Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra I/S til ApS

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Jes 30!

Ja...har du noget imod dette?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:21

Til Thorbjørn!

Jeg har besluttet ikke at kommentere SMBA-konstruktioner mere(er bestemt ike det eneste saliggørende), og

jeg fraråder fortsat kunder at gå ind i sådan en konstruktion.

Over and out! 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:08

Peter - Revisor:
besluttet ikke at kommentere SMBA-konstruktioner mere

Men du gør det jo alligevel og fortsat UDEN argumenter. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:13

Jeg spammer da ihvertfald ikke trådene, som du gør...Eiler!

Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 15:17

Hej Thorbjørn,

mange tak for svaret.
Hvordan foregår det ved oprettelse af et SMBA ?
Hvilke krav er der til vedtægterne ? Er der nogen punkter jeg skal være opmærksom på som de skal indeholde / eller bør indeholde ?
Jeg kan vel rette vedtægterne til løbende ?
Kan man nogensteder finde et standard udkast ?

Et helt andet spørgsmål som jeg har undret mig lidt over.
Her er et simplificeret eksempel (som ikke inkludere andre udgifter og lignende - det er blot for at forstå hvordan det hænger sammen).
Hvis jeg f.eks arbejder i 6 md som konsulent / freelancer på et projekt og tjener 50.000 kr til firmaet hver måned (i alt 300.000 kr), jeg udbetaler mig selv en løn på 20.000 kr om måneden (i alt 120.000 kr), så er der et overskud på 180.000 kr i firmaet. De penge skal jeg selvfølgelig bruge til tider hvor jeg f.eks ikke er i stand til at skaffe arbejde så jeg fortsat kan få min løn.
Men så runder vi årsskiftet (eller regnskabs året), og vupti så kommer staten og snupper 25-30% i skat af mit overskud, som jeg har gået og sparet op til dårligere tider. Altså bliver der pludselig 25-30% mindre at udbetale løn af.
Er det sådan det foregår ?

I så fald bliver man vel nød til at tænke på om det overhovedet kan betale sig at spare penge op i virksomheden ? eller om det er bedre blot at udbetale dem alle til en selv med det samme for ikke at blive dobbelt beskattet af pengene (først virksomhedsskat derefter personlig skat når de senere skal bruges til udbetaling af løn).
Eller er der en mulighed for at udskyde virksomhedsskatten eller på anden måde få et fradrag hvis pengene pludselig står og mangler til udbetaling af løn ?

Hvis f.eks jeg ansættes i et udenlandsk selskab og kan hyres på konsulent basis.
Så hyrer mit danske konsulent firma mig til at løse en opgave for en kunde.
Det vil sige at mit danske konsulent firma sender regningen til kunden, og det udenlandske firma sender mit danske konsulent firma en regning for mit konsulent arbejde. Derved ender største delen af pengene i det udenlandske firma uden der er betalt skat.
Er der noget galt i denne konstruktion ?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 15:30

Du opretter et SMBA ved at kontakte en advokat
Der er ingen krav om vedtægter

Mht. dit skatteeksempel, så er det jo klart at din virksomhed skal betale skat ;)

Mht. til eksempel ang. udlandet: Så skal dit udenlandske firma jo betale skat hvor dét er.

Jeg kan ikke lige se hvorfor du vil undgå at betale skat? Det er noget som alle mennesker og firmaer skal .

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:49

Hej Martin

Det var mange ting på en gang, og jeg har lidt travlt pt., så for at gøre det kort. Der findes ikke standardvedtægter for SMBA-selskaber, ikke mig bekendt. Vedtægterne skal udformes så de opfylder kravene til lov om erhvervsdrivende virksomheder, hvilket giver meget vide rammer. Det afhænger lidt af din situation, hvordan du bedst udforme vedtægterne, men de kan selvfølgelig løbende ændres undervejs.

Hvis du ønsker jeg skal hjælpe dig med at oprette et SMBA-selskab, kan du kontakte mig på kontakt@a-skat.com. Er du gør-det-selv-typen kan du henvende dig direke hos Erhvervs- og selskabsstyrelsen.

.

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29

Peter - Revisor:
Jeg XXXXXXX da ihvertfald ikke trådene, som du gør...Eiler!

Du har indtil nu skrevet  2.823 indlæg. Jeg har skrevet 104. 

MVH fra Ejler 

Tilmeldt 24. Jan 08
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:53

Niels Henriksen - Netopcom SMBA:

Du opretter et SMBA ved at kontakte en advokat
Der er ingen krav om vedtægter

Mht. dit skatteeksempel, så er det jo klart at din virksomhed skal betale skat ;)

Mht. til eksempel ang. udlandet: Så skal dit udenlandske firma jo betale skat hvor dét er.

Jeg kan ikke lige se hvorfor du vil undgå at betale skat? Det er noget som alle mennesker og firmaer skal .

Det er selvfølgelig klart at det udenlandske firma skal betale skat, men der findes lande med en betydelig lavere skat end den danske.
Jeg vil som sådan ikke undgå at betale skat, jeg vil blot minimere mine udgifter (skat er en udgift :)).

Jeg ønsker blot at finde ud af hvad der for mig og min virksomhed er mest fordelagtig.

Privat har jeg ikke brug for pengene der tjenes lige nu, derfor holder jeg dem hellere i virksomheden så de kan investeres og forhåbentlig blive til nogle flere. Dermed kan jeg også minimere min private skat. Men jeg bliver nød til at tage med i overvejelserne, samt i min pris at jeg hvert år mister 25-30% af mit overskud og jeg derfor i sidste ende har 25-30% mindre at udbetale løn af.

Problemet her er selvfølgelig at jeg føler at jeg mærker beskatningen dobbelt, da alle pengen der tjenes i bund og grund skal udbetales til mig før eller senere.

Da pengene der tjenes i sidste ende udelukkende er til mig selv, må jeg også overveje om det bedre kan betale sig bare at udbetale alle pengene som løn istedet for at betale først virksomhedsskat og derefter igen privat skat for dermed i sidste ende, ende med at blive "dobbelt beskattet" af pengene. Som tidligere nævnt kan et alternativ være at have pengene stående i et udenlandsk selskab hvor jeg slipper billigere i virksomhedsskat.

Målet er at skabe et overskud og ikke bare at det skal gå op i et nul, men det skal også kunne betale sig - privat set.

Hvis jeg indskyder private penge som der allerede er betalt skat af i firmaet for at dække faste udgifter, får jeg så et fradrag for de penge ? Eller skal jeg lave det som et lån til virksomheden ? eller hvad kan man gøre ?
Skyder jeg 5000 kr i virksomheden skal jeg jo udbetale mig selv rundtregnet 10.000 kr i løn for at få dem igen hvis de bliver beskattet.
Dermed er det særdeles ufordelagtig at indskyde private penge der allerede er beskattet.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 17:13

Skat er en afgift som alle betaler. Også dine konkurrenter ;)

Penge der står i firmaet er ikke dine, men firmaets. Du skal se det som at du er ansat. Derfor vil det være bedre for dig at udbetale pengene som løn. Alternativt kan du investere pengene i firmaet i andre ting.

Så indskyder du 5000 i firmaet, så kan du altid trække 5000 ud uden at blive beskattet af dette.

Hvis du indskyder penge i din virksomhed, så har din virksomhed en gæld til dig. Denne gæld skal der ikke betales skat af. Det svarer lidt til at du låner 1 million af banken. Denne million skal du ikke betale skat af (det håber jeg da ikke ;))

Men snak med din revisor. Han kan rådgive dig meget bedre om det.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)