Jeg tror sku' de har bogen oppe på mit arbejde. De taler hele tiden om det der 80%/20% forhold i rigtig mange henseender. Jeg vil lige høre dem ad imorgen ;-)
Jeg ville nok vælge en prismodel hvor prisen er inklusiv alt - Det er mere overskueligt end at det koster xx kroner for rammen yy kroner for at du putter den i en papkasse og zz kroner for at gå på posthuset med den og sørme også vv kroner i porto.
Jeg synes ikke der er noget galt i at oplyse at rammerne laves i puljer der laves hver onsdag i hver uge, hvorfor leveringstiden kan være op til 9 dage, eller noget i den stil.
Så længe det er meldt ærligt ud og der er en god begrundelse, så ser jeg ikke noget problem i det, det ville være meget værre hvis du lover 2 dages levering, og så først leverer efter 9 dage.
Det rigtige må være at teste over en periode, hvilken af modellerne der giver dig den rigtige forretning. At tage mere per ordre har den fordel at der ikke er palds til misforståelser. Prisen er den ene ting folk aldrig er i tvivl om. Lang ventetid kan derimod give en del forespørgsler om hvornår varen kommer.
Laver du dem en gang om ugen, ville jeg skrive på hjemmesiden at du modtager dem fra din producent hver onsdag (fx). Det ser bedre ud end at du "vælger" at lade kunden vente.
Men test. Du kan altid sætte prisen ned hvis du får sat den for højt op, og du kan også altid forkorte leveringstiden igen.
Jeg tror jeg har fundet det leje som virker bedst. Og det er faktisk nok det leje som det oprindelig lå på fra starten for jeg kan se at ordretilgangen er faldet 'betragteligt' efter jeg har hævet portoen 20-25% og stykprisen ca 15%.
Men jeg arbejder videre med at justere på priserne og så kan det jo være jeg ender dér hvor jeg startede, men så er det da prøvet af. Og hvis det ender ud med de samme priser, så må jeg ændre på det sidste parameter, nemlig leveringshastigheden.
Jeg sad og talte med min revisor om muligheden for at indføre et 'ekspres-gebyr', dvs. at man f.eks. normalt har 8-10 dages leveringstid og mod et ekstra beløb pr. produkt kunne leveringstiden så sænkes til måske 3 dage.
Er der nogle der har erfaring med dette? og ved om folk er villige til at betale ekstra for at få varerne hurtigt?
Kan det give mere badwill end goodwill at gøre det således?
Jeg er snart færdig med at implementere brugen af Google Analytics så jeg kan se hvad jeg sælger, hvor meget, hvordan folk er kommet ind på mit site, hvad mine Adwords kampagner koster mig pr. salg osv.
Hvis man vil justere på nogle ting, så skal man også have 100% styr på hvilke ting der ændrer sig, også selvom det kun er meget små ændringer.
Der er ved at være ret godt styr på det efterhånden, så næste projekt tror jeg bliver at lege lidt med Google værktøjerne til at lave forskellige landingssider og se hvordan det spænder af og på den måde afprøve forskellige ting af, herunder ekspres-gebyrer, priser, design osv.
Jeg er snart færdig med at implementere brugen af Google Analytics så jeg kan se hvad jeg sælger, hvor meget, hvordan folk er kommet ind på mit site, hvad mine Adwords kampagner koster mig pr. salg osv.
Hvis man vil justere på nogle ting, så skal man også have 100% styr på hvilke ting der ændrer sig, også selvom det kun er meget små ændringer.
Der er ved at være ret godt styr på det efterhånden, så næste projekt tror jeg bliver at lege lidt med Google værktøjerne til at lave forskellige landingssider og se hvordan det spænder af og på den måde afprøve forskellige ting af, herunder ekspres-gebyrer, priser, design osv.
Lyder fornuftigt at få styr på salgene på den måde, en idé var evt at nedjustere beløbet du giver pr. salg, så vil det jo automatisk falde. Dog skal du passe meget på med at lave split-tests med forskellige priser, da det meget let kan gå galt og blive vendt mod dig selv! Fx hvis prisen diskuteres på et forum eller vendes over ligusterhækken.