget jeg har tænkt meget over     
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 23:34
Dette indlæg handler ikke direkte om de offentlige institutioner der rådgiver, men om eksempler på irritationsmomenter som iværksætter i det offentlige kontrolregime. Håber det kan bruges.

Jeg synes generelt det er unødig omstændeligt at stifte et aps.

For mig skete det igennem en advokat i år 2000. Han havde et par stykker liggende i skuffen. Ellers tager det flere måneder, har jeg hørt.

Jeg skulle alligevel indberette adskillige gange til forskellige myndigheder (Told skat, Erhvervs- og selskabsstyrelsen). Da det viste sig at jeg havde glemt en af indberetningerne, modtog førnævnte advokat post fra en kunde, der havde fundet ham i cvr. registret, og fundet aps'ets hjemadresse.

Mine tanker var ikke lige på de rette offentlige myndigheder, men på min spæde forretning.

Ingen vil betegne disse administrative manøvre som uoverstigelige barrierer for den selvstændige, men burde det egentlig ikke være tilstrækkeligt, at indberette stiftelsesdokumenterne, momsregistrering, etc. én gang hos én myndighed?

Normalt er det lønadministrationen der volder de største administrative byrder for erhvervsdrivende. Men her har ToldSkat for år tilbage lanceret "Letløn" som klarer paragrafferne digitalt, ved at man kan indberette/indbetale alle de bizarre sanktioner der igennem tiderne er påført lønindkomst.

Lad mig trække en enkelt en frem: "G-dage" handler ikke om kvindens underliv, men om at deltids medarbejdere skal kompenseres efter sære, ugennemskuelige regler.

Som regel stifter man bekendtskab med G-dagenes eksistens, når der dumper et brev ind fra den pågældendes fagforening. Det krævede for mit vedkommende det meste af en dags arbejde, og en efterbetaling på 7500 kroner, tak for det

Endnu et eksempel: "sygedagpenge", er pain-in-the-ass. Hvis virksomheden har medarbejdere med bopæl i 117 forskellige kommuner skal man indberette til de samme 117 forskellige kommuner. Burde det ikke igen bare ske hos én central myndighed, der så selv må bokse med det (det kunne sikkert få gang i en digital løsning!)

Men ellers mener jeg, at staten har taget det seriøst, at det skal være nemmere at være virksomhed, ved at satse benhårdt på digitale løsninger.

Når sandheden skal frem, så er de fleste virksomheder jo ret sløve til at tage de nye løsninger til sig. Det kunne spare samfundet for enorme summer, hvis virksomhederne ikke indsendte fejlbehæftede, håndskrevne blanketter til myndighederne. Fordi det tager oceaner af tid fra de offentlige sagsbehandlere at gennemlæse, returnere, og indtaste de ulæselige, fejlbehæftede blanketter. Måske ikke den ene fra din virksomhed, men fra de andre 500.000 blanketter der dumper ind.

De omkostninger burde gå til at gøre det endnu nemmere at være virksomhed i dagens Danmark.

Endelig skal nævnes en rigtig synder: hvorfor skal man bruge 15.000 om året på ekstern revision af sit aps, selv, hvis indtjeningen er ganske beskeden, som den jo ofte er de første år?

Kan det gavne andre end revisorerne?

Hvorfor skal alle retskafne, hårdtarbejdende aps-ejere betale for at staten kan kontrollere de få der fifler med regnskabet? Og hvor mange er det nu lige man fanger igennem den eksterne revision?

Jeg vil derfor tilslutte mig det voksende kor af pragmatikere der anbefaler at lempe kravet om ekstern revision for mindre virksomheder (omsætning under xx kroner.)I stedet kunne det overlades til bogholderen, der kun skal honoreres med en brøkdel af de kr. 15.000 som revisoren tager, men let kan lave et regnskab for den mindre virksomhed. Kontrollen kunne foregå ved stikprøver, som det allerede sker.

Jeg har hørt onde tunger tale om at det er revisorernes interesseorganisationer, der maler falske skræmmebilleder om et vilde vesten, hvis de ikke fortsat kan få lov til at pumpe mindre virksomheder for milliardbeløb hvert år. Men det er kun

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:49

OK - så byder jeg også ind.

Jeg var med til at stifte en andelsforening - en andelsbilklub, som jeg skulle administrere.

Jeg gik derfor til told og skat i Herning, hvor foreningen var hjemmehørende. Jeg spurgte til en masse detaljer omkring registreringen og bl.a. også omkring hvilke udgifter og indtægter der var momspligtige hhv. momsfri. Forklaringen lød på, at alle udgifter og indtægter, som havde med foreningens drift at gøre, var momsfri, mens alle udgifter og indtægter, som havde med bilernes drift at gøre, var momspligtige. Der skulle altså ikke svares moms af andelsbeviserne, som skulle dække foreningens formue ind.

Vi lagde et budget - meget stramt - og da det var en non-profit forening, gik udgifter og indtægter stort set lige op.

Jeg indsendte så registreringspapirerne, og da min bopæl hørte under Holstebro-kontoret, blev sagen automatisk flyttet fra Herning til Holstebro. Jeg opkrævede pengene for medlemmernes andelsbeviser og brugte pengene til at anskaffe den første bil (lidt udetaljeret beskrevet). Efter nogen tid skulle jeg aflevere den første momsafregning, og her viste det sig så, at reglerne var helt anderledes i Holstebro. Her var alle udgifter og alle indtægter momspligtige. Der skulle derfor opkræves moms af andelsbeviserne - eller rettere: 20% af de penge, der var kommet ind via salg af andelsbeviser var moms og skulle afregnes.

Foreningens formue blev altså med ét slag reduceret med 20% - selvom vi grundigt havde sat os ind i reglerne. Og det hjalp ikke at henvise til den medarbejder i Herning, som havde vejledt os. "Det kan godt være de gør sådan i Herning - I Holstebro gør vi sådan her!"

Bestyrelsen valgte at lægge budgettet om i stedet for at køre en klagesag - så jeg fandt aldrig ud af, om min stædighed ville have givet mig ret.

Da vi senere måtte lukke foreningen igen, skulle andelshaverne have pengene tilbage for deres andelsbeviser. Jeg frygtede naturligvis, at beviserne var blevet momsfri i mellemtiden, men sådan var det heldigvis ikke. Vi fik uden problemer momsen af beviserne retur.

Hvis jeg havde haft denne oplevelse før jeg startede min virksomhed, tror jeg nok, jeg ville have tænkt mig om en ekstra gang, før jeg lod mig momsregistrere.

Moralen - tjah - den må man vist selv udlede.

mvh Hans
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 13:11
Dato: 7/11/2005 10:14:51 PM Forfatter: Martin Thorborg

Kære venner

Vi må kunne gøre det bedre end det her.

Martin,
Jeg er næsten sikker at du ikke vil finde meget hjælp herind.  Det fleste herind er "gøre det selv" type og derfor ikke brug Service Centeret, som det fleste gør og brug Told og Skat online, osv.  Jeg, helt sikker lige som dig, har læste mange utroligt historie i EhvervsBladet, men har ikke oplevet nogen mig selv. 

Jeg har haft problem med Told og Skat (eller bare Skat som det vil gerne nu heder ) men det var fuldstændig mit egen skyld (Dansk teknisk sprog kan vær svære) og det var hjælpsom og forståeligt.

Mit ønske vil være klar regler som dække alle Regioner eller nem adgang til information/data.  Jeg oplever at det koste alt for meget (tid - hvis jeg gøre det...og penge - hvis mit advokat gøre det) til at finde information/lov som er gældende.  Men det er ikke hvad du spurgt efter.

Ang. iværksætter og servicecentre.  Jeg har set nogen eksemplar hvor de skal laver det samme fejl hvert eneste firma som prøve at komme i gang.  Lige som David''s moms problem.  Han er ikke det første med dette problem (hvornår skal han betal, hvornår skal han informer, hvornår skal han hold op med det - svar aldrig ). 

Jeg tænke, vis en Kommune/Amt/Region vil gerne har iværksætter, vil K/A/R sæt dem ned, brug et par timer med et "standard" interview og baseret på svarer, giv iværksætter et "vej kort" som fortæller "her er hvad du skul går nu, og så næste, og om 2 måned skal du den her, osv."  Og, "followup", det er et koncept offentlige servicecentre ikke helt forstår, fordi ting ændre sig - nye mål, nye lov, osv.
/Andy

Tilmeldt 19. May 05
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 18:15

Jeg har haft en del oplevelser med det offentlige system.

Har en oplevelse med et erhvervscenter på et tidspunkt. Jeg var helt grøn og havde startet et "lille" firma og havde lidt svært ved at sætte mig ind i alle regler og tilskudsordninger der findes m.m. Så jeg blev anbefalet at kontakte mit lokale erhvervscenter. Det skal siges at jeg på det tidspunkt var jeg 19-20 år gammel og havde ikke de store erfaringer med at drive virksomhed. Jeg kom ind til erhvervschefen. Og fik med det samme af vide at da jeg ikke var 25 år kunne han ikke hjælpe, med nogen form for iværksætter støtte. Men fik et kæmpe skema som jeg kunne udfylde med min forretningsplan etc. Så ville han se på det og om han troede på min forretningsidé. Det var egentlig ikke hvad jeg havde brug for, for jeg troede selv på den. Efterfølgende fortalte han om en stor virksomhed som han selv opbrygget som havde adskillige hundere ansatte. Jeg sad efter mødet med den tanke at her er der ikke meget hjælp at hente. Og hvis den omtalte virksomhed var så fantastisk  og de havde patent på det ene og det andet....hvorfor sidder han her i et erhvervscenter og ikke gider høre på mig? Som virkelig har brug for hjælp til at komme videre.

Det resulterede så i at jeg har måtte klar alt på egen hånd. Nogle år senere ville jeg udvide min forretning med at sælge nogle andre produkter som mine kunder efterspurgte, så det var naturligt at udvide sortimentet. Men hvad jeg ikke vidste var at de varer jeg solgte hørte under fødevareloven og at man skal tilmelde sin virksomhed. Så en dag fik jeg pludselig helt ude i det blå en bøde og trusler om politi anmeldelse m.m. fordi jeg ikke havde indsendt et skema. Hvor i hele verden skulle jeg vide det fra? Efterfølgende følte jeg nig nærmest jaget af den myndighed som skulle kontrollere min virksomhed. De gik helt amok over nogle formuleringer på min hjemmeside.  Noget jeg aldrig havde tænkt over. Jeg havde egentlig bare oversat mine tekster fra producenternes hjemmeside. Men fik efterfølgende besøg et kontrolbesøg og  i 3 timer blev alt jeg havde lavet kritiseret og der var det ene og det andet i vejen. På trods at jeg til punkt og prikke har forsøgt at gøre alt lige efter loven.  Kontrolbesøget var faktisk næsten latterlig. Et eksempel var at jeg havde fået lavet en drikkedunk (PAS NU PÅ MED KOPPERNE FRA KINA...HE HE) som bliver lavet på en af de mest respekterede fabrikker i Europa, som i øvrigt sidder på største delen af markedet. Men jeg blev krævet at vise dokumentation for at dunken må bruges til fødevarer....hvad? tænkte jeg. Hvor får man sådan et dokument, så sagde jeg at jeg ville kontakte fabrikken, men fik af vide at dokumentet skulle være af en uafhængig kilde. Fik efterfølgende af vide at hvis jeg ikke levede op til det kunne det medføre at jeg fik en bøde...totalt latterligt!

Så en dag dumpede der et brev fra skattecenteret ind. At nogle poster i mit regnskab skulle kontrolleres. Helt fint tænkte jeg. For der skulle ikke være noget at komme efter. Indtil jeg blev ringet op og fik af vide at jeg havde registreret et varemærke og det kunne ikke trækkes fra på firmaet. Min girokonto kunne heller ikke trækkes fra på firmaet, selv om jeg kun havde en girokonto pga. firmaet. Jeg havde købt nogle fagbøger, de kunne pludselig heller ikke kunne trækkes fra. Jeg må indrømme jeg blev tosset. Jeg måtte i gang med en klagesag og skulle videre til i skatteankenævnet...det var nærmest en princip sag for mit vedkomne! Men blev pludselig ringet op af skattecenteret. Og at de ville droppe sagen. Men fik af vide at jeg havde trukket kr. 15,- fra for check gebyrer og at det måtte jeg ikke. Man de ville ikke køre en sag på det da ikke kunne betale sig...jeg havde kun en ting at sige til det....MANGE TAK. I godt nok venlige. Nu har jeg spildt flere måneders korrespondance lige hvad man har brug

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)