Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gebyr-opkrævning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen,
 
Nu har jeg igennem et par uger modtaget opkrævninger via min e-mail fra et større dansk internet-firma. Beløbet de ønsker at jeg skal indbetale er DKK 17,- Jeg har naturligvis mulighed for at betale beløbet og agter selvfølgelig også at gøre det. Men det slog mig lige, da jeg så denne "2. betalingspåmindelse" (i min e-mail) hvor de skrev at jeg skulle huske at betale de _17_ kroner, eller ville jeg komme til at skulle betale et gebyr!
 
Kan man overhovedet tage et gebyr for 17,- ?
Hvor meget må man tage i gebyr?
Og kan man overhovedet nogensinde påstå at fordi man har sendt en e-mail til nogen, så gælder det som en betalingspåmindelse? Jeg mener nu ikke det er korrekt at sende en gebyr-fri rykkerskrivelse til mig og sige det har kostet firmaet penge? Og slet ikke 17,- !
 
Som så ofte før handler det ikke om 17,- -- det handler bare om at jeg ikke kan lide at blive truet til at betale 17,- :)
 
Nogen der har noget at tilføje?
 
Hawkie
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Skylder du dem penge, er der intet til hinder for at de opkræver et rykkergebyr.
Der må opkræves max 100DKK  pr. gang uanset det skyldige beløbets størrelse,  gebyret må opkræves max 3 gange med mindst 10 dages mellemrum.
 
Udover rykkergebyret har de også lov til at kræve renter af det skyldige beløb.(afhængig af hvad der fremgår af en evt. købskontrakt)
 
 
Hilsen
Ravn
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hawkie

For mit nye projekt der kommer til at leve af beløb på 20 kr og op efter har det da en mega stor betydning om folk betaler for den vare de får leveret fra mig.
 
Så jeg forstår godt det firma at de går så langt for at få 17 kr fra dig. Det vil bestemt også være ret så gggrrrrr for mig at skulle bruge tid på at hente 17 -20 kr hos en kunde og dette VIL jeg have betaling for, derfor er de 100 kr i gebyr meget rimlige, det koster at have folk til at sidde og tjekke kunde betalingerne.

Venligst

René Buch

Tilmeldt 12. Dec 05
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/17/2006 5:43:11 PM Forfatter: korntrold

Hej Hawkie

For mit nye projekt der kommer til at leve af beløb på 20 kr og op efter har det da en mega stor betydning om folk betaler for den vare de får leveret fra mig.
Så jeg forstår godt det firma at de går så langt for at få 17 kr fra dig. Det vil bestemt også være ret så gggrrrrr for mig at skulle bruge tid på at hente 17 -20 kr hos en kunde og dette VIL jeg have betaling for, derfor er de 100 kr i gebyr meget rimlige, det koster at have folk til at sidde og tjekke kunde betalingerne.
 
Det er også helt fint og forståeligt at man skal betale det man skylder (og det har jeg også gjort nu) Men det der undrer mig mest er at de tror at en betalingspåmindelse pr. e-mail tæller som en betalingspåmindelse.
 
Egentlig er det hele essensen af det jeg vil frem til. Kan man overhovedet sige at en betalingspåmindelse (rykker) tæller som en rykker, når den er sendt via e-mail? Det lyder helt forkert i mine ører!
 
 
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

 
Jeg tror det hænger sammen med at e-mails er omfattet af den samme brevhemlighed som der er ved alm. papir breve. Men jeg ved det ikke.

Venligst

René Buch

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Principelt er en telefonopringning nok til at bede dig om pengene - og rykke for pengene. Det er vel den samme situation som at sende et almindeligt brev. Der kan bagefter være en situation, hvis du forlanger at de skal dokumentere at de har bedt om betaling. Og der kan det være vanskeligt med en telefonopringning.
 
Det lyder som om din argumentation handler om at du forventer at de fremsender noget til dig anbefalet, så det er 100% sikkert, at du har fået en påmindelse. Til en inkassosag skal de dokumentere, at de har gjort noget for at opkræve pengene via rykkere m.m. Men de skal også dokumentere, at de har anmodet dig om at betale det skyldige beløb. Hvis du aldrig har fået en anmodning om, hvornår du skal betale beløbet, så kan du vente til de beder om pengene.
 
Uden at kende dene situation præcist, så er det jo sådan, at hvis de tidligere har anmodet om betaling (og kan dokumentere det på eksempelvis din faktura med en betaligsdato) så kan de faktisk ved første rykker kræve gebyr. At du i 2. påmindelse fortsat får en pæn henvendelse (at du nok skal få f....... ud og betale - ellers begynder de at kræve gebyrer) er jo egentlig pænt af dem. De forsøger trods alt med de venlige først.
 
At du føler at du bliver truet til at betale 17 kr. kan jeg kun undre mig over. Hvis du har fået noget for de penge og du ved at de skal betales så er der jo ingen, der truer dig - de anmoder dig bare (igen) og at betale din gæld. Hvis jeg var korntrold, vile jeg vil mere føle mig truet af de, der handler og forventer at de slipper for at betale, fordi nogen (og jeg siger ikke at det er dig) spekulerer i at der er tale om småbeløb, der nok ikke gøres så meget for at opkræve.
 
Hilsen Jakob
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/17/2006 8:18:29 PM Forfatter: JakobN
Hvis jeg var korntrold, vile jeg vil mere føle mig truet af de, der handler og forventer at de slipper for at betale, fordi nogen (og jeg siger ikke at det er dig) spekulerer i at der er tale om småbeløb, der nok ikke gøres så meget for at opkræve.
Hilsen Jakob

Hæ hæ lige derfor jeg ikke har med debitorer, at gøre i mit projekt, kontant betaling ellers ingen ydelse, enten via min kommende butik i kbh, via bankoverførsel eller gateway, de 3 eneste muligheder for at få mit produkt som kommende kunde.
 
For mig at se er det den eneste måde, mit projekt kan sikres rent økonomisk, når vi taler beløb på mellem 20,- kr og op til 1.000 vis af kroner, alt efter periode og tillægs køb.

Venligst

René Buch

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Når to firmaer handler sammen, er der ikke samme beskyttelse mod urimeligheder, som når en privat handler med et firma. Man har stort set aftalefrihed.

Det, der er afgørende, er altså den aftale, du har indgået med din leverandør. Uden at kende den, er det stort set umuligt at rådgive dig om dette.

I øvrigt er papir mere tålmodigt end så meget andet, men mig bekendt er der ikke meget i lovgivningen, der favoriserer papir over elektroniske former. Man kan sagtens indgå en juridisk bindende aftale via e-mail uden at bruge digital signatur, ligesom man også kan indgå bindende aftaler mundtligt.

Der er selvflg. forskellige muligheder for at bevise, at en sådan aftale er indgået, men det er en anden snak. Det har aldrig været et argument for at bryde loven, at lovbruddet er svært at bevise.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)