Jes 30! Du skal SGU ikke blive flabet vel? Jeg har på ingen måde provokeret dig, så hold lige tonen. |
Prøv at læse dette:
Jes 30! Du skal SGU ikke blive flabet vel? Jeg har på ingen måde provokeret dig, så hold lige tonen. |
Prøv at læse dette: |
Til Aminoer: Advokat Ole Krabbe, Ret&Råd i Silkeborg skriver: "Da det er lidt svært helt præcist at beskrive hvad en SMBA egentlig er for en størrelse, skal der dog ikke meget til, før en SMBA skal registreres på samme måde som aktie- eller anpartsselskaber, andelsselskaber eller kommanditselskaber. Indledningsvist vil jeg sige, at Ole Krabbe næppe kan betegnes som en førende kapacitet inden for dette område, og han med garanti aldrig har haft praktisk erfaring med SMBA-selskaber, men lad os tage hans argumenter et for et. Argument 1) "Det er svært at beskrive, hvad et SMBA-selskab er." Dette er ukorrekt. Jeg vil henvise til en bog skrevet af Erhvervs- og Selskabsstyrelsens folk, der hedder "Erhvervsdrivende Virksomheder". SMBA-selskaber er aktielignenede selskaber og beskattes som aktieselskaber, jf. selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2. Argument 2) "Der gælder ingen baggrundsret at falde tilbage på, hvis noget skulle gå i årdknude" Hvis selskabet de facto køre som et een mands selskab, så er udgangspunkt, at jo færre regler desto bedre. Mange af reglerne i ApS-lovgivningen er jo kun til besvær. Men nu kommer den helt store fordel for SMBA-selskaber. Man bestemmer selv, hvilke regler, der skal være gældende. Hvis man syntes, at nogle af ApS-reglerne er hensigtsmæssige, så kan man blot indføje dem i vedtægterne. Man kan således tage alle fordelene for ApS-loven og dumpe alle ulemperne. Argument 3) Selskabsformens ry er dubiøs. Rent vrøvl. SMBA-selskaber har slet ikke noget ry overhovedet, da de har være været meget lidt kendt. Og derudover er der ingen, der interesserer sig for, hvilken juridisk form du opererer i. Jeg har selv et SMBA-selskab og et ApS-selskab, og mine kunder mv. er fuldstændig ligeglade med hvilken type selskab jeg har. Odense Lufthavn, og Tryg Forsikring er iøvrigt SMBA-selskaber. Argument 4 SMBA-selskaber er dyre at sifte. Ja det koster typisk 5.000 kr., men man sparer minimum 10.000 kr. i revisorudgifter om året. Jeg syntes Aminoerne herinde skulle gå ind på www.CVR.dk og skrive "SMBA" og så henvende sig til nogle af SMBA-kunderne og spørge og de har fortrudt.
|
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Jeg forstår ikke Ole Krabbes råd om at lave et Ltd. istedet for et SMBA. Hvis man som Thorbjørn siger holder sig til simple regler, så er SMBA ikke noget problem.Der er nogle af fordelene jeg skal have studeret nærmere da jeg er bosiddede i sverige. |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Jeg må indrømme at jeg godt forstår Peter. Det er i den grad irriterende at se på hvordan forskellige tråde konstant bliver spammet med skriverier om SMBA selskabernes fortræffeligheder. Ikke nok med det. Nu er en af dem også begyndt at spamme Annette Sands hjemmeside. Nu skriver Niels Henriksen at det her med Ltd. eller SMBA er noget han skal have undersøgt da han er bosiddende i Sverige. Til det vil jeg jo sige at det måske var noget man skulle have undersøgt inden man besluttede sig for at etablere et SMBA og nogle ting som han burde være rådgivet om hos de mennesker som stiftede hans selskab. Med hensyn til Niels spørgsmål så kan vi vel hurtigt føre den tilbage ved at spørge: Og skulle vi så lige tage og svare på mandens spørgsmål: Et interesentskab er en virksomhed som ejes og drives af to eller flere personer . Taler vi om en virksomhed som du selv driver/ejer er det ikke et interessentskab men en enkeltmandsvirksomhed. En omdannelse til anpartsselskab kan ske ved en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse, hvorved der ikke udløses skat ved omdannelsen. I stedet indtræder selskabet i indehaverens skattemæssige sted med hensyn til de skattemæssigt nedskrevne værdier på driftsmidler etc. Selskabets indskudskapital på de 125.000 kr. tilvejebringes således via de værdier som står i virksomheden. Det er det som Martin sigter efter i sit spørgsmål, og der er det jo påfaldende at Niels Henriksen opfordrer ham til at lave et SMBA i stedet for, og derved tilsyneladende totalt overser det faktum at man netop ikke kan lave en skattefri virksomhedsomdannelse til et SMBA. Desværre er løbet jo nu kørt for 2008, som følge af alt det her SMBA snak, og konsekvensen er at Martin pænt må vente med at omdanne sin virksomhed til selskabsform til 1.1.2009, selvom han allerede stillede spørgsmålet den 3/6 2008, på et tidspunkt hvor flere af de som nu har fået omdannet deres virksomhed til anpartsselskab, endnu ikke havde taget beslutningen. Iøvrigt går der rygter i revisorkredse om at kravet om minimumskapital i et anpartsselskab vil blive fjernet ved den næste revision af anpartsselskabsloven. Så det kunne da være at de herrer skulle overveje at sadle lidt om i deres forretningsstrategi. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hvad kalder du så de tusindvis af skriverier af dig selv og visse andre flittige Amino-skriventer? Hvad skete der med dit CENSUR-program?
Dette udsagn sværter andre uden begrundelse. Skattearbitrage og udflytning er helt legitimt og det er det til det ekstreme høje skattetryk i Danmark for personlig indkomst, som er den vigtigste faktor i den eventuelle destruktion af den såkaldte velfærdsstat, som vi kender den.
Det behøver man heller ikke.
Hvad med det sikre? Dette er HVIS der kommer en lovændring. Og hvad så med de mange andre byrder? MVH fra Ejler Ottesen
|
Har undersøgt det jeg skulle og er tilfreds med det jeg har.
Er det lovligt? ja eller nej. Hvis ja, så lad det ligge.
Så hvis du selv driver et ApS, så er det en enkeltmandsvirksomhed?
Kan godt være jeg har misse noget, men min anbefaling har været at OPRETTE ikke OMDANNE til et SMBA netop pga. de fordele der er i det fremfor et ApS. Her tænker jeg på at man evt. lukker sit enkeltmandsfirma og opretter et smba istedet.
Og hvor vil fordelen for at ApS SÅ være fremfor et smba? Den vil jeg gerne lige have uddybet. Er problemet ikke det, at et smba er en forholdsvis ny konstruktion og at der ikke er krav om egenkapital? Hvis man fjerner minimumskapital i et aps hvad vil fordelen så være fremfor et smba? Dén vil jeg gerne have at du lige uddyber så jeg kan forstå det. |
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Ja men man lukker ikke bare en personlig virksomhed eller et interessentskab og lægger aktiviteten over i et SMBA eller et ApS. I langt de fleste situationer udløser det skat. Fordelen ved en skattefri virksomhedsomdannelse er netop at man undgår denne skat ved omdannelsen fordi den skydes over i selskabet. Et ApS er en selvstændig juridisk enhed og derved ikke en personlig enkeltmandsvirksomhed. Et SMBA er også en selvstændig juridisk enhed hvis det ellers opfylder betingelserne i selskabsskatteloven. Ejler: Jeg skriver ligesom om andet end SMBA selskaber, herunder svarer på de ting som folk spørger om og det vil jeg ikke just kalde spam. Det gør du ikke Ejler. Du skriver kun om SMBA selskaber. Skattearbitrage og udflytning er legitime ting. Øh ja men hvorfor udbyde anonyme firmakonti til folk, hvorfor udbyde selskaber på cypern hvor man fortæller folk at selskaberne ikke har offentlighedens lys. Det er da naivt at tro at disse selskaber ikke bruges til skatteundgåelse - hvilket ikke er legitimt. Jeg sværter ingen. De to firmaer jeg nævner kan man jo hurtigt lokalisere og sætte i bås bare ved at søge på google. Horfor begynder du at blande personlige holdninger om det danske velfærdssystem ind i billedet. Lovændringen kommer formentlig men naturligvis er det ikke sikkert. Hvilke byrder taler du om Ejler ? De fordele I omtaler så som at man ikke skal angive løn og kan have frie mellemregninger er ikke interessante for velkonsoliderede virksomheder og det er vel det alle arbejder hen imod. Mit censur program: Eksisterer i bedste velgående. Det meste af juni har jeg været optaget til anden side - undrer mig egentlig at I overhovedet har haft tid til at være på Amino i en tid hvor de fleste revisorer har ligget vandret men det er måske derfor det ligger jer så meget på sinde at promovere SMBA selskaberne her. Hvad jeg har af ressourcer til Amino fremefter er formentlig også begrænset, så det giver sig selv. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Det spørgsmål som startede debatten var IKKE om virksomhedsskift, men om han skulle starte et I/S. Jeg gik så ind og foreslog at han STARTEDE med et smba.
Har også en masse arbejde jeg skal have lavet så min tid er også begrænset. |