Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med AF og folk i "jobtilbud"?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/11/2006 12:38:09 AM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

Dato: 4/11/2006 12:29:28 AM Forfatter: Morten Bock  Mht. at fyre nogen, så skal det lige siges at der vidst nok ligger i kravene om at blive godkendt som arbejdsgiver for en løntilskudsansat, at firmaet ikke må have fyret nogen inden for en bestemt periode, således at hvis man nu fyrer en man har ansat på løntilskud, så kan man ikke bare få en ny næste uge på tilskud. Det er jo sikkert lavet som en sikkerhed for at virksomheder ikke misbruger muligheden for billig arbejdskraft, men det er jo noget der lige skal med i overvejelserne

Jeg mente faktisk, at jeg ville have mulighed for at fyre den løntilskudsansatte, hvis han ikke lever op til mine forventninger.
Hvis jeg skal have en ansat, skal han kunne tjene sin løn. Hvis jeg skulle starte med en løntilskudsansat, vil han kunne tjene mindre ind til firmaet uden at blive en økonomisk belastning. Han kan så med tiden involveres i flere projekter, således at han med tiden kan tjene en hel løn (+ lidt til mig). Men hvis jeg efter et par måneder kan se, at dér når vi aldrig hen, vil jeg have behov for at kunne fyre ham.
mvh Hans

Som jeg er orrienteret gælder de, iflg funktionærloven, lovmæssige 3 mdr prøvetid også ved ansættelse med løntilskud. DSå er der da lidt tid at tjekke hinanden ud på.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 00:45
Dato: 4/11/2006 12:38:09 AM
Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation

Dato: 4/11/2006 12:29:28 AM Forfatter: Morten Bock Mht. at fyre nogen, så skal det lige siges at der vidst nok ligger i kravene om at blive godkendt som arbejdsgiver for en løntilskudsansat, at firmaet ikke må have fyret nogen inden for en bestemt periode, således at hvis man nu fyrer en man har ansat på løntilskud, så kan man ikke bare få en ny næste uge på tilskud. Det er jo sikkert lavet som en sikkerhed for at virksomheder ikke misbruger muligheden for billig arbejdskraft, men det er jo noget der lige skal med i overvejelserne

Jeg mente faktisk, at jeg ville have mulighed for at fyre den løntilskudsansatte, hvis han ikke lever op til mine forventninger.

Hvis jeg skal have en ansat, skal han kunne tjene sin løn. Hvis jeg skulle starte med en løntilskudsansat, vil han kunne tjene mindre ind til firmaet uden at blive en økonomisk belastning. Han kan så med tiden involveres i flere projekter, således at han med tiden kan tjene en hel løn (+ lidt til mig). Men hvis jeg efter et par måneder kan se, at dér når vi aldrig hen, vil jeg have behov for at kunne fyre ham.

mvh Hans

Den er jeg med på... Jeg ville blot gøre opmærksom på at jeg så ikke tror at du efterfølgende kan få endnu en løntilskudsansat. Men det kan være der er nogel dispensations regler som f.eks. den prøvetid Claes nævner.
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:24
Dato: 4/11/2006 12:29:28 AM Forfatter: Morten Bock 

Mht. at fyre nogen, så skal det lige siges at der vidst nok ligger i kravene om at blive godkendt som arbejdsgiver for en løntilskudsansat, at firmaet ikke må have fyret nogen inden for en bestemt periode, således at hvis man nu fyrer en man har ansat på løntilskud, så kan man ikke bare få en ny næste uge på tilskud.

Så vidt jeg husker, må personen i praktik/løntilskudsordningen ikke erstatte en medarbejder som enten er fyrret eller har sagt op. Man skal så vidt jeg husker oprette en ny stilling til vedkommende, og generelt forvente en længere indkøringsperiode end ved normal ansættelse.

Eksempelvis kan det være folk som enten har gået ledig i en periode, eller som har mod på at skifte branche/område for at komme i arbejde igen. Derfor er der typisk en længere indkøringsperiode med nye medarbejdere i praktik/løntilskud, og det kan også være usikkert om medarbejderen kan løfte de opgaver virksomheden tilbyder.

Derfor kompenseres man af AF for at give medarbejderen en chance...

mvh Carsten
Fra Århus
Tilmeldt 10. Jul 05
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 10:21

Vi har prøvet det 2 gange, og begge gange med et godt resultat.

Og ja - man ansætter medarbejderen på ganske normale vilkår som en hvilken som helst anden ansat blot med den forskel at man de første 6 måneder får støtte til vedkommende. Det lykkedes os i det ene tilfælde at få ordningen forlænget i 3 måneder, blot med et mindre løntilskud.

Når du ansætter medarbejderen, må nettotilgangen af medarbejdere i virksomheden ikke være negativ de seneste 3 måneder.

Og jeg må sgu sige at det offentlige denne gang har oppet sig. AF sørger for alt det praktiske, de kommer ud til dig og hjælper dig, og så skal man bare skrive under. Og det eneste administrative "bøwl" der er i det, er at man hver måned skal indsende en blanket for at få tilskuddet - men det overkommer man nok også lige få en små 10K om måneden

Det skal lige siges at i begge tilfælde screenede vi vores netværk for at få de rigtige medarbejdere, som var på dagpenge, så vi kendte eller havde i det mindste en god indgangsvinkel (gode referencer) til dem i forvejen. Vi fik dem ikke direkte fra jobnet eller lignende. 

Jeg synes det er en fantastisk ordning til at få flere i arbejde, og så virksomheden kan få et halvt års test på, om medarbejderen kan tjene sin løn hjem.

mvh
Søren Arnsbo

Søren Arnsbo, Stifter og CIO i VoiceArchive

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)