Jeg ville skelne hvis det var fordi at han agerede som privatperson. Det kan man ikke sige at han gør. |
Greyzone:Hvis vi siger at personen reelt set har handlet korrekt, og faktisk har misset disse mails. Synes du så at din fremgangsmåde over for ham har været korrekt?
Hvis man skal vurdere, om en handling er korrekt, må man først opsætte et normsæt for denne vurdering. Jeg antager, at dit normsæt i denne sammenhæng baserer sig på at skabe så effektiv og gnidningsfri en kommunikation som muligt. Udfra denne antagelse kan jeg svare følgende:
For det første har personen ikke handlet korrekt - heller ikke i forhold til de normer, som personen selv giver udtryk for.
Forløbet er følgende:
-
Jeg sender en mail med en faktura i word-format - ikke word 10 eller noget andet fancy - bare godt gammeldags office2000. -
Jeg kvitterer med at sende en ny mail med en pdf-udgave af fakturaen.
-
Dernæst hører jeg ikke mere, før jeg sender en rykker pr. post.
-
Resten af forløbet er beskrevet ovenfor
Hvis vedkommende person herefter ikke havde til hensigt at betale, med mindre der kom en papirfaktura, ville det korrekte have været at bede om en papirfaktura - ikke blot at undlade at betale.
Konklusion: Vedkommende har ikke handlet korrekt.
For det andet har jeg ikke på noget tidspunkt hævdet, at jeg har behandlet vedkommende korrekt. Tvært imod har jeg helt åbent stået ved, at jeg har væert perfid. Det korrekte ville vel have været at sende en ny rykker på det manglende rykkergebyr og i sidste ende forsøge dette indrevet gennem retslig inkasso.
Konklusion: Jeg har heller ikke handlet korrekt.
Greyzone:men i stedet skabe et nuanceret billede af din situation
Jeg har slet ikke behov for et nuanceret billede af noget, der er så simpelt som min egen vrede og irritation. Jeg havde bare i dette tilfælde behov for at give udtryk for den - det gjorde jeg så på en efter dine begreber ukorrekt måde. Det har jeg ingen problemer med. Måske har jeg gjort nogen ked af det ved min adfærd - det har jeg heller ingen problemer med - det ville kun have kostet vedkommende 75 kr. + moms at blive fri for min perfide mail.
Du nævner et eksempel fra 4-hour workweek (som jeg ikke har læst), hvor du har respekt for den professionelle håndtering af en tilsvarende kunde. Så vidt jeg har forstået er formålet med denne bog at effektivisere sin kommunikation. Det var ikke mit formål. Mit formål var at få afløb for min irritation. Rationelt set er der ikke skrevet ét eneste fornuftigt indlæg i denne tråd - de er alle ren spild af tid.
Som kommunikationsmand hygger jeg mig nu vældig godt med det alligevel. Én af mine fritidsinteresser er perfid retorik. Læs blot mine indlæg i mlm-debatterne. Jeg får mentalt set ca. det samme ud af denne sport, som en løber får ud af en god løbetur. Og det er da herligt, at du gider bruge din tid på at forholde dig til korrekthedsgraden i mine handlinger, selv om du ikke vil "bashe" mig.
mvh Hans
Bliv gratis medlem