Jeg står i den situation at en kunde har betalt en række fakturaer - og derimellem betalt en faktura to gange - og hvad gør jeg så?
Pengene står på firmakontoen, og skal på en eller anden måde vel registreres i mit økonomisystem (E-conomic), og så skal der vel laves en kreditnota og pengene føres tilbage.
Men hvilken (type) konto skal jeg registrere denne ekstra betaling på?
Hvis du forventer at handle med kunden igen så bogfør det som en betaling (men uden at udligne med en faktura). Modregn så beløbet næste gang du modtager en betaling fra kunden.
Pengene er kundens, ingen tvivl om det, så enhver anstændig leverandør kontakter straks sin kunde og spørger, hvordan han gerne vil have beløbet tilbagebetalt - og så det kunne jo være, at han alligevel vil handle med dig igen , og siger, du bare skal lade beløbet stå på hans debitorkonto hos dig, som en forudbetaling.
I mellemtiden krediterer du, som det også er nævnt, beløbet på kundens debitorkonto hos dig (og debiterer din bankkonto), så stemmer både dit regnskab og din bank.
Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk