Hvorfor besvære sig med at beregne, idet det er omsætningen der ligger til grund for beregning af avancen på din forretningsplan.. Når man nævner en avance er det ikke ensbetydende med, at du skal følge leverandørens salgspriser, for du kan selv bestemme om avancen skal være 5 - 10 - 15 - 20 - 50% Er leverandøren en grossist eller er han detailsælger? Er han grossist, er det nok din indkøbspris han skilter med excl. moms Er han detailsælger, er det hans salgspris incl. moms han skilter med.. Derfor skal du først afklare, hvilken gruppe han tilhører, så spørg til hvad du skal give for varerne og du finder mange svar på dine problemer heri.. |
Mange mange tak for jeres svar det har været en stor hjælp.
Det er måske lidt fjollet, men jeg havde ikke tænkt over at momsen kun skulle betales én gang. Jeg havde regnet med at jeg skulle betale 10kr. for hver vare til 50kr. jeg solgte til kunderne. Men jeg skal jo selvfølgelig kun betale det resterende momsbeløb ud af de 50 kr. Jeg har betalt leverandøren 8 kr. i moms og de sidste 2 kr. skal jeg betale. (eller rettere min kunde skal betale). FORSTÅET !!!!
Dog kan jeg se at der er lidt forskel på hvordan jeg udregner avancen.
1.2 / 40 = 33,33 kr købspris.
eller
20% af 40kr. = 32 kr. købspris.
Godt nok kun 1.33 kr. i forskel men det render da op i årsregnskabet.
Igen mange tak for jeres svar !!!