Min kære unger har en million DVD'er med Bamse og Kylling m.m. De er danske og kan derfor ikke spille på en US DVD spiller. Hvis jeg nu køber en US DVD spiller og gør den kodefri, kan den så spille de danske film, eller kommer der problemer med PAL vs NTSCA kombabilitet?
Jeg kender problemet - jeg har et ton DVD'er både fra USA og Danmark :)
Hvis din DVD spiller er rigtig kodefri så skulle der ikke være problemer - det virker fint for mig. Jeg havde på et tidspunkt en DVD spiller hvor der skulle pilles lidt ekstra, i nogle hemmelige menuer, for at få den helt kodefri - først viste den kun de amerikanske i sort/hvid, men da den blev indstillet rigtigt kørte begge formater fint. Hvis du vil spille dem på computeren kan jeg varm anbefale dette lille program, der har fungeret upåklageligt i mange år: http://www.dvdidle.com/dvd-region-free.htm - det virker også på Windows Mediacenter.
Alternativt kan du finde alle dine børne-DVD'er som Torrent-files i DivX format der kan spilles alle vegne. Jeg ved ikke helt om det er lovligt at hente en kopi af en film man har købt, når den nu ikke kan spille på den DVD-spiller man har ... hmmm, sikkert ikke :)
Jeg endte med at koebe en fin lille Sony Vaio og installere det program du foreslog Mikkel. Men jeg aner intet om den slags og hvordan jeg faar dvd'en til at blive til en DIVX fil eller hvad det nu er smart, det ved jeg bare ikke. Det her er et emne jeg bare intet ved om (og ja, + saa meget andet ;-)
Hvis det fungerer med DVD'erne på Vaio'en, så behøver du ikke spekulere på DivX'er - men kort fortalt er det et stærkt komprimeret videoformat, som faktisk ser rigtig godt ud. En hel DVD fylder under 1 GB. Der findes programmer der kan konvertere dine DVD'er til DivX. Det er f.eks. fedt når man skal rejse - så kan man have en masse af dem på sin notebook, og det tager MEGET mindre strøm at spille en DivX end at spille en DVD :)