På trods af at jeg hører til i den kreative branche og måske derfor burde have en bærbar Mac, så må jeg indrømme at jeg sværger til IBM''s laptops.
Selvfølgelig vil en G4 Powerbook med 17" 16:9 skærm fra Apple selvfølgelig være rigtig nice at have - den har et fedt udseende, er tynd og let i forhold til sin størrelse.
Men efter at have haft et utal af forskellige bærbare computere i de sidste 10 år (Dell, HP, Apple, Compaq, Fujitsu og IBM), så har IBM bevist over for mig at deres bærbare kan holde til at blive brugt. Ikke ment på den måde at den skal kunne holde til at blive smidt rundt med - men alligevel; I og med at den er bærbar, så vil den også være lidt mere udsat for knubs end en stationær computer. I de sidste 4-5 år har jeg haft IBM T-modeller og de har alle holdt godt. Det er måske ikke det fedste design deres modeller har - og de er heller ikke letvægtere (heller ikke hvad angår prisen). Men de holder.
Min forrige IBM (en T30) tabte jeg imens jeg gik med den i hånden - i åben og kørende tilstand - direkte ned på gulvet, hvor den landede på siden. Det eneste der var imellem PC''en og betongulvet var et tyndt gulvtæppe. PC''en kørte stadig og der var intet sket andet end at der komme en 5 mm. flænge i den ene side af plastikket omkring tastaturet. Jeg er ret sikker på at de fleste billigere og mere spinkle bærbare ikke var sluppet så heldigt.
Der er heller ikke lykkedes mig endnu at slide IBM''s tastaturer op - det har jeg tilgengæld præsteret på både DELL Lattitude, Compaq pressario og især Apple''s Powerbooks (der lykkedes det mig ligefrem at slide tastaturet op på min Powerbook Duo inden garantien var udløbet).
Så jeg vil hellere betale noget ekstra og undvære et funky design og tilgengæld få en robust og stabil bærbær.