Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken konto

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Indlæg ialt: 250
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg spørger meget, men her i starten er jeg jo nød til at få alt den hjælp jeg kan få så jeg er sikker på det gøres rigtigt fra start :)

Når jeg skal bogføre en købsfaktura på et stykke freelance arbejde (en programmør der har programmeret et system til en hjemmeside jeg har solgt), hvilken konto skal det så under? Det er jo ikke direkte en lønning.

- Lige ledes, er det fakturadato eller betalingsdatoen jeg skal bogføre den med? :)

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 09:29

Hej.

Det stykke arbejde du har fået udført vil jeg anse som et stykke fremmed arbejde, da du har fået en anden til at lave et stykke arbejde for dig som du har sendt videre til din kunde. Hvad konto nr. er i din kontoplan kan du kun selv vide. Big Smile Hvis ikke du har sådan en konto så vil jeg oprette den under vareforbrug mv. da det anses som ligestillet med varekøb.

Du skal anvende den dato som fakturaren er udstedt og ikke betalingsdatoen. Dette vil få indflydelse på dit regnskab hvis den lå over årsskiftet f.eks.

Håber du kan bruge svaret.

Mvh. Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 09:33

Det kan jeg! men jeg tænker på, om min købsfaktura først skal posteres som en ubetalt faktura eller noget (ligesom når jeg udsteder ensalgsfaktura, så først går den ind på "debitorer, ubetalte fakturaer" og "udført arbejde" og når så jeg registrere at den er betalt, postere jeg så der udlignes på "debitorer, ubetalte fakturaer" og beløbet går ind på "bank" som har kvittering fra banken som bilag). Således jeg får både fakturadato og betalingsdato noteret..Skal jeg gøre dette ved købsfaktura også? Og hvis, hvilke konti?

Ang.fremmedarbejde, kan jeg ikke finde en konti som denne - hvis jeg opretter den er det så ligegyldigt hvilket nummer den får?

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Skrevet kl. 10:53

Hej igen.

Det som du beskriver med hvordan du gør på debitorerne er også fremgangsmåden for dine kreditorer da der mange gange er sådan at du har fået en vare som først skal betales på et senere tidspunkt. Selvfølgelig hvis du tager i en butik eller handler over nettet vil du skulle betale for at få varen og her vil du så ikke have den problemstilling.

Ja det er lige meget hvilket nr. du vælger at give den. Blot ville jeg holde kontoen oppe ved varekøb som tidligere skrevet.

Mvh. Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 11:05

Okay :)

Så ved faktiske fakturaer der er en betalignsdato på, skal jeg køre det af to gange - først når den modtages og senere når den betales, og når det er noget jeg betaler med det samme, fx ved køb af konvolutter osv i Kvickly, kan jeg blot lave én postering der "trækker" med det samme. :)

Okay - jeg fandt godt nok 2900 Fremmed arbejde, men den er inkl moms - jeg har fået fakturaen uden moms og opretter derfor en ny 2901 Fremmed arbejde eks. moms.

Korrekt?

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Skrevet kl. 11:25

Hvis din leverandør som har foretaget dette fremarbejde er momsregistreret vil der også fremgå af hans faktura hvor meget der er moms på regningen. I det tilfælde er skal du bogføre den på den konto som er oprettet til at starte med så den automatisk selv opløfter momsen.

Er han ikke momsregistreret og dermed sendt en regning eks. moms så vil det være smart at gøre som du foreslår.

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Varde
Tilmeldt 30. Oct 07
Fra  RH Freelance Skrevet kl. 11:45

Super ..

Hvis du lige vil svare på et spørgsmål mere, så holder jeg mund hehe.

Jeg ønsker, for at kunne holde styr på det, at overfør moms og skat til to forskellige bankkontoer - så undgår jeg at tage fejl af det beløb jeg har på firmakontoen og bruge de penge der jo skulle gå til moms/skat.

Når jeg overfører disse penge til henholdsvis MOMS og Skat kontoerne, hvordan kan jeg så postere det i regnskabet? Skal jeg bruge den eksisterende konto der hedder 62010 B-skat til skatten? Og hvilken til moms? Kan jeg her bare oprette konti under egenkapital?

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Skrevet kl. 11:58

Helt iorden.

Det er jo hvad dette forum er til. Smile

Hvad angår dit spørgsmål, så for ikke at forvirre dig selv vil jeg nøjes med at have to bankkonti tilknyttet til din virksomhed. Den ene hvor du betaler de daglige driftomkostninger og den anden hvor du overfører det som du forventer du skal betale til moms og skat. Det du gør i bogføringen er at oprette denne konto i kontoplanen, kunne være ved siden af den anden, og så bogfører du blot fra den den ene bankkonto til bankkontoen til moms og skat.

Når du så betaler moms og skat så bogfører du det væk fra denne bankkonto og hen på henholdsvis B-skat og momsafregning.

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)