Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaler din virksomhed medielicens?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

pbtryk.dk:
Min situation (helt ærlig og uden snyd):

Uanset graden af ærlighed, er jeg helt enig i din konklusion.

mvh Hans

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange stemmer, der må gerne komme endnu flere.

Jeg er ved at lægge an til et brev til den kære kulturminister: Hos os er det nemlig sådan, at ingen medarbejdere ser TV på PC-erne i arbejdstiden. Hvis vi så undtagelsesvis skulle gøre det - det er ikke sket endnu, ville der være tale om en helt speciel begivenhed af landsdækkende/verdensomspændende interesse, det kunne f.eks. være Danmark i finalen i VM fodbold eller noget tilsvarende (det kunne også være politisk, f.eks. Obamas indsættelse som præsident eller noget andet). Jeg vil så gerne have Brian Mikkelsen til at garantere, at vi så - når vi endelig skulle få brug for det - rent faktisk kan få adgang, altså at DR1 og TV2 har båndbredde nok til, at de enkeltbegivenheder, der af af almen interesse og derfor må forventes at være overvældende populære, rent faktisk også vil nå ud til de PC-ere, vi bruger hos os. Men hvis situationen er, at vi betaler medielicens for noget, vi ikke engang kan bruge, når vi vil, så er det jo helt til grin. 

Når nu vi er ved sagen, så tvivler jeg i øvrigt på, at det bliver aktuelt at se noget på de danske kanaler. Måske man kan søge om tilladelse til at betale licens i England i stedet? Eller få spærret for DR og TV2, som vi nok klarer os udmærket uden, programfladen som helhed taget i betragtning. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette-> http://www.tax.dk/artikler/medielicens.htm 

 

Jeg kommer i øvrigt til at tænke på DRs "sortseer"-kampagner, som jo i sagens natur er ret provokerende og etisk set er dybt forkastelige, da de anklager fredelige mennesker, der slet ikke er skyldige i de postulerede anklager. I den forbindelse søger jeg den konkrete og muligvis juridiske definition af "sortseer".

Umiddelbart vil jeg mene, at en sortseer kan sammenlignes med en musik-/film-/softwarepirat. Altså en person, der skaffer sig adgang til immaterielt materiale uden at betale det anerkendte vederlag. Alle andre har en principiel adgang til også uden vederlagsbetaling at skaffe sig immaterielt materiale. Men det er jo ikke ulovligt at have adgang til at udføre en ulovlig handling. Det er ulovligt at udføre den.

Men som jeg forstår det, så findes der faktisk en væsentlig del af befolkningen, der slet ikke ser DR/TV2 - især ikke på internettet. Er de så også sortseere, til trods for at de ikke ser noget, de ikke betaler for, men blot har adgang til det?

 

Hmm.. Altid sjovt at debattere om fælles fjender :P

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

pbtryk.dk:

Jeg kommer i øvrigt til at tænke på DRs "sortseer"-kampagner, som jo i sagens natur er ret provokerende og etisk set er dybt forkastelige, da de anklager fredelige mennesker, der slet ikke er skyldige i de postulerede anklager.

Det er jeg nu ikke enig i. Så skulle jeg også finde kampagner mod at køre for stærkt i bil provokerende og etisk forkastelige fordi jeg selv holder mig inden for hastighedsbegrænsningerne? Wink

~
Anja

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

...eller mener du når de tager ud og banker på døren hos folk der ikke betaler? Confused

~
Anja

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, Anette.

Jeg er bange for, at jeg kan forudsige Brian Mikkelsens svar.
Det vil være holdt i en formel ikke debatterende tone, hvor man konstaterer de givne regler. Jeg tror ikke, du får ham til at gå ind i en debat om problemet.

Det formelle svar vil handle om, at licens netop ikke er afregning for en konkret brug af medierne, men betaling for retten til at eje et apparat, som åbner mulighed for brug af medierne. Dermed er jeres virksomheds håndtering af denne mulighed fuldstændig uvedkommende.

Der findes andre licenser, som virker lidt på samme måde. Jeg har en god ven, som er autoriseret kloakmester. Han har altså licens til at installere kloakanlæg hos folk - ét af vilkårene for denne licens er, at han skal deponere et vist beløb som sikkerhed for eventuelle fejl, han måtte lave. Hvis han ikke deponerer dette beløb, kan han ikke udnytte sin mulighed for at installere kloakanlæg - han er altså begrænset i sine arbejdsmuligheder.

Du kan jo også koble dine medarbejderes computere af internettet og lade al internetkommunikation gå gennem din egen computer derhjemme, hvorefter du transporterer de indsamlede data på brændte cd'er hen på kontoret, hvor du fordeler dem til de relevante medarbejder. Det vil spare dig for at betale medielicensen og det vil give dig nogle begrænsninger i dit arbejde.

Der findes altså glimrende argumenter for at du skal betale medielicens, selvom dine medarbejder ikke kigger TV via nettet - du betaler nemlig ikke for at de gør det, men kun  for deres mulighed for at gøre det - eller rettere for at slippe for nogle alvorlige arbejdsmæssige begrænsninger.

Når det er sagt, kan man jo diskutere rimeligheden af ordningen i flere niveauer:

  1. Burde man overhovedet betale licens - eller skulle al radio og TV finansieres ad andre kanaler?
  2. Hvilke mediemodtagere burde man betale licens for?
  3. Burde erhvervsejere af mediemodtagere være helt eller delvist fritaget - og efter hvilke kriterier?
  4. osv.?

Den diskussion hører til i en offentlig debat - som f.eks. her - og beslutningen hører til i Folketinget, som har haft debatten, og som er kommet frem til at den nuværende ordning er den mest velegnede. Folk som er uenige, må så gøre opmærksom på deres uenighed - som du gør det - og huske på deres uenighed, når valgdagen igen oprinder.

Held og lykke med dit forehavende - det vil hjælpe mange, hvis det lykkes.

mvh Hans

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Hans. Selv mener jeg jo, at der er tale om to meget konkrete spørgsmål, som kan svares med ja/nej:

1. Hvis man blokerer for de landsdækkende kanaler (det kan man, se f.eks. http://laugesen.org/wordpress/2006/11/21/tele2-l%c3%a6gger-sig-ned/), er man så fritaget, eller vedrører medieskatten ikke DR/TV2 men retten til at bruge internettet generelt? Afledt heraf: Hvis det ikke handler om de stationer, hvorfor er det så dem, der skal have pengene.

2. Har de båndbredde nok, når det virkelig gælder.

Så jeg forventer naturligvis klare ja/nej svar fra ministersekretariatet :-)

 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil nu mene det er svært at komme med et konkret svar på spørgsmål nummer to. Naturligvis har den en overkapacitet i forhold til det normale forbrug, men har de kapacitet til hvis hele Danmark loggede ind og kiggede med over nettet? Nej, det er ikke realistisk.

Eftersom det ikke er til på forhånd at sige hvor mange der vil kigge med, så kan man jo umuligt komme med et sikkert svar på spørgsmålet - kun tage udgangspunkt i de beregninger der sikkert er lavet omkring forventet forbrug ved større begivenheder, og skulle disse beregninger være forkerte så ville svaret jo anyway være forkert.
Side 2 ud af 2 (19 indlæg)