Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Se det her koncept

Side 10 ud af 10 (97 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :
> kan man köpa en bil med 200 kmh som topfart när man inte får köra så fort?

Hvis man mener verden ender i Padborg, så har du ret. Men i f.eks. Tyskland er der strækninger hvor du gerne må køre 200 km/t.

> Om man har oturen att skada andra med sin bil så betalar försäkringen även om det är försäkrings tagarens fel.

Nej, det er ikke korrekt. Der er situationer hvor forsikringen IKKE betaler - f.eks. hvis du er meget fuld, eller som de plejer at skrive i forsikringerne: "selvforskyldt beruselse" (og nej, det er ingen undsklydning at vennerne "tvang" 20 guldøl i dig)

>  Olyckor i trafiken. Hur exakt gick dom till?

Det er dokumenteret masser af gange af fart dræber. Højere fart giver flere dræbte. Så enkelt er det faktisk. Det var da også derfor et regeringen valgte at løbe fra deres løfter før valget om højere hastighed på motervejene. Da de først fik beregningerne ind på bordet, fra dem der har forstand på trafik-data, blev de nødt til at sige nej - ingen af politikerne ville bryde sig om ved næste valg, at skulle forsvare de konkrete trafik-drab der var kommet som en direkte følge af nye hastighedsregler.

> uagtsomt manddrab

Jeg mener at loven burde laves om, så der ikke længere er tale om "uagsomt" manddrab i disse sager. Det er ikke uagsomt, når man kører som en idiot. Det ville svare til at kalde det uagsomt hvis jeg stiller mig ind på Rådhuspladsen med et maskingevær og skyder løs til højre og venstre med det resultat at folk falder døde om omkring mig. Det er sgu ikke uagsomt - det er manddrab. På samme måde, som hvis man vælger at køre bil skidefuld eller helt uforsvarligt i øvrigt.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:48

Dato: 4/16/2006 1:40:40 PM Forfatter: Mikkel deMibJeg mener at loven burde laves om, så der ikke længere er tale om ''uagsomt'' manddrab i disse sager. Det er ikke uagsomt, når man kører som en idiot. Det ville svare til at kalde det uagsomt hvis jeg stiller mig ind på Rådhuspladsen med et maskingevær og skyder løs til højre og venstre med det resultat at folk falder døde om omkring mig. Det er sgu ikke uagsomt - det er manddrab. På samme måde, som hvis man vælger at køre bil skidefuld eller helt uforsvarligt i øvrigt.

Lige præcis...

Bliver forfærdet over at læse, at den 19 årige der i går valgte at køre ca. 130 på en lille landevej, "kun" bliver sigtet for uagtsomt manddrab. I mine øjne er intet mindre end mord - på samme måde som hvis jeg kommer hjem fra byen og skyder den fyr der ligger med min kæreste. Den unge mand traf et valg og accepterede en risiko for at blive morder, da han kørte på den måde.

Kender udemærket det stykke vej og oversigtsforholdene er så elendige, at man ikke bør køre mere end 50! Nu kender jeg ikke alle omstændighederne, men havde knægten kørt 90/100/110/120 havde uheldet formentlig fået den samme udgang. Det er self ren spekulation, men med det kendskab jeg har til den strækning, ser jeg det ikke som usandsynligt.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Dato: 4/16/2006 1:11:05 PM Forfatter: Casper Sigaard
Dato: 4/15/2006 9:34:20 PM Forfatter: Tommy
''Hastighed måske op på lige veje Billister skal have lov til at køre 90 eller måske 100km/t på lige vejstrækninger med gode oversigtsforhold og få vejkryds, mener venstre.
I følge Berligske Tidende overvejer partiets medlemmer af Folketingets Trafikudvalg at bede transportminister Flemming Hansen (K) om at iværksætte en screening af samtlige statsveje, så der kan indføres differentierede fartgrænser, som alene fastsættes ud fra lokale sikkerhedsvurderinger. Det vil betyde højere hastighed på veje med få ulykker mens hastigheden begrænes på veje med mange ulykker.'' Kilde (som jo ofte skifter indhold): http://ttv.tv2.dk/index.php?side=148

Påkørslen skete ved en bakketop, som er vanskelig at overskue, og en bilin­spektør vurderer, at bilens fart var oppe på 130 kilometer i timen. Det var den 20-årige bilist selv, der anmeldte ulykken. Bilisten vil nu blive sigtet for bl.a. uagtsomt manddrab. http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3983562

Du må uddybe det citat, hvis du mener det kan bruges til noget i forlængelse af min historie?
Han kører 20km/t hurtigere på en strækningen med bakketoppe (så udmærket klippet på tv2 fra morgenen af), end jeg forsvarer på en 14km lang strækning uden bakker eller sving og kun en sidevej samt et par rastepladser.

At der er idioter der mener at 130km/t er den korrekte hastighed til både stilleveje og snoede landeveje, er ikke så voldsom interessant - de ryger i kategorien med spritbillister. Udgangspunktet var desuden siden der ikke engang dækkede bøder op til 130km/t, så det er helt ude på et sidespor.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:56
Dato: 4/16/2006 1:50:45 PM Forfatter: Tommy
Du må uddybe det citat, hvis du mener det kan bruges til noget i forlængelse af min historie?
Han kører 20km/t hurtigere på en strækningen med bakketoppe (så udmærket klippet på tv2 fra morgenen af), end jeg forsvarer på en 14km lang strækning uden bakker eller sving og kun en sidevej samt et par rastepladser.
At der er idioter der mener at 130km/t er den korrekte hastighed til både stilleveje og snoede landeveje, er ikke så voldsom interessant - de ryger i kategorien med spritbillister. Udgangspunktet var desuden siden der ikke engang dækkede bøder op til 130km/t, så det er helt ude på et sidespor.

Det var også for at sætte det på spidsen !! Og ikke for at angribe dig eller dit citat. Der er altid to sider af samme sag.
Er godt klar over man ikke kan sammenligne de to ting. Men som jeg også har skrevet i mit forrige indlæg, så er de tilladte 80 helt ude i hampen sådan et sted. Men OK, det stod jo ikke i mit citerede indlæg!

Men, Tommy, beklager bevisførelsen uden kommentar - lod mig nok rive med
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:08

Dato: 4/16/2006 1:55:45 PM Forfatter: Casper Sigaard

Det var også for at sætte det på spidsen !! Og ikke for at angribe dig eller dit citat. Der er altid to sider af samme sag. Er godt klar over man ikke kan sammenligne de to ting. Men som jeg også har skrevet i mit forrige indlæg, så er de tilladte 80 helt ude i hampen sådan et sted. Men OK, det stod jo ikke i mit citerede indlæg! Men, Tommy, beklager bevisførelsen uden kommentar - lod mig nok rive med

Sådan som jeg læser det, mener jeg næsten at det understøtter mit citat. Vi har selv en strækning magen til, som jeg selv har kørt mellem Thisted og Ballerum - den strækning og den fra nyheden egner sig ikke til at kører mere end 40-50km/t, hvilket normalt er den hastighed jeg ligger på selvom det tilladte er 80km/t. Med den nye lov vil sådan en strækning få sænket hastighedsgrænsen - hvis jeg kørte 80km/t der og slog pigen og far ihjel, var jeg så ikke også et dumt svin? Eller er det så iorden fordi jeg blindt følger statens fastsatte hastighedsgrænser? (Du skriver at resultatet nok ville være det samme med 90-100-110-120km/t.. jeg vil tillade mig at tilføje 80km/t).
Jeg kan jo ikke tale for alle danskere, men jeg mener selv at man må være i stand til at foretage en vurdering indenfor rimelighedens rammer.

Jeg ved udmærket godt at ovenstående ikke kan laves om til nogen gylden regl eller implementeres i lovgivningen, det er heller ikke det jeg stræber efter. Jeg mener bare det er for unuanceret at gå ind og sige, at alle der kører 85km/t er psykopater, der bedst kan sammenlignes med seriemordere.

Det er igen blevet forbudt, at kopiere fra et digital medie til et andet. Derfor tillader jeg mig nu alligevel, at kopiere indholdet af mine cd'er, over på min Creative mp3-afspiller, så jeg kan have musik med mig på min løbetur... det er endnu et lovbrud, som sikkert forarger alle dem der mener at hele loven skal overholdes (jeg ved godt det er en ufølsom sammenligning, men mener ikke at den er mere malplaceret end sammenligninger med voldtægtsforbrydere).

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:37

Man har ifølge færdelsloven altid pligt til at køre efter forholdene, og det kan sagtens betyder at man skal køre langsommere end det faktisk er tilladt. Det er der intet nyt eller underligt i.

Jeg synes ulovlig kørsel, der påviseligt fører til dødsfald, er mere rimelig at sammenligne med andre former for rovmord, end overtrædelse af Ophavsretsloven. Jeg synes også Ophavsretsloven skal overholdes, men det er svært at komme udenom, at konsekvenserne af brud på denne er langt mindre skadelig end brud på færdselsloven kan være.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:04

Tommy

Jeg tror ikke, myndighederne vurderer hver eneste meter landevej, men jeg kender eksempler på, at amtets vejafdeling har forbudt at etablere udkørsel til en amtsvej, med den begrundelse at udkørslen skulle placeres i indercirklen på et sving, hvilket ville nedsætte udsynsforholdene - især hvis der senere blev etableret beplantning omkring udkørslen. Denne problematik kan jeg sagtens sætte mig ind i, men jeg ville ikke selv have kunnet regne den ud. De folk, som beskæftiger sig med den slags, analyserer trafikuheld og deres årsager - det gør de for at beskytte os alle mod død og lemlæstelse.

I langt de fleste tilfælde vil det gå godt at køre 110 km/t på Bygholm Vejle, og du argumenterer med, at du har kørt der mange gange med den hastighed, uden at der er sket noget.

På en strækning lige syd for Thisted har jeg oplevet følgende, hvor jeg er lykkelig for, at jeg kun kørte 80:

Det er en decemberlørdag nat. Klokken er ca. 2.00 og jeg har været til fest i Aalborg. Jeg er naturligvis ædru og kører ordentligt- vejen er fuldstændig tom bortset fra en enkelt bil ca. 500 m bag mig. Der er mørkt, jeg kender vejen som min egen bukselomme, og hvis jeg skulle "køre efter forholdene" ville 100 eller 110 km/t være relevant. Det triller bare derudaf, og jeg er nået knap 20 km syd for Thisted, da jeg ser en mørk skikkelse i rabatten i højre side. Jeg ser skikkelsen temmelig sent, men når at konstatere, at det er en kvinde i sort tøj. Min opmærksomhed skærpes, idet jeg nærmer mig. Ca. 2 sek. efter, at jeg har set hende, er jeg henne ved hende. Jeg har endnu ikke nået hverken at tage farten af eller trække ud. Med ét kommer hun ud på kørebanen umiddelbart foran mig. Jeg har været på glatførekursus for nylig, så jeg reagerer rigtigt - jeg styrer udenom uden at bremse.  Jeg er nu temmelig rystet. Jeg kigger efter, om bilen i bakspejlet stadig er der - det er den ikke. Jeg bliver nervøs for, om den bil måske har ramt hende, så jeg vender om for at overskue situationen. Da jeg kommer ca. 1 km tilbage ser jeg en bil der står kastet skråt ud i rabatten i den modsatte side går, hvad jeg vurderer er et beruset par - sikkert fra samme fest som pigen i sort. Jeg kører forsigtigt forbi, vender bilen og standser bag den "mystiske" bil. Jeg kan ikke se hverken fører eller nogen påkørte. Jeg forstår ikke situationen - jeg er delvist i chok. Jeg kører forsigtigt forbi det berusede par, og er i vildrede om, hvad jeg skal stille op. Jeg holder ind på næste rasteplads og ringer til politiet. De fortæller mig, at de allerede er på vej derud. En anden bilist har meddelt, at han fastholder en pige, som forsøger at begå selvmord ved at kaste sig ud foran de forbipasserende biler. De vil vide, om jeg kender pigen - det gør jeg ikke. Da jeg endelig kommer hjem - en halv time senere - ringer politiet mig op, og kan fortælle, at de nu har pigen i deres varetægt. Hun er meget beruset og meget deprimeret og meget selvmordstruet.

Hvis jeg havde kørt blot en smule hurtigere, var hendes selvmord lykkedes. Jeg kunne være blevet dømt for uagtsomt manddrab, og mine børn kunne have oplevet at vågne til en rigtig dødsulykke. Måske ville min bil være havnet i grøften og have skadet min familie.

Hvis ikke der havde været selvmordskandidater, hjorte, trehjulede cykler eller andet uventet på vejen, ville 110 km/t sikkert have været en fin idé. Jeg er til stadighed glad for at jeg kørte 80 (hvilket i øvrigt også kunne have vist sig at være for hurtigt).

Med den historie vil jeg afslutte mine forsøg på at forklare, hvor vanskelig en sag det er at vurdere de trafikale forhold, hvorfor jeg vælger at holde mig til myndighedernes forskrifter, idet myndighederne har de faglige forudsætninger for at vurdere den slags.

mvh Hans
Side 10 ud af 10 (97 indlæg)