Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betragtes det som ansættesesforhold?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Amager
Tilmeldt 30. Jan 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 03:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er netop gået seriøst igang med det firma jeg har haft oprettet for et par år siden og har droppet mit studiejob for at kunne bruge den tid i mit eget firma. Nu står jeg så lidt i det at jeg er usikker på om jeg har nok kunder, således at det betegnes som en virksomhed.

Der er ca. 4 kunder, som er aktive og gerne vil have mig til at udføre arbejde. Dog skiller den ene kunde sig ud ved at ligge den hovedsagelige forbrug af tid. 

3 af kunderne beder hver om 2-10 timer om måneden. 

Mens den sidste ligger omtrent det der svarer til 20 timer hver måned, dette igennem en supportkontrakt, hvor der i 1-2 gange vil være videreudvikling til 120-140 timer per måned.

Kunden er ikke nogen jeg har været ansat hos og jeg står selv for al indkøb, dette være hardware, software licenser, revisor og så videre. Jeg har ikke andet end professionel kontakt, dog arbejder vi tæt.

Der bliver primært arbejdet hjemmefra. Ca.1-2 timer jeg er til møde hos kunden om måneden. 

Kan jeg komme i klemme for dette?

På forhånd tak :)

Fra Holstebro
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 07:26

Øh...

Du udføre noget konsulentarbejde / vedligeholdelse for 4 virksomheder, inden for IT eller lignene?

For det første, skal du være på deres "lønningsliste" for at være ansat. OG du skal have en ansættelseskontrakt. Så længe det ikke er tilfældet er du ikke under "ansættelsesforhold".

Iøvrigt fakturerer du vel virksomhederne, som du laver noget for? En regning for dit udførte arbejde? OG du er vel CVR registreret?

Hvis de ting er iorden... Hvorfor skulle nogen så tro, at du er ansat hos firmaet? Og i givet fald hvem skulle tro det?

"Det kan ikke gå værre end galt..."

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 08:30

Mener du er rimeligt safe her med 4 kunder, selv om den ene er stor, Betho hvis man kun har en kunde, kan det betragtes som et ansættelsesforhold i skattemæssig henseende, særligt hvis man ovenikøbet får kompensation under sygdom etc.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 09:01

Du kan læse om afgrænsningen mellem lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende i skattemæssig henseende her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102543&vId=201808&i=52&action=open#i102543

Du er ikke lønmodtager, da du ikke er i et tjenesteforhold i den forstand, at du skal følge dine kunders anvisninger mv. omkring tilrettelæggelse af arbejde, udførelse heraf mv. Du bærer endvidere risikoen for driften i form af indkøb mv.

Fra Amager
Tilmeldt 30. Jan 07
Skrevet kl. 11:59

Hej igen,

Jep jep, er momsregisteret og fakturere dem som normalt. Tænkte bare det kunne være et problem når den ene kunde stod for den største indtjening.

Mange tak for jeres svar :) 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:01

MatiasBjoerling:

Jep jep, er momsregisteret og fakturere dem som normalt. Tænkte bare det kunne være et problem når den ene kunde stod for den største indtjening.

Som andre også nævner, så er der rent skattemæssigt næppe noget problem i din konsulentvirksomhed.

Til gengæld ser jeg et andet "muligt problem" - Nemlig hvis din primære kunde en dag ikke længere har brug for dig, så er det mange æg du har liggende i samme kurv.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Amager
Tilmeldt 30. Jan 07
Skrevet kl. 14:22

Ja, helt sikkert, men mon ikke man så kan finde et normalt arbejde og får dækket sit forbrug der.:)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:15
Helt enig med de øvrige: Der er ingen tvivl om at du her er selvstændig erhvervsdrivende. Fordi du selv afholder alle udgifter, ikke får fast aflønning, feriepenge m.v. fra nogle af dine kunder men honoreres på timebasis.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)