Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avance

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 13. Apr 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er i gang med at udarbejde min forretningsplan og det har været forholdsvis let at beskrive min eksistensberretigelse og markedet omkring min forretning, men nu er jeg nået til økonomien og jeg befinder mig i et stort sort hul, som jeg ikke kan komme op ad. Her kommer mit første problem:

Jeg har haft kontakt til en leverandør af det produkt jeg gerne vil sælge. Af en eller anden grund ville han ikke helt ud med hvor meget produktet koster, men han fortalte at jeg skulle regne med en avance på omkring 20%.

Jeg aner ikke, hvordan jeg skal regne ud, hvad min udgift er på køb af produktet eller om min købspris er med eller uden moms ??

Håber lidt nogen vil hjælpe. Her er lidt tal at regne på:

Mit produkt koster i butikken 50 kr. (dvs 40 kr. uden moms)

Jeg skal regne med en avance på 20%

1: Hvad er min købspris ??? og hvordan regner jeg den selv ???

2: Er den købspris med eller uden moms ???

3: Og til sidst er Avance (i %) det samme som dækningsgraden ???

Som I sikkert kan kan se omhandler mit problem ligeså meget moms. Jeg synes jeg har store problemer med at finde ud af hvornår jeg skal medregne moms i mine regnestykker. Det er jo rimelig stor udgift.

På forhånd mange tak for jeres svar!! 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 22:05

Moms er ikke en udgift. Det er en afgift, som du opkræver hos forbrugeren, når du sælger varen.

Du skal altid arbejde med priser excl. moms, også når du beregner avance, så hvis din salgspris er 40 kr. ex.moms og din avance 20%, så er din købspris 33,33 kr. ex moms

33,33 + 20% er nemlig = 40,- (regnes som 33,33 * 1,2)

Din avance kaldes også bruttofortjeneste og har ikke noget med dækningsgrad at gøre. Men det er næste skridt. Få lige styr på det med priser og moms, inden du bekymrer dig om det.

Venlig hilsen
Ole

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 22:07

Og hvis din leverandør ikke vil ud med hvad produktet egentlig koster, så pas på. Det lyder useriøst! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hej! Ja...Bruttoavance er identisk med dækningsbidrag(dækningsgrad).
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:37

Det er mest almindeligt, at nu får oplyst priser uden moms, når du taler med leverandører, da de også ved, at du trækker momsen fra. I dit driftsbudget skal du aldrig medtage moms i noget. Det er kun i dit likviditetsbudget, skal du bruge momsen. Bemærk at moms kun er en udgift, hvis du ikke kan trække det fra - og da du sandsynligvis skal være momsregistreret, er det bare en størrelse, du har med i dit likv.budget.

Hvis sælger en vare for 40 kr. og du mener, at leverandørens oplysning er korrekt ved denne pris beregnes avance ved at du tager 20% af salgsprisen og de 80% er så din kostpris. Dvs. at din avance er 20% af 40 kr. = 8 kr. Din kostpris er da 32 kr.

Dækningsbidraget er det beløb, der skal dække dine faste omkostninger og overskud. Dvs omsætning - variable omk. (altså omkostninger, der egentlig har en direkte sammenhæng med din omsætning). Vareforbrug afhænger jo direkte af, hvad du sælger. Reklameomkostninger kan tages med og nogle steder mener man ikke, at det er en variabel omkostning. Det er en vurderingssmag. Men bare du har omkostningen med, så er det lidt ligemeget hvor du placerer den i relation til budgettet. Kun hvis du har mulighed for at sammenligne dækningsgraden i forhold til andre. Dækningsgraden er dækningsbidraget i forhold til din omsætning.

Så nej, avance og dækningsgrad er ikke det samme (men nogen gange er det samme tal).

Hilsen Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 09:42

deside.dk:

Og hvis din leverandør ikke vil ud med hvad produktet egentlig koster, så pas på. Det lyder useriøst! 

Jeg kan forestille mig at en leverandør får en masse forespørgsler - og han/hun kan ikke nødvendigvis vurdere om der er tale om en seriøs eller ej, så derfor kan jeg forstå, at man forskellige steder holder kortene tæt på kroppen. Indgår du i en mere reel forhandlingssituation er det ikke en hemmelighed. Hvis det her er tilfældet - ja så er det useriøst. Men ikke på nuværende tidspunkt.

Hilsen Jakob

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 09:49

JakobN:
Dvs. at din avance er 20% af 40 kr. = 8 kr. Din kostpris er da 32 kr.

Vær opmærksom på om leverandøren beregner de 20% af din kostpris eller af din forventede salgspris. Det gør jo en forskel. Hvis det er af salgsprisen, så har Jakob ret. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:59

Hej!

Ikke enig...i denne konkrete situation, vil tallene være identiske.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:04

deside.dk:

Vær opmærksom på om leverandøren beregner de 20% af din kostpris eller af din forventede salgspris. Det gør jo en forskel. Hvis det er af salgsprisen, så har Jakob ret. 

Det kan være en ide at se på, hvad samme varer, som du vil forhandle, koster andre steder og bruge det i dine beregninger. Egentlig ved vi ikke hvilken købspris eller salgspris, der anvendes til beregning af leverandørens avancestørrelse. Derfor bliver dit regnestykke med al sandsynligvis forkert uanset hvad. Leverandøren anvender de tal, han kender i forvejen og hvis du som sagt ser på, hvad andre tager (og finder et gennemsnit), så har du en forventet avance. Eksempelvis hvis andre normalt tager 60 kr. og du vil tage 40 kr., så vil din avance blive noget mindre end 20%.

Hilsen Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:13

Peter - Revisor:

Hej!

Ikke enig...i denne konkrete situation, vil tallene være identiske.

Det kan du ikke udfra de foreliggende oplysninger konkludere, da du ikke ved om der er andre variable omkostninger. Det var derfor at jeg udspecificerede det. Men hvis kunderne kommer forbi og henter varen som den er uden noget andet (indpakning, måske forsendelse, reklame (gratis gaver ved køb) og meget andet), så vil tallene være identiske.

Hilsen Jakob

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)