> kan man köpa en bil med 200 kmh som topfart när man inte får köra så fort?
Hvis man mener verden ender i Padborg, så har du ret. Men i f.eks. Tyskland er der strækninger hvor du gerne må køre 200 km/t.
> Om man har oturen att skada andra med sin bil så betalar försäkringen även om det är försäkrings tagarens fel.
Nej, det er ikke korrekt. Der er situationer hvor forsikringen IKKE betaler - f.eks. hvis du er meget fuld, eller som de plejer at skrive i forsikringerne: "selvforskyldt beruselse" (og nej, det er ingen undsklydning at vennerne "tvang" 20 guldøl i dig)
> Olyckor i trafiken. Hur exakt gick dom till?
Det er dokumenteret masser af gange af fart dræber. Højere fart giver flere dræbte. Så enkelt er det faktisk. Det var da også derfor et regeringen valgte at løbe fra deres løfter før valget om højere hastighed på motervejene. Da de først fik beregningerne ind på bordet, fra dem der har forstand på trafik-data, blev de nødt til at sige nej - ingen af politikerne ville bryde sig om ved næste valg, at skulle forsvare de konkrete trafik-drab der var kommet som en direkte følge af nye hastighedsregler.
> uagtsomt manddrab
Jeg mener at loven burde laves om, så der ikke længere er tale om "uagsomt" manddrab i disse sager. Det er ikke uagsomt, når man kører som en idiot. Det ville svare til at kalde det uagsomt hvis jeg stiller mig ind på Rådhuspladsen med et maskingevær og skyder løs til højre og venstre med det resultat at folk falder døde om omkring mig. Det er sgu ikke uagsomt - det er manddrab. På samme måde, som hvis man vælger at køre bil skidefuld eller helt uforsvarligt i øvrigt. |
Dato: 4/16/2006 1:40:40 PM Forfatter: Mikkel deMibJeg mener at loven burde laves om, så der ikke længere er tale om ''uagsomt'' manddrab i disse sager. Det er ikke uagsomt, når man kører som en idiot. Det ville svare til at kalde det uagsomt hvis jeg stiller mig ind på Rådhuspladsen med et maskingevær og skyder løs til højre og venstre med det resultat at folk falder døde om omkring mig. Det er sgu ikke uagsomt - det er manddrab. På samme måde, som hvis man vælger at køre bil skidefuld eller helt uforsvarligt i øvrigt.
Lige præcis...
Bliver forfærdet over at læse, at den 19 årige der i går valgte at køre ca. 130 på en lille landevej, "kun" bliver sigtet for uagtsomt manddrab. I mine øjne er intet mindre end mord - på samme måde som hvis jeg kommer hjem fra byen og skyder den fyr der ligger med min kæreste. Den unge mand traf et valg og accepterede en risiko for at blive morder, da han kørte på den måde.
Kender udemærket det stykke vej og oversigtsforholdene er så elendige, at man ikke bør køre mere end 50! Nu kender jeg ikke alle omstændighederne, men havde knægten kørt 90/100/110/120 havde uheldet formentlig fået den samme udgang. Det er self ren spekulation, men med det kendskab jeg har til den strækning, ser jeg det ikke som usandsynligt.
Kender udemærket det stykke vej og oversigtsforholdene er så elendige, at man ikke bør køre mere end 50! Nu kender jeg ikke alle omstændighederne, men havde knægten kørt 90/100/110/120 havde uheldet formentlig fået den samme udgang. Det er self ren spekulation, men med det kendskab jeg har til den strækning, ser jeg det ikke som usandsynligt.