Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at markedsføre produkter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa



Jeg er ny her i jeres forum, men har med glæde læst en del af jeres indlæg gennem nyere tid.


Nu er jeg kommet for at spørge om råd og go'e idéer.


 


For ca. 1 år siden startede jeg min egen virksomhed op med salg af bilstereo produkter.


Efter at have haft med alm. hifi og lyd til koncerter at gøre i 8 år, fik jeg mod på noget nyt og ville gerne prøve at starte for mig selv. Det blev desværre ikke helt det samme som jeg tidligere havde beskæftiget mig med, men stadig et stort interesse område for mig.


 


Mit problem er bare, at jeg mangler et frisk pust til hvordan jeg markedsfører mit produkt.


Kort fortalt om virksomheden: Jeg har egen import, samt agentur på et nyt mærke som jeg  videresælger til forhandlere rundt omkring i landet.


Se gerne min side for info: www.carfi-danmark.dk


 


Mærket er nyt og har ikke før været på det danske marked, så jeg kan ikke spille på navnet som man kan med Sony, Panasonic, Pineer m.v.


Dem som har set, hørt og endelig købt produktet er fuldt ud tilfredse, da kvaliteten/design er i den højere ende og prisen ikke er så gal igen.


 


Men hvordan kan jeg bedst muligt opnå flere forhandlere samt skaffe mere fokus på produktet hos slutbrugeren, som i dette tilfælde er alle med bil.


Min likviditet er selvfølgelig meget begrænset, da det hele stadig er meget nyt og at jeg har måtte binde meget kapital i et lokalt varelager.


 


Har du/I nogen erfaringer på dette område?


Har du spørgsmål, så skriv gerne i forummet, så svare jeg gerne på dem når jeg har tiden.


 


Tak for et godt forum...
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Under alle omstændigheder må du indsnævre din målgruppe lidt.


"Alle med bil" er for bredt. Det er for dyrt at ramme så bred en målgruppe, og det er ikke alle vi med bil, som er klar til at investere i car-fi.

Tag mig selv f.eks.

Jeg har en Toyota Yaris, som er leveret med en glimrende og velfungerende CD-radio, som sætter mig i stand til at høre P1 når jeg kører alene og Shubiduas samlede værker, når ungerne er med. Desuden har jeg en VW-transporter fra 88, som ikke har radio, hvilket også ville være omsonst pga. kabinestøj.

Jeg er altså ikke klar til at investere i Car-fi.

Du må på én eller anden måde få mig formuleret ud af din målgruppe, med mindre du har penge nok til at ændre min holdning til mine to biler.

 

Når du har defineret målgruppen mere præcist, må du finde ud af, hvor disse mennesker skaffer deres informationer om alt muligt - det er dér du skal annoncere.

 

Kig evt. på, hvordan agenturhaverne i Sverige, Norge og Tyskland gør. Måske kan du lære noget.

 

Og så læs indlæggene om viral marketing, som er meget interessante her på amino.dk.

 

Held og lykke

 

mvh Hans
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :
  Som Hans skriver bør du indsnævre din målgruppe.

Eksempel: Alle "Brian''er" som bruger hele deres formue hos T-hansen på alt fra skørter og vinger til blinkende gearknop. Dem er der rigtig mange af og der er mange som leverer hi-fi udstyr til denne målgruppe. Men hvis du vil have denne målgruppe, så må du give dem en grund til at vælge dig. Ergo: Du skal skabe et indirekte behov. Det kunne f.eks. være at du har en viden og ekspertise i - ikke blot subwoofere - men også i hvordan man bedst integrere det i selve bilen, således at der ligefrem ser pænt ud og hvorledes man bedst lyddæmper karossen, så det hele ikke rasler når man fyrer sine 1600w af.

Når du har fået plaseret en målgruppe og fundet ud af hvorfor de helt præcist bør købe hi-fi hos dig, så er det med at få gang i noget PR imod målgruppen. Her er det igen med at tænke som en person fra målgruppen. Eksempel: Hvis du skulle lave en reklameflyer for din virksomhed og dele den ud til det næste DM i bil-stereo - Hvordan undgår du så at de blot kigger på forsiden og smider den fra sig bagefter? Du bliver nødttil at fange deres opmærksomhed. Sådanne flyere har en interesseværdi på ca. 2 sekunder - hvis den ikke har fanget deres interesse inden for 2 sekunder, så er den mistet og du kunne have sparet flyerne. Ergo: Udseendet bliver nødttil at henvende sig til dem som du gerne vil have skal lægge mærke til det. Et godt eksempel på dette er f.eks. Gear''s reklame for en mobiltelefon. En (meget) let påklædt tøs fylder et dobbeltopslag - i hendes trussekant sidder mobiltelefonen...

Men først og fremmest - find målgruppen og få det gjort klar hvad det helt præcist er du kan tilbydde dem, som de ikke kan få andre steder.

Alt det andet følger bagefter.

/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også have gjort din side mere salgsorienteret.


Det virker frastødende på mig, når det første, jeg møder på siden er en formular, hvor jeg kan indtaste alle mine personlige data. Det vil være langt bedre at vise nogle af de fede produkter - måske slagtilbud - på forsiden.

Du har en konkurrence kørende - fin idé - smid et link til den på din forside.

Ang. konkurrencen - hvis jeg vinder et par subwoofere - har jeg så ikke brug for delefilter, mellemtone og diskanthøjttalere, før min Toyota Yaris kan køre ud og "dunke"?

Lad mig heller vinde noget, jeg kan bruge her og nu.

 

Jeg fik på min tømmerhandel igår en brochure fra Aalborg Cement. Der står ikke ret meget om de enkelte produkter. Til gengæld er der en grundig gennemgang af, hvordan jeg som gør-det-selv-mand støber fundamenter, gulve, trapper osv. Når jeg har læst den, vil jeg naturligt komme til at bestille Aalborg Cement, selvom det er dyrere end f.eks. tysk og polsk cement. Det vil jeg fordi de har vundet min tillid og fordi der i brochuren er nævnt nogle helt specifikke produkter til de helt specifikke opgaver. Jeg ved altså, at hvis jeg bruger varenummer x fra Aalborg, så er jeg lige så dygtig som min murer - hvis jeg skal bruge tysk eller polsk cement, skal jeg først finde ud af, hvad der svarer til varenummer x i Aalborg.

 

Skriv den samme bog om car-fi.

Alle de tekniske termer - alt om, hvordan jeg får den rette sammenhæng mellem god lyd og godt look.

 

Og så tror jeg også, du skal i retning af unge mænd for at afsætte dine produkter. Hvis jeg (som midaldrende familiefar) skal købe fed lyd, bliver det ikke til bilen - og det bliver ikke i "flamme-design". Det bliver nok nærmere noget B&O til stuen.

 

Hans
Fra Vejle
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 87
Fra  Volkswagen Fredericia Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er spændende business du er ved at stable op. Jeg kan forstå på det at du er distributør for det brand.


Jeg bliver nød til at høre om du er alene om dette? Hvis du er så kræver det jo en masse tid, for du skal egentlig holde to heste løbende -både b2b (dine forhandlere) og b2c (slutbrugere).

 

Nu skriver du at du kunne tænke dig at få gang i markedsføringen. For det første skal du afklare med dig selv hvordan du vil differentiere dig på det danske marked. Dvs. hvilke parametre vil du differentiere dig på? Ud fra din hjemmeside kan jeg se at der er tale om kvalitetsprodukter kombineret med design, så det er måske dine parametre - eller noget helt andet som ikke er set/hørt før! Ligeledes nævner du at du vil have flere forhandlere. Der skal du først gøre op med dig selv hvilken distributionsstrategi du gerne vil følge. Skal det være intensiv, selektiv eller eksklusiv distributionsform. Dvs. skal dine produkter ligge på alle hylder de kan komme til, eller vil du nøje udvælge specialister til at forhandle?

 

På din hjemmeside mangler du ligeledes at fortælle lidt om hvem i er, hvilke værdier i har, lidt om selve mærket osv.!
Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for de mange gode råd...

Hans: Tak for den gode idé om installationvejledning i brochureform.
Det vil jeg bestemt tage op til overvejelse. En trin for trin guide m.m.

 

Balesic: Jeg satser på at "mine" produkter skal kunne findes i enhver seriøs billistbutik.
Jeg har bare en idé om at, hvis kunderne viser interesse, så kommer forhandlerne også.
Men på den anden side... Er der ingen forhandlere, så kan kunderne intet købe.
Så der er lige en pukkel... Det er forhandlerne der skal overbevises i første omgang.


Jeg må overbevise dem om at dette mærke er et "must buy", hvilket jeg heller ikke er i tvivl om det er. Problemet ligger bare i at overbevise...

 

Jeg tænkte på om jeg skal ud i noget med at stille nogle sortimentspakker i kommition i nogle butikker.
Det koster jo ikke butikkerne noget... Men jeg er blevet holdt lidt tilbage, da jeg tror at varer de ikke har betalt for, bare bliver henstillet i "hjørnet".
Og at "låne" produkter ud koster jo penge...!! Men måske en go'' idé?


Jeg skal nok følge op med brochurematerialer, plakater, skilte, prislister, merchandise m.m.

Lasse
Tilmeldt 28. Jun 05
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Min sidste idé er at lave en lille "velkomstpakke" til min forhandlere samt mulige forhandlere.
Er det noget der kunne falde i god jord eller er det spild af gode kræfter?


 


Min pakke ville indeholde:
- Lidt om os "hvem, hvad, hvor" (mine varer)
- ca. 10 brochurer inkl. vejl. prisliste
- 4 stk. kaffekrus med logo
- 4 stk. Keyhangers med --- " ---
- 4 stk. kuglepenne med --- " ---

Kan man ellers gøre noget for at "smørre" sine forhandlere - eller mulige forhandlere?

Er en gratis varerprøve en go' idé ?
Jeg har sådan nogle subwoofer tilbud - 2 for éns pris.
Jeg har ca. 20-25 forhandlere på min liste over forhandlere jeg er interesseret i at få som kunder.
Så én enkelt prøve subwoofer + intropakken. 
Er det en mulighed?...


 


Lasse
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lasse

Jeg tror de gode råd som du allerede har fået har hjulpet dig på rette vej. Jeg synes selv du kommer med en god ide i form af den velkomst-pakke...


Branding kontra din målgruppe (enig i, at det er vigtigt at klarlægge målgruppen). Du kan finde en "god historie" eller nogle helt unikke egenskaber, som dine konkurrenter ikke har. Det kunne jo også resultere i noget PR...


Med hensyn til målgruppe-afklaringen kan du også få udført en markedsanalyse rettet mod 1) forhandlere og 2) slutbrugere, for at hjælpe dit i din beslutning Altså, hvem skal du satse på.


Se på forhandlere, for at få et billede af deres indkøbskriterier og få dem gerne til at opveje dit produkt ift. konkurrenterne. Hvad skal der til før de vil have dit produkt på hylderne? Prisniveau, service, ekstra tiltag, markedsføringstilskud m.m.


Slutbrugere (F.eks. unge mellem 18-25) Eksempelvis undersøge, hvilket anlæg de har i dag og hvorfor? Hvad prioriterer de højest ved valg af udstyr? Køber de nyt eller brugt? Hvad er deres medievaner? Du kan f.eks. omdele spørgeskeamer på uddannelses-steder.


En anden mulighed - samarbejdsaftaler med bilforhandlere eller hi-fi producenter om produktudvikling/markedsføring (som også spiller på design/kvalitet).


Ellers afholde events (Lej f.eks. en motorbane, hvor der køres ræs og høres musik) for især slutbrugere, så de kan få nys om dit mærke - og vende tilbage til forhandleren og "forlange" dine produkter...

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Annoncer i Vmax, Bilmagasinet, www.bilbasen.dk, kunne vel også brande lidt.


Forsøg evt. blive en go-to-guy, når eks. Vmax, Bilmagasinet og lign. skal have kommentar vedr. bilradioer eller bilradio-markedet.

 

Forsøg evt. at få dine produkter med i div. tests i ovenstående blade, eller hvis de eks. skal lave en step-by-step guide, kunne du sponsorer udstyret....

Det er god reklame med billeder, specs og lign...

 

 

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 20. Jun 05
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange rigtig gode inputs so far!

 

Der er vel også stor forskel på om primært vil satse på btb eller btc - hvis det er forhandlerne du primært gerne vil have i tale, er det dem der er din primære målgruppe...


Og fortæl mig så om forhandlerne - En levende beskrivelse (jeg er ligeglad med hvor gamle de er) der fortæller hvad deres behov er, købsmotiver (det kunne være her slutbrugeren kommer ind i billedet fordi slutbrugeren er vigtig for din målgruppe), primære forventninger og barrierer for at handle med dig, din branche og dit produkt.

 

Kan du hjælpe dem med at sælge dit produkt videre til slutbrugerne/yde ekstraordinær service?


Hvem træffer beslutningen om køb hos din målgruppe? Hvornår gør de det? Hvor er de når de tager beslutningen? Hvilke parametre tager de højde for i deres overvejelser? Hvad er oftest det udslagsgivende når de tager deres beslutning?

 

Ofte popper ideer op til god markedsføring op efterhånden som man bliver mere og mere fortrolig med sin målgruppe - prøv at kravle under huden på dem!

 

Kig så lige på dine konkurrenter - hvad slår de på? (Hvordan positionerer de sig?) Hvordan kan du adskille dig fra dem?


Prøv at analysere det "game" som foregår i din branche - hvordan foregår spillet? Findes der måder tingene "plejer at ske på" som ikke er hensigstsmæssige  - og er der nogle af dem der særligt ikke "rimer" på dit produkt, din måde at lave forretning på osv.? Kan lave lidt om på det/bryde nogle af spillets regler?

 

Jo bedre du kender dine kunder og spillets regler - jo bedre er dine chancer for at ramme målgruppen, få taleret - og ikke mindst opmærksomheden ved at ændre lidt på nogle af spillets parametre.


Håber du kan bruge det til noget, og at det måske sætter nogle tanker igang - held og lykke med din biks!


Morten.
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)