Danmark er netop blevet udnævnt af Forbes til at være det land i verden hvor det er bedst at lave virksomhed i! Det de har lagt vægt på i deres vurdering er bl.a. vores høje personlige frihed, den lave koruption, god beskyttelse af investorer, den høe sikkerhed for ejendomsret og en lav inflation.
Danmark ligger som sagt nummer 1 i årets undersøgelse efterfulgt af Irland, Finland USA og UK.
Det er bemærkelsesværdigt, at Irlands lave skat ikke var nok, alene, til at få en førsteplads i Amerikanernes øjne. Det understreger igen, at det er det samlede billede der for alvor tæller og at vi i den vurdering faktisk har forbandede gode muligheder som iværksættere her i Danmark.
Det er muligt du synes det, men i den samlede vurdering mener Forbes, som er et meget respekteret magasin, noget andet.
Fokuseringen på lav skat alene er dumt. Lav skat kan du også få i mange u-lande, men så følger der også så meget andet skidt med, at det samlet set slet ikke er så godt som her, hvor vi ganske vist betaler en del skat, men så tilgængæld har nogle ordnede forhold, der gør mange andre ting 100 gange lettere.
I Danmark betaler du heller ikke skat før du tjener penge - og du har endda gode muligheder for fradrag, især som iværksætter (næste nalle dine udgifter kan du trække 100% fra). Desuden får du en række gratis eller billige ydelser som iværksætter i Danmark, så 0% i skat alene kan slet ikke konkurrere med dette.
Det er så til gengæld ikke sikkert, at Danmark kåres som nr. 1 på listen over "paradis for millionærer", men det er jo også en helt anden snak end at skulle til at iværksætte en virksomhed. Det er sjælndent set, at iværksættere har ret mange penege.
Det er så til gengæld ikke sikkert, at Danmark kåres som nr. 1 på listen over "paradis for millionærer", men det er jo også en helt anden snak end at skulle til at iværksætte en virksomhed.
Helt enig, og det er helt sikkert at Danmark ikke er nr. 1 på listen over "paradis for millionærer". Men man starter vel heller ikke ret ofte en virksomhed uden et mål om at tjene penge.. altså bare som organiseret tidsfordriv eller en eller anden idealistisk ide om at gøre verden til et bedre sted uden egen vinding?
Tror jeg hellere ville have været for uden denne kåring. Jeg er faktisk ligeglad med, hvordan det er at skabe virksomhed i Danmark i forhold til i udlandet. Pt. bor jeg i Danmark og det forventer jeg at gøre nogle år endnu, og så længe jeg gør det så har jeg intet ud at at kigge uden for landets grænser. Det giver blot øget frustration når jeg tænker på, hvad jeg kunne lave i udlandet som jeg ikke kan i Danmark.
Som du også selv har skrevet om før deMib så er der mange ting som kunne og burde være bedre for iværksættere i Danmark, og jeg så gerne vi i stedet fik gjort noget ved det (fx bureaukrati) i stedet for at hvile på laurbærrene, som jeg synes de folkevalgte gør.
Vedr. skattetrykket så vil jeg meget gerne have skatte langt ned, især indkomstskatten; men fremfor nulskat så vil jeg hellere betale lidt i skat (under 20%) og så have kunder jeg kan tjene penge på (så jeg flytter ikke til Sahara eller ind i en jungle for at undgå at betale skat).
"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Jeg var engang ved at flytte til USA fordi jeg troede det var umuligt at skabe en rigtig god virksomhed jeg kunne blive virkelig rig af her. Jeg tog fejl. Det kan man godt
Jeg var engang ved at flytte til USA fordi jeg troede det var umuligt at skabe en rigtig god virksomhed jeg kunne blive virkelig rig af her. Jeg tog fejl. Det kan man godt