Jeg er startet som selvstændig indenfor grafisk design. Jeg har været igang siden nytår og har fået 5-6 gode kunder som vender tilbage med nye opgaver. Kontakten til dem er kommet gennem mit eget netværk og her inde fra dette fantastiske forum. Jeg har ikke været igang med det dødsyge telefoncanvas endnu, men bliver nok nød til det på et tidspunkt. Mit spørgsmål er bare, om der er nogen der har været igang længere og har en fornemmelse af hvor lang tid der går før man har en stabil indtjening? Min opfattelse er at man skal give det et år i hvertfald - før firmaet er blevet kendt og kunder henvender sig af sig selv. Glæder mig til at høre jeres erfaringer. Mvh Rasmus |
Hvornår er man rigtigt igang?
www.logomotiv.com
Hvis du på et tidspunkt ikke har noget særligt at lave flere måneder i træk, så bør du spørge dig selv om, hvorvidt konjunkturerne har ændret sig til din ulempe, og om du bør lave noget andet. Hvis du får for meget at lave, så skal du overveje, hvilke kunder du vil droppe. Jo flere kunder, jo større mulighed for spredning af risiko. Jo færre kunder, jo flere penge kan du tjene. Alternativet til at være freelancer er at få tilknyttet andre, så du kan skubbe opgaver ud og dit firma dermed yde mere end ellers. Hvis du formår at tjene penge på dette, så er det bare med at sætte gang i væksten og opbygge et større firma. |
Tak for svaret. Hvad er din erfaring? Hvor længe har du været igang? Jeg ser mig ikke som freelancer, da jeg ikke arbejder for andre bureauer, men direkte med egne kunder. Du har ret i at man skal være forberedt på store udsving i travlheden i firmaet, det har jeg allerede mærket :-) Rasmus |
www.logomotiv.com
Hej Rasmus Jeg kunne ikke undgå at du skrev "dødsyge telefoncanvas" Ikke for at gnide salt i såret, men når du kommer til det er chancen ikke stor for at lykkes med den indgang.
Jeg ved at det er svært for mange at ringe og sælge sig selv og deres produkt. Når du kommer til at skulle i gang med canvas kan du evt overveje at outsourse den opgave. Her vil jeg anbefale dig at tænke ud over ren telemarketing. Men lad os tage den snak når du når så langt.
I øvrigt godt at høre at du har kunder der vender tilbage, det er jo fordi de er glade. Dette kan give flere kunder via mund-til-mund som man bestemt ikke skal undervurdere. |
Mit forrige indlæg er delvist beskrevet ud fra mine egne erfaringer, men i høj grad også ud fra de erfaringer, som mange af mine tidligere freelance kollegaer har gjort sig. Jeg er ikke freelance i dag, men har en rigtig virksomhed med høj vækst. En freelancer definerer jeg nogenlunde som en person, som hovedsageligt fakturerer arbejdstid, og ikke har medarbejdere. Jeg har valgt denne definition, da freelancere hermed normalt har mange ting tilfælles, som de almindeligvis ikke har tilfælles med virksomheder, der har flere personer ansat. Når jeg skriver, at jeg var freelancer, så var det med fint kontor på en god adresse, telefonpasning og hele molevitten. Men faktum var, at jeg hovedsageligt solgte mine egne kompetencer på timebasis, og denne konstruktion var ikke et godt udgangspunkt for vækst. |
|
Det glæder mig at høre at man kan slippe for at sidde ved telefonen og få afslag på afslag. Jeg har undersøgt hvad det koster at bruge et telemarketing bureau og jeg skal lige have lidt flere dollars på firmakontoen inden jeg bruger dem... Jeg kan også fornemme at ens eget netværk kan strække sig langt. Jeg har haft nogle gode oplevelser med henvisniger fra venner og familie - de har jo præsenteret en på forhånd og givet en personlig anbefaling. Rasmus |
www.logomotiv.com
Lige et par hurtige ideer til opbygning af et omfattende netværk kunne være på denne måde. deltag i messer
få foden ind i divers loger
brug de lokale erhvervskontaker og eller netvæk der er i mange kommuner
gå ind som bruger de steder du har mulighed for det og begynde en opbyging af et netværk
deltag i div. møder og recptioner som der indbydes til via aviserne
på denne måde kommer du hurtigt omkring til mange kontakter |
Venligst
René Buch
Det er ikke mere end en måned siden, at en mand trådte ind på mit kontor i anden anledning, og da jeg hørte hvad han lavede, fik han mig med det samme som kunde med en omsætning på 150Kkr om året. Han var nystartet med sit firma og var endnu ikke nået så langt som til at have gjort det mindste forsøg på at få sin første kunde. Det drejer sig om tilfældigheder, men man skal skabe chancerne selv. |