Hej Mikkel,
Jeg har prøvet AF''s praktik/løntilskudssystem for et års tid siden, og det var med blandede erfaringer som resultat.
Ham jeg fik "på prøve", en sælger, havde fået det indtryk, at han var tvunget til at sidde hos mig i fire uger, og så det ikke som et tilbud/en mulighed. Han sagde endda rent ud til mig den første dag, at han havde håbet at han kunne have gået ledig noget længere tid inden AF kom med tilbud til ham.
Den første uge lavede han ikke rigtig noget - ud over at fortælle mig at der var 117 ting i vejen med mit produkt, min
virksomhed og personaletilbud. I uge 2 ringede han til fem potentielle kunder, og da de alle sagde nej tak, konkluderede han at mit produkt var usælgeligt. Så han brugte istedet tiden på at sidde og surfe, maile til sine venner, og bruge min telefon til at få klaret private sager med kommunen,
forsikringer og
diverse mobil- og internetabonnementer.
Da der var gået to uger konfronterede jeg ham med, at jeg var utilfreds med at han ikke gav det en chance. Jeg sagde direkte til ham, at hvis ikke han i det mindste ville prøve at give produktet en chance, så syntes jeg at han spildte alle parters tid. Det tog han så som en opfordring til at gå hjem og blive hjemme! Ham så jeg ikke mere...
Og hvad er moralen så? Jo, selvom du får tilskud til en medarbejder, bør du ikke ukritisk tage den første og bedste AF har i køen. Vær kritisk, for du satser vel på at din nye mand m/k bliver til en god medarbejder på almindelige vilkår med tiden, ik''? Vær helt klar i spyttet omkring dine forventninger og behov når du snakker med AF, og giv dig god tid til at udvælge og finde den rette. Helt som når du ellers ville ansætte en ny medarbejder - med praktik/løntilskudsordningen ved man bare at kandidaterne typisk kræver noget tid ifm. omstilling til nye opgaver, og tilegnelse af ny viden.
Vær sikker på at den nye mand m/k har lyst til at arbejde med det du tilbyder, og ikke kun siger ja af pligt overfor AF. Så tror jeg nemlig godt at det kan blive en succes.
mvh Carsten